Streets, beats en social influencing: hoe artiesten jongeren op het rechte pad houden

   96 Normal 0 21 false false false NL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

Vergeet Beyoncé, Lady Gaga, Madonna en co. Muzikale wereldsterren krijgen vaak het etiket ‘rolmodel’ opgekleefd, maar de échte rolmodellen bevinden zich veel dichter bij huis. In Antwerpen zetten jonge muzikanten zich in voor jeugdwerking en jongerenwelzijn. Via muziek proberen ze de kinderen van de buurt te inspireren.

 

Horna Masanka (25) is één van die inspiratiebronnen. Zijn naam betekent niet voor niets ‘gelukskind’. Hij is vrijwilliger bij City Pirates, een voetbalclub waar maatschappelijk engagement centraal staat. In de Antwerpse hiphopscene is Horna Masanka beter bekend als Young B. Met zijn muziek probeert hij de kinderen van City Pirates op een positieve manier te beïnvloeden.

 

“Mijn teksten gaan over situaties die ik zelf getrotseerd heb, maar ik rap ook over dingen die de jongeren hebben meegemaakt of die mijn vrienden zijn overkomen. Elke tekst is een verhaal op zich, waarmee ik aan de jongeren duidelijk wil maken dat ze niet alleen staan met hun problemen of hun verdriet.”

 

Rapper Ado, artiestennaam van Anouar Abdellati (25), kan dat alleen maar beamen. Hij maakt muziek met een boodschap om jongeren te inspireren en aan het denken te zetten. “Ik maak geen bullshitmuziek over geld en bitches. Mijn songs zijn maatschappijkritisch.”

 

Zijn ultieme doel? Mensen bewust maken van de maatschappij waarin we leven. “Ik wil mensen wakker schudden en een andere manier van denken promoten. Tonen dat het niet verkeerd is om rebels te zijn, zolang je je eigen waarden en normen niet verloochent en die ook uitdraagt naar je omgeving.”

 

Wijkverbeteraars

 

Niet alleen de gevestigde waarden beïnvloeden jongeren met hun muziek. Het zijn vooral de lokale artiesten en ‘wijkverbeteraars’ die jongeren betrekken bij de muziek. “Ik probeer jongeren een stem te geven. Ik wil hun verhaal vertellen, een verhaal waarin ook anderen zich kunnen herkennen. Zo voelen ze zich minder alleen”, verduidelijkt Claudio Mayemba (20), zanger bij Gospelband The Victories.

 

Mayemba werkt als vrijwillige producer bij JES (Jeugd en Stad), een stadslabo voor kinderen en jongeren in Antwerpen, Brussel en Gent. Hij helpt hen bij het opnemen van muziek en het schrijven van teksten. Ook Hakim El Haouari (30), beter bekend als popartiest Abdou, ondersteunt jongeren op muzikaal vlak. Om iets terug te doen voor de maatschappij wil hij de jongeren niet alleen inspireren, maar coacht hij hen ook actief door met hen de studio in te duiken.

 

In samenwerking met het Platform voor Allochtone Jeugdwerkingen, de organisatie waarvoor hij werkt, organiseerde hij al verschillende talentenjachten. “Ik heb zelf niet te klagen over mijn eigen jeugd, maar tijdens mijn jeugdjaren heb ik wel dingen gezien die ik nog altijd niet vergeten ben”, vult Abdou aan.

 

Wie bij JES terecht komt, maakt er zonder twijfel ook kennis met Desmond Badu (25), die als urban artist Y.B. Hustle aan een muzikale weg timmert. Ook hij heeft maar één hoofddoel: jonge artiesten de kansen geven die hij zelf nooit kreeg. “Toen ik 16 jaar was en mijn eerste stapjes in de muziekwereld zette, hoorde ik overal dat ik moest betalen voor opnames. Soms werd er zelfs helemaal niet naar mijn voorstel geluisterd als ik niet meteen met geld over de brug kwam. Dat was op die jonge leeftijd natuurlijk helemaal niet mogelijk. Bij JES heb ik die kans wel gekregen. Het besef dat ik mijn talent bijna vergooid had omdat ik geen kansen kreeg, geeft me de kracht ervoor te gaan. Ik wil niet dat iemand anders hetzelfde overkomt.”

