Extra snelheidsinformatieborden en digitale flitsapparatuur zetten chauffeurs aan tot trager rijden

   Een nieuwe verkeersveiligheidscampagne van Lokale Politie Antwerpen en de stad Antwerpen ging deze zomer van start. De sensibiliserende campagne “Merci om trager te rijden” zet chauffeurs aan om niet te hard op het gaspedaal te gaan staan. Maar de politie neemt ook andere maatregelen. Zo zal ze acht nieuwe snelheidsinformatieborden aankopen. Daarnaast neemt ze extra digitale flitsapparatuur in gebruik.

Afgelopen zomer startte een tweede luik van de campagne “Merci om trager te rijden”. Met deze campagne sensibiliseert de Lokale Politie Antwerpen automobilisten in heel de stad om niet te snel te rijden.

Als onderdeel van de campagne zal de politie acht nieuwe snelheidsinformatieborden aankopen. Dat zijn borden die de snelheid van voorbijgaande wagens registreren en weergeven en waarop een vrolijke of treurige smiley verschijnt.

De borden worden geplaatst op plaatsen waar snelheidsproblemen werden gemeld. Als uit metingen blijkt dat 10% van de chauffeurs meer dan 10 km/u te snel reed, komt die plek in aanmerking voor extra snelheidsvertragende maatregelen zoals bloembakken of snelheidsdrempels.

Afgelopen jaar werden er al tien borden van dit type aangekocht.

Daarnaast gaat de Antwerpse politie meer digitaal flitsen. Dat biedt heel wat voordelen. Niet alleen is het sneller en goedkoper dan flitsen op de analoge manier, het geeft ook een betere beeldkwaliteit en beelden zijn ter plaatse meteen beschikbaar.

Om digitaal te kunnen werken, zijn een aantal investeringen nodig. Zo wordt er één camera aangekocht die deel zal uitmaken van de wekelijkse rotatie van digitale camera’s in Antwerpse flitspalen. Daarnaast worden twee van de vijf analoge flitsvoertuigen digitaal omgebouwd.

Tot slot wordt een verplaatsbare digitale flitsunit aangekocht. Die zal de klassieke driepikkel vervangen en kan gebruikt worden op locaties waar flitsvoertuigen moeilijk op te stellen of te parkeren zijn.




meer over:

Deals

Volg ons op Facebook