BESCHRIJVING KORT :
Hannes D’Haese komt uit een familie van grote kunstenaars. Zijn moeder Begga D’Haese en zijn ooms Roel en Reinhoud D’Haese hebben allemaal grote verdiensten in de Belgische kunstscène. Zijn vader, wijlen Dr. Herman Le Compte was ook niet bepaald iemand met een low profile. Binnen deze biotoop kon het niet anders of Hannes moest zijn weg zoeken op het publieke forum – als kunstenaar. Deze tentoonstelling bewijst dat hij zonder schroom in de voetsporen van zijn familie kan treden : abstract expressionisme, soms neigend naar action painting. Een aantal werken zijn gemaakt in samenwerking met Axel Daeseleire. Hannes D'Haese zal duidelijk niet tevreden zijn met een kanttekening in de kunstgeschiedenis - terecht.
BESCHRIJVING UITGEBREID :
Hannes D’Haese is het tegenovergestelde van de klassiek geschoolde artiest. Geïnspireerd door Karel Appel is D’Haese beginnen schilderen toen hij in aanraking kwam met de kunst en de kleuren van de Nederlander. Net als deze beroemde Cobra artiest die beweerde “enkel wat verf op een doek te gooien”, verkondigt D’Haese dat hij nog nooit een kunstacademie van binnen heeft gezien; waarmee hij benadrukt dat je geen artiest kunt worden, maar dat artiest zijn in je moet zitten. Zijn droombeelden, daar draait het voor hem om, technieken en scholing werken te beperkend.
Men zou dit een provocatieve houding kunnen noemen, ware het niet dat hij zijn
leven zou geven voor de liefde. Uit de liefde put hij duizenden ideeën. De
liefde heeft hem ooit eens financieel geruïneerd; de liefde heeft van hem een
zondaar gemaakt maar wel een gedreven zondaar, één vol emotie en passie. Zijn
zelfverklaarde missie: de wereld zegenen, zelfs bombarderen met zijn kleuren.
Zijn stijl wordt beschreven als abstract expressionisme, neigend naar action
painting.
Vandaag ademt deze kunstenaar het doorzettingsvermogen van zijn vader, Dr. Le
Compte uit, een dokter die de dood wou verslaan, het talent van zijn moeder
Begga D’Haese en van zijn ooms Reinhoud (CoBrA groep) en Roel D’Haese (België’s
grootste surrealistische beeldende kunstenaar).
Op mentaal vlak leunt Hannes dicht aan bij de recentelijk overleden Simon
Vinkenoog (een beroemd Nederlands schrijver), niet zozeer bij zijn poëzie en
woorden, maar meer bij Simon’s verlangen naar communicatie: dit eindeloze
verlangen, aangewakkerd door een immens verlangen om het onbereikbare te
bereiken, dat wellicht meteen uit elkaar zou spatten mocht het ooit bereikt
worden.
Hannes D’Haese wil kost wat kost de wereld redden. Kan kunst de wereld niet
redden, eerder dan religie? Deze vraag houdt hem sterk bezig. Als een kind van
zijn tijd heeft Hannes D’Haese de bedoeling om de wereld te veroveren. Nu de
kerken leeg zijn heeft de wereld wanhopig nood aan echte solidariteit. Met zijn
liefde, zijn passie en zijn kleuren, met zijn schilderijen en creatieve kisten
wil Hannes een kunstpriester worden in de nieuwe sociale kunsttempel van de
wijde wereld.
Is hij in de kunstvoetsporen getreden van Reinhoud D’Haese en Karel Appel
(abstract expressionisme) of heeft hij de liefde en de kleur heruitgevonden in
een nieuwe kunstvorm? Eén ding is zeker; zijn kunst getuigt van emotie, passie,
verdriet en geluk. Zijn kunst is een eindeloos schouwspel waar iedere
toeschouwer gewild of ongewild deel van uitmaakt.
- login om te reageren
- 6733 keer gelezen