'Muziek in de wijk' is een gratis buurtfestival dat iedere zomer internationale artiesten naar de pleinen van Antwerpen brengt. Het doel?...
Antwerpen breidt fietsstraten uit
17 mei, 2016 - 09:16 - Lieselot
De inrichting van haar eerste fietsstraat, de Grotehondstraat in het district Antwerpen, gaf de stad Antwerpen de nodige ervaring voor het opstellen van algemene richtlijnen voor fietsstraten in de stad. Het college keurde vandaag een beleidsnota met die algemene richtlijnen goed. Door een dergelijke uniforme inrichting zullen de toekomstige fietsstraten in de stad duidelijk herkenbaar zijn.
De rijweg in Antwerpse fietsstraten zal in de toekomst steeds volledig rood zijn. De stad rolt letterlijk een ‘rode loper’ uit voor de fietsers. Het verkeersbord dat het begin van de fietsstraat aanduidt, wordt herhaald met een pictogram op de rijweg. Omdat fietsers in de fietsstraat voorrang hebben, loopt de ‘rode loper’ door over mogelijke kruispunten. In de zijstraten geven een verkeersbord en haaientanden op de rijweg de voorrang van de fietsstraat aan. Bij een afslag naar recht of links geeft een speciale fietsgeleiding op de rijweg de weg aan voor de fietser. Op kruispunten waar de fietser van richting of van straat wijzigt heeft hij geen voorrang.
Drie nieuwe fietsassen
Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Op korte termijn willen we deze richtlijnen toepassen om een aantal ‘missing links’ in het fietsroutenetwerk weg te werken. Hierbij ligt de focus op de drie belangrijkste bovenlokale routes: Antwerpen-Noord (1), Borgerhout intra muros (2) en de districtenroute in Deurne (3). Verder nemen we nog andere mogelijke fietsstraatprojecten in en met de verschillende districten onder de loep.”
Antwerpen-Noord: Fietsbrug IJzerlaan
De fietsbrug Ijzerlaan verbindt de fietsostrades vanuit Essen en Herentals met de nieuwe fietsstratenroute in Antwerpen-Noord.
Borgerhout intra muros: Fietspoort naar de stad
Met de nieuwe aanleg van de Noordersingel ter hoogte van de Turnhoutsebaan wordt de doorgang onder de spoorweg in het verlengde van de Karel Geertstraat afgesloten voor doorgaand autoverkeer. Deze doorgang wordt volledig aangelegd als verbinding voor de fietsers en voetgangers. Het wordt zo een comfortabele verbinding tussen het Singelfietspad, het Ringfietspad en de nieuwe fietsroute naar de binnenstad.
De ambitie van de stad is om een fietsstraatverbinding van aan de Noordersingel tot op het fietspad in de Carnotstraat te realiseren. Via deze nieuwe fietsverbinding, parallel aan de Turnhoutsebaan en zonder verkeerslichten, kan men rustig en vlot de binnenstad bereiken. Voor deze verbinding worden straten geselecteerd waar het comfort van de fietser primeert.
Districtenroute Deurne
De districtenroute loopt door verschillende woonwijken van de randdistricten. De ontbrekende schakels worden een voor een aangepakt. Het eerste project is de Ruimtevaartlaan omvormen tot een fietsstraat. Zo wordt het fietspad in de Boekenberglei verbonden met de toekomstige fietspaden in de Vosstraat.
Fietsstraat
Wat een ‘fietsstraat’ inhoudt is sinds 2012 juridisch vastgelegd in België, maar de steden en gemeenten hebben nog voldoende beleidsruimte om het concept verder zelf in te vullen. De fietsstraat is een nieuw instrument bij de aanleg van fietsinfrastructuur naast (vrijliggende) fietspaden, fietssuggestiestroken, comfortstroken, enzovoort.
Volg @stadantwerpen
- login om te reageren
- 2156 keer gelezen
Mensen die deze pagina bekeken vonden dit ook interessant:
- In beeld: jongeren discussiëren over Antwerps nachtleven
- Take over Antwerpen: jongeren geven mee vorm aan het nachtleven van ‘t Stad
- Jakob Cleymans: “Coop Centraal is een coöperatieve supermarkt waar iedere klant mede-eigenaar is”
- In beeld: nieuw collectief 'Youth Unity Empowerment' verkoopt spullen ten voordele van Palestijnen
- Antwerpenaar Cis Backeljau neemt deel aan WK breaking Leuven: “Mijn parcours liep met veel ups en downs”