Jongeren laten diamantmuseum buiten de muren treden
De jongerenwerking van het diamantmuseum pakt uit met een nieuw project, ‘De infiltrant’. Na initiatieven als ‘BLING BLING’ en ‘De grote diamantroof’ wil de jongerenwerking bezoekers op een andere manier laten kennis maken met diamant. Via een GPS-spel en wandeling breken ze buiten de muren van het museum.
De jongerenwerking ging van start in 2007 met de projecten ‘BLING BLING’ en ‘De Kroonjuwelen van de Hip Hop’. Het is de bedoeling om ieder jaar een project waar te maken. Het idee voor zo’n onderwerp komt steeds van de jongeren zelf. Zo ook voor dit nieuwe project, dat ontsproot uit het brein van Abdul Baturi (21 jaar). “Toen we nog bezig waren met het BLING BLING project begonnen we al te brainstormen. Ik wou graag iets met gps doen. We hadden toen nog niet de juiste middelen voor handen”, legt Abdul uit. “Nu het project op punt staat, ben ik zeer tevreden met het resultaat.” De jongeren worden begeleid door Maarten Gillis: “We zitten meestal samen met een groep van een vijftiental jongeren tussen de 14 en 21 jaar. Die groep verandert vaak, wie mee wil doen kan dat. Het is niet zo dat we de jongeren aan een selectieproef onderwerpen.”
De infiltrant
Het spel is een soort speurtocht naar de ware identiteit van een zekere ‘Stefan De Beer’. De deelnemers worden in groepjes verdeeld van een viertal personen en nemen het tegen elkaar op. Iedere groep krijgt een gsm mee met GPS functie. Hierop staat de route aangeduid en bepaalde punten waar deelnemers een opdracht moeten uitvoeren. Wanneer ze deze opdracht goed uitvoeren krijgen ze punten. Verder zijn er op sommige punten op de route beeldfragmenten te zien. Hieruit halen deelnemers woorden welke ze moeten invullen in een kruiswoordraadsel. Wanneer het volledig kruiswoordraadsel ingevuld is kan de ware identiteit van Stefan De Beer achterhaald worden.
De deelnemers worden zo door de diamantwijk gegidst en leren verschillende aspecten van de diamanthandel vroeger en nu kennen. Zo wil het diamantmuseum de actieve ontdekking van de stad stimuleren via een interactief format.
Samenwerking
De jongerenwerking heeft als trouwe partner de multidisciplinaire educatieve kunstorganisatie Piazza dell’Arte voor de creatieve begeleiding. Veel van de jongeren zijn via Piazza in contact gekomen met de jongerenwerking van het museum. Voor het technologische aspect van het project ging de werking in zee met 7scenes uit Nederland. “Het was belangrijk dat we een technologie vonden waar we zelf nog veel vrijheid hadden in het programmeren”, legt Gillis uit. “Museum bezoekers kunnen via het GPS systeem ook alleen de diamantgeschiedenis in de stad opsnuiven. Hiervoor werd de wandeling ‘Briljant Antwerpen’ uitgewerkt.”
© 2010 - StampMedia - Karen De Bruyn
Volg @stadantwerpen
- login om te reageren
- 6930 keer gelezen