Hobokense handelaars organiseren acties en lanceren oproep om winkelhart te versterken

  
Op woensdagavond 9 september 2015 stelde een groep Hobokense handelaars de plannen en acties voor die ze sinds begin dit jaar voor het winkelhart van hun district hebben uitgewerkt. Ze willen samenwerken met alle betrokken partijen om de kern van het winkelgebied te versterken en meer uitstraling te geven. Onder de noemer ‘Hoboken 2 Hoboken’ roepen de winkeliers de inwoners van het district op om een slogan te bedenken die de uitstraling en de eigenheid van het Hobokense winkelhart in de verf zet. De winnaar ontvangt een trip naar Hoboken in de Amerikaanse staat New Jersey als prijs.
 
In 2014 lanceerde de Provincie Antwerpen het project ‘Coach-Operatie DetailHandel’. “Dat moedigt steden en gemeenten aan om hun winkelkernen te versterken. Die kunnen daarvoor beroep doen op provinciale detailhandelscoaches. Onze twee coaches zijn intussen actief in een twintigtal gemeenten. De stad Antwerpen vroeg ons om de handelaars van Hoboken en Ekeren te begeleiden bij het opmaken van een plan van aanpak”, legt gedeputeerde Ludwig Caluwé van de provincie Antwerpen uit. Ook de districtsbesturen werden nauw betrokken en namen actief deel.

Actieplan voor het winkelhart

Voor het project in het district Hoboken werd de focus gelegd op het winkelhart dat gevormd wordt door de Kioskplaats, de Lelieplaats en de Kapelstraat. Dit gebied wordt grotendeels heraangelegd vanaf 2016. Als ‘dorp in de stad’ heeft Hoboken zeker potentieel, maar de handelaars voelen de economische aantrekkingskracht van andere winkelgebieden.
 
Een aantal enthousiaste handelaars werkte op basis van een sterkte-zwakteanalyse, en met de hulp van detailhandelscoach Ben Op de Beeck, een actieplan uit om het Hobokense winkelhart beter op de kaart te zetten. Zo zullen handelaars de mogelijkheid krijgen om gebruik te maken van de etalages van leegstaande panden en is het de bedoeling om ook startende ondernemers aan te trekken door er pop-up winkels in onder te brengen. Verder komt er een gemeenschappelijk webplatform dat de Hobokense winkeliers verzamelt. Een tiental handelaars hebben zich geëngageerd om hun schouders onder de uitgewerkte acties te blijven zetten. Andere handelaars zijn uiteraard ook welkom om zich voor het actieplan in te zetten, of de werkgroep te versterken.
 
Koen Raets, districtsschepen voor lokale economie in Hoboken: “Dit project heeft duidelijk voor een nieuwe dynamiek gezorgd bij onze handelaars. We wisten dat we konden rekenen op hun inzet, de samenwerking verliep vlot en over de behaalde resultaten is iedereen tevreden. Met de uitgewerkte plannen en acties alsook de verbintenis van enkele handelaars om dit project te blijven ondersteunen, kunnen we onze handelskern verder versterken.”

Slogan gezocht

Onder de noemer ‘Hoboken 2 Hoboken’ roepen de winkeliers de inwoners van het district op om een fijne slogan te bedenken die de uitstraling en de eigenheid van het Hobokense winkelhart in de verf zet. De winnaar van deze wedstrijd krijgt een reischeque ter waarde van 1500 euro voor een trip naar de stad Hoboken, New Jersey (vlakbij New York). Deelnameformulieren voor deze wedstrijd, die nog loopt tot en met 6 december, zijn beschikbaar in de winkels op de Kioskplaats, op de Lelieplaats en in de Kapelstraat. Alle info over deze wedstrijd is online terug te vinden op www.hoboken2hoboken.be.
 
Koen Kennis, Antwerps schepen voor middenstand, besluit: “De Antwerpse middenstand is het kloppende hart van onze stad. Niet alleen consumenten profiteren van een aantrekkelijke en geconcentreerde winkelbuurt, ook handelaars hebben baat bij de vernieuwing. Het stadsbestuur wil daarom met initiatieven zoals dit een bloeiende detailhandel zo veel mogelijk stimuleren. Ik ben verheugd met het succes van dit project in Hoboken.”



meer over:

Deals

Volg ons op Facebook