 

Succesverhalen

 

Muziek is voor heel wat jongeren de trigger om de stap naar deze begeleiders te zetten. Maar als het erop aankomt, reikt de rol van de muzikanten in het leven van jongeren veel verder. “Als ik kinderen van City Pirates op straat tegenkom en merk dat ze met vragen zitten, probeer ik die zo goed mogelijk te beantwoorden”, geeft Young B aan.

 

Het begrip voor de situatie van deze kinderen, het besef van hun moeilijke jeugd, maakt hen nog toegankelijker. Ado zat als kind op verschillende internaten. “Het was voor mij heel moeilijk op internaat. De structuur van zo’n instelling is psychologisch niet gezond. Op een bepaalde leeftijd krijgt elke jongere te maken met een identiteitscrisis. Hij gaat op zoek naar wie hij is en waar hij naartoe wil. Als dat niet gestimuleerd wordt, kan dat leiden tot verkeerd gedrag. Ik pro- beer jongeren de stimulans te bieden die ik zelf nooit gekregen heb.”

 

Hun tomeloze inzet leidt steeds vaker tot succesverhalen. “We hebben hier bij JES een jongen opgevangen die heel slecht bezig was op school en daarbuiten”, vertelt Y.N. Hustle. “Hij kreeg een werkstraf die hij bij JES mocht uitvoeren. Ik heb hem op muzikaal vlak geholpen. Hij vroeg of hij bij ons mocht repeteren en opnemen. Na een tijdje is zijn mentaliteit helemaal omgedraaid. Hij heeft ondertussen een vaste job en zet ook zelf projecten op poten bij ons.”

 

Ondanks de succesverhalen en dagelijkse inzet willen de artiesten zich niet als rolmodel bestempelen. “Ik weet wel dat veel jongeren naar mij opkijken, maar toch... “, luidt het in koor. “Jongeren zijn een spons die alles wat ze zien overnemen. Er zijn veel jongeren die naar me opkijken. Daarom probeer ik altijd het goede voorbeeld te geven”, zegt Abdou.

 

Inspireren

 

Zonder zichzelf expliciet als voorbeeld te stellen, geven deze geëngageerde artiesten wel aan dat jongeren vaak naar hen komen voor raad en dat ze ook via hun eigen gedrag proberen jongeren te inspireren. Enkel Badu en Mayemba komen openlijk uit voor hun rolmodelfunctie. “Ik merk dat jongeren naar mij en mijn werk opkijken. Ik probeer mijn hulp verder door te trekken naar mensen die vanuit zichzelf met muziek beginnen. Ik doe mijn best om hen zoveel mogelijk te sturen. Ik zie mezelf wel als rolmodel en probeer me ook op die manier te gedragen.”

 

Die steun zorgt ervoor dat jongeren niet alleen op het juiste pad belanden, maar dat ze zich ook voor hun buurt beginnen in te zetten. “Als ik jongeren vertel over de weg die ik heb afgelegd, het rechte pad dat ik nu bewandel en het feit dat dat tot een vast contract heeft geleid, inspireert hen dat”, aldus Ado.

 

“Hoe moeilijk je het ook hebt, je kan de situatie altijd veranderen als je er zelf maar hard genoeg voor strijdt. Het is belangrijk om maatschappijkritisch en open minded te zijn, zolang je maar niet op het slechte pad terecht komt. Als de staat of de maatschappij je niet bevalt, ga dan niet op de straat hangen of word niet depressief. Dat is net wat ze van jou verwachten. Blijven strijden en dan toch succes boeken, dat verwacht men niet. Daarmee maak je echt indruk.”

 

© 2017 – StampMedia – Febe Ectors en Jochem Pasmans




meer over:

Geef jouw mening

 

Deals

Volg ons op Facebook