Wat : Tentoonstelling hedendaagse schilderkunst
Duo tentoonstelling met Anselma BUELER (Idealistisch Expressionisme)
Genre : Pop Art
Werken Acryl op doek
Wie : Bert PRINS (1951)
Woont en werkt in Halle-Zoersel (Belgïe)
Waar : GALERIE LUDWIG TROSSAERT
Museumstraat 29, ANTWERPEN
Wanneer : 8 januari – 30 januari 2010
Van woensdag tot zaterdag van 14u tot 18u
VERNISSAGE : Vrijdag 8 januari om 19u
NOCTURNE : Donderdag 21 januari om 19u
INLEIDING : Dhr. Paul Houwen
(acteur, regisseur, scenarioschrijver en dramaleraar)
INTERVIEW : Interview met de kunstenares is mogelijk na afspraak met de galerie.
FOTO’S : Op eenvoudige aanvraag kunnen foto’s in hoge resolutie ter beschikking gesteld worden.
CATALOGUS : bladeren of downloaden via http://en.calameo.com/read/000062612b8c290a4f75b
WEBSITE : http://www.galeries.nl/galerie.asp?galnr=3093
BESCHRIJVING
Bert Prins vertegenwoordigt op zijn eigenzinnige manier een stroming die we nog het best kunnen omschrijven als Belgian Pop Art. De tentoonstelling die Galerie Ludwig Trossaert organiseert brengt dit werk terecht in de belangstelling, want buiten Roger Raveel is deze kunstrichting in België nooit echt enthousiast bediend geworden.
De inspiratie die aan de basis ligt
van het werk van Bert Prins (1951) is zijn dagelijkse biotoop. Zijn vrienden, familie, vakantie, TV programma’s, kranten, enz… staan model en leveren zich over aan de vivisectie van zijn penseel. Van deze dagdagelijkse indrukken gaat hij de beelden die op zijn netvlies zijn verankerd of fotografisch vastgelegd, vergroten tot de afmetingen van het canvas waarbij hij de overtollige pixels laat wegvallen en vervangt door grote kleurenvlakken. Deze vlakken bepalen sfeer en dramatiek van het beeld.
Het is een leuk experiment : een foto van een werk van Bert Prins steeds maar verkleinen om dan te ontdekken dat zich bijna een perfecte foto vormt van wat de kunstenaar in gedachten had. De geschiedenis van het onderwerp gereconstrueerd. Niet het inzoemen op het onderwerp verklaart het werk, maar juist afstand nemen van wat op het doek gebeurt. De kijker moet van ver toeschouwer worden van het tafereel dat de kunstenaar heeft gezien, letterlijk afstand nemen van de vervormde waarneming en het originele beeld zelf in zijn fantasie herstellen.
Op het doek is het beeld bijna vloeibaar, de kleurpartijen schuiven zonder contouren in elkaar als vlekken olie op het wateroppervlak. Het drama zit in de eenzaamheid die de personages omringen omdat hun ondersteunende omgeving werd herleid tot een paar golvende kleurvibraties die hen geen houvast meer bieden. De dreiging zit in de statische beweging, het snapshot van een heftig onderbroken tafereel : een fractie van een seconde voor de kogel werd afgevuurd, het korte moment waarop je beseft dat de aandonderende vrachtwagen je zal overrijden en je niet meer kan ontkomen.
Het werk van Bert Prins wordt geconfronteerd met het Idealistisch Expressionisme van Anselma Bueler. Het is een rijke ervaring. Nog te zien tot eind januari 2010 in Galerie Ludwig Trossaert in Antwerpen
- login om te reageren
- 8978 keer gelezen