Stad werkt mobiliteits- en parkeervisie uit voor omgeving ‘Spaghettiknoop’

   Vandaag besliste het college om de mobiliteits- en parkeervisie voor de omgeving van de ‘Spaghettiknoop’ goed te keuren. In het kader van het Masterplan 2020 is de toekomstige heraanleg van dit aansluitingscomplex van de Ring ter hoogte van Antwerpen-Zuid voorzien. In de omgeving van deze verkeersknoop worden momenteel verschillende grote projecten gepland, waaronder een nieuwe woonwijk, een nieuw bedrijventerrein en een nieuw voetbalstadion. Vandaar het belang om nu reeds werk te maken van een goede bereikbaarheid, een goede verkeerscirculatie en voldoende parkeergelegenheid.

Op 24 september 2010 keurde de Vlaamse regering het Masterplan 2020 goed, met inbegrip van de heraanleg van de ‘Spaghettiknoop’ - ook wel aangeduid als ‘Knoop Zuid’ - als één van de deelprojecten. Nieuwe stedelijke ontwikkelingen en wijzigingen in de Europese regelgeving op het vlak van veiligheid maken een heraanleg van dit op- en afrittencomplex van de Ring (R1) noodzakelijk. Zowel de plannen als de timing voor deze heraanleg zijn nog niet concreet.

Plannen Spaghettiknoop in opmaak

Ruimtelijk zijn er weliswaar plannen in opmaak voor het projectgebied Nieuw Zuid (waar onder meer een nieuwe woonwijk komt); het bedrijventerrein Blue Gate Antwerp (voorheen Investeringszone Petroleum Zuid); een nieuw voetbalstadion met aanverwante activiteiten en een herstructurering van de site Emiel Vloorstraat (de stedelijke voorkeur als locatie voor een nieuwe tramstelplaats). Samen vormen deze projecten een aanzienlijk programma dat op de omgeving afkomt, waarmee nu reeds rekening moet worden gehouden inzake mobiliteit.

Mobiliteitsvisie en openbaar vervoer

Ter voorbereiding van een globale en multimodale mobiliteitsvisie voor de omgeving in samenwerking met de Vlaamse overheid, stelt het college enkele principiële standpunten voor met betrekking tot openbaar vervoer en parkeren in het gebied. Op het vlak van openbaar vervoer wordt gevraagd de traminfrastructuur rond de verkeersknoop verder te ontwikkelen en ook te bekijken in relatie tot het spoorverkeer en het nabijgelegen station Antwerpen-Zuid.

Parkeervisie

Wat parkeren betreft, zullen de geplande projecten het aantal parkeervoorzieningen verder doen toenemen. Om ervoor te zorgen dat deze toename de bereikbaarheid en de ruimtelijke kwaliteit van de omgeving niet hypothekeert, ontwikkelde de stad voor het gebied een parkeervisie. Deze visie is in de eerste plaats bedoeld in functie van het nieuw bovenlokaal programma, en heeft niet de bedoeling om voor bewoners beperkingen op te leggen. Verder staat het principe van het duurzaam ruimtegebruik voorop, waarbij parkeervoorzieningen door verschillende types gebruikers kunnen gedeeld worden. Zo moet de parking die bij het voetbalstadion staat ingetekend, ook dienst doen als stadsrandparking - ter vervanging van parkeerplaatsen die op de Scheldekaaien zullen verdwijnen. De parkeersituatie dient ook steeds te worden afgestemd op de fasering van de heraanleg van het aansluitingscomplex en van de projecten in de omgeving, waardoor verminderde bereikbaarheid en verkeersoverlast zo veel mogelijk vermeden worden. Ten slotte moeten de parkeervoorzieningen binnen een aanvaardbare loopafstand van het programma liggen waarvoor ze bedoeld zijn.

Voor de omgeving van het op- en afrittencomplex in kwestie heeft deze parkeervisie de volgende betekenis:
  • het bovenlokaal programma wordt ontsloten via het hoger wegennet, zijnde Knoop Zuid;
  • in functie van efficiënt en duurzaam ruimtegebruik wordt gedeeld gebruik van de parkeervoorzieningen voorop gesteld;
  • over de grenzen van de projectgebieden heen moet gedeeld gebruik in functie van het voetbalstadion en als stadsrandparking mogelijk zijn;
  • het bermenlandschap van de Groene Singel en de groene corridor ter hoogte van het bedrijventerrein worden gespaard van parkeerinfrastructuur.

Voor de projectgebieden worden volgende principes naar voor geschoven:

  • de parkeervoorziening(en) worden ruimtelijk geconcentreerd;
  • de parkeervoorziening(en) worden centraal beheerd;
  • de parkeervoorziening(en) worden gedeeld gebruikt voor de verschillende bovenlokale functies binnen het projectgebied;
  • er wordt een duurzame modal split bepaald op maat van het programma en de bereikbaarheid van het projectgebied;
  • de ontsluiting van de parking dient zo rechtstreeks mogelijk op het hoger wegennet aan te takken, via Knoop Zuid



Deals

Volg ons op Facebook