'Muziek in de wijk' is een gratis buurtfestival dat iedere zomer internationale artiesten naar de pleinen van Antwerpen brengt. Het doel?...
Zones 30 in Antwerpen, Berchem en Borgerhout uitgebreid
24 augustus, 2012 - 15:26 - Tom
De stad Antwerpen wil de zones 30 in de districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout uitbreiden. Dit kadert in het beleid van het stadsbestuur om de stad en haar districten verkeersveiliger te maken. Door het invoeren van de zones 30 stijgt ook het comfort van voetgangers en fietsers.
Zone 30 in omgeving Twee Netenstraat in Antwerpen
Na een proefperiode wordt de omgeving van de Twee Netenstraat in Antwerpen-Noord (Dam) nu ook definitief ingericht als een zone 30. Onder meer de omgeving van de school in de Demerstraat wordt zo verkeersveiliger.
De straten Noordschippersdok, Samberstraat, Twee Netenstraat, Rupelstraat, Dijlestraat, Weilandstraat, Demerstraat, Korte Lobroekstraat, Lange Lobroekstraat (het deel tussen Damplein en Kalverstraat), Lange Slachterijstraat (het deel tussen Korte Lobroekstraat en Lange Lobroekstraat) worden een zone 30-gebied. Hierin zit ook de schoolomgeving van de vrije basisschool in de Demerstraat, waarvoor de zone 30-regeling al goedgekeurd werd.Dit wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad in september. Tot dan blijft de proefopstelling zone 30 van kracht.
Berchem intra-muros zone 30
Het voorstel is om een aantal van de huidige zones 30 te clusteren en uit te breiden met het woongebied tussen de Generaal Lemanstraat, Prins Albertlei, Boomgaardstraat, Posthoflei, Uitbreidingstraat en Binnensingel aan de ene kant, en het woongebied tussen de spoorweg, Vlijtstraat en Binnensingel aan de ander kant. De Generaal Lemanstraat, Boomgaardstraat, Grotesteenweg en Posthoflei zelf vallen niet onder deze zone 30.Door deze uitbreiding wordt - op enkele straten na - het volledige gebied van Berchem binnen de Singel zone 30 en ontstaat er één samenhangende en logische zone 30. Dit is voor de verschillende weggebruikers duidelijker en leesbaarder.
Uitbreiding zone 30 in Borgerhout
Een groter deel van Borgerhout wordt zone 30. Het voorstel is om binnen de Singel een aantal bestaande zones 30 te clusteren en uit te breiden tot het woongebied gelegen tussen de Kerkstraat, Pothoekstraat, de spoorweg, Statielei en Turnhoutsebaan. De Statielei zelf is ook inbegrepen in de nieuwe zone 30. Daardoor ontstaat er één samenhangende en logische zone 30. Dit is voor de verschillende weggebruikers duidelijker en leesbaarder.De uitbreiding van de zones 30 in Berchem en Borgerhout wordt in september ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd. Tot de goedkeuring en bekendmaking van de aanpassing van het politiereglement blijft de bestaande verkeerssignalisatie van kracht.
Voordelen zone 30
Een snelheidsbeperking van 30 km/u heeft heel wat voordelen op het vlak van verkeersveiligheid en leefbaarheid:Minder ongevallen
Het risico op een ongeval is gevoelig kleiner in een zone 30. Bij een lagere snelheid hebben automobilisten immers een breder overzicht over de straat en kunnen ze beter anticiperen op gevaar. Ze kunnen hun auto bovendien sneller tot stilstand brengen: de remafstand van een auto is bij 50 kilometer per uur ca. 33 meter, bij 30 kilometer per uur is dat ca. 15 meter.Vlottere verkeersdoorstroming
Hoe kalmer er gereden wordt, hoe minder jachtig het verkeer is. Dat maakt onder meer het invoegen in de verkeersstroom aan kruispunten gemakkelijker. Daarnaast zijn er in een zone 30 minder ongevallen, en dus ook minder verkeersopstoppingen.Minder verkeerslawaai
Auto’s die 30 kilometer per uur rijden maken minder lawaai dan auto’s die sneller rijden: door de snelheid te verminderen van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur daalt het lawaai met 3 tot 4 decibel. Dit komt erop neer dat de gewaarwording van de intensiteit van het verkeerslawaai met de helft vermindert.Hogere leefbaarheid
Een straat is niet alleen een verkeersgebied, maar ook een verblijfsgebied. Een gebied waar iedereen, dus alle verkeersdeelnemers, zich veilig moeten kunnen bewegen en waar het prettig wandelen en fietsen is.Volg @stadantwerpen
- login om te reageren
- 3395 keer gelezen
Mensen die deze pagina bekeken vonden dit ook interessant: