'Muziek in de wijk' is een gratis buurtfestival dat iedere zomer internationale artiesten naar de pleinen van Antwerpen brengt. Het doel?...
Antwerpen lanceert A-stad
5 mei, 2014 - 21:30 - Tom
De stad Antwerpen lanceerde vandaag de eerste versie van haar nieuw digitaal platform, A-stad. De stad kiest er voor om het platform open te stellen met een co-creatie traject of met een open beta fase. Dat betekent een bewuste keuze voor co-creatie waarbij gebruikers suggesties voor verbetering kunnen geven. A-stad is geen website in de traditionele zin. Het is niet zomaar een plek waar informatie staat te wachten tot de bezoeker er naar gaat kijken. De missie van A-stad is om elke Antwerpenaar, via antwerpen.be, op maat digitaal toegang te geven tot de stad, waar, wanneer en hoe hij het wil. De gebruiker kan zich op A-stad informeren, een document aanvragen, zich laten inspireren en in conversatie treden met de stad.
“De nieuwe antwerpen.be raakt niet af… (zonder u)”
De stad kiest er voor om de nieuwe antwerpen.be te lanceren met een co-creatie traject. Het unieke van die benadering is dat er pro-actief feedback wordt gevraagd van de gebruiker. De Antwerpenaar krijgt de kans om suggesties te geven, zodat A-stad constant verbeterd kan worden.
Zo’n co-creatie fase is in lijn met hoe software tegenwoordig gelanceerd wordt. In navolging van succesvolle digitale producten wordt ook A-stad in fases uitgerold. Het is voor organisaties vandaag niet meer denkbaar om zelf volledig het perfecte product te bedenken. Door een open co-creatie traject kan feedback optimaal geïntegreerd worden. Dat is een logisch gevolg van de principes van de digitale strategie van de stad: de gebruiker staat centraal, de mogelijkheden tot co-creatie worden optimaal benut en een digitaal product blijft evolueren.
De eerste versie van de nieuwe website is volledig operationeel. Daarnaast blijft tot 5 september de huidige antwerpen.be bestaan. De belevingssite dna.be is nu volledig geïntegreerd in de nieuwe antwerpen.be.
A-stad is een digitale totaaloplossing
De eerste versie van de nieuwe antwerpen.be voldoet aan vele behoeften. Op basis van een behoefteanalyse waar 1 820 Antwerpenaars vorig jaar aan meewerkten, is er hard gefocust op digitale dienstverlening. Het aanvragen van digitale documenten is vereenvoudigd en het aanbod blijft constant groeien. Zo kan de Antwerpenaar zelf kiezen wanneer hij zijn aanvraag doet.
Uit de bevraging bleek onder meer dat burgers behoefte hebben aan een systeem dat hen gericht meldingen stuurt. A-stad introduceert vandaag de eerste versie van notificaties. Dat zijn persoonlijke berichten die de gebruiker er op attent maken dat er iets relevant gebeurd is, bijvoorbeeld wanneer er een antwoord is gekomen op de vraag die hij gesteld heeft.
Informeren op een toegankelijke manier blijft een kerntaak. Vergeleken met de huidige antwerpen.be is er veel aandacht besteed aan het herwerken en herschrijven van de 4 000 infofiches met oog voor de noden van de gebruiker. De nieuwe antwerpen.be ontsluit ook locatiegebonden informatie op een gebruiksvriendelijke manier via een StadsPlan.
Naast statische informatie vindt de gebruiker op de nieuwe antwerpen.be heel wat info over wat er reilt en zeilt binnen de stad. De huidige dna.be wordt geïntegreerd, zodat de startpagina van de nieuwe antwerpen.be dagelijks geüpdatet wordt met nieuwsberichten.
Een totaaloplossing betekent ook dat A-stad niet enkel ontworpen is voor een traditioneel computerscherm. Het platform past zich - door middel van responsive design - automatisch aan aan het toestel van de gebruiker, of het nu een tablet of een smartphone is.
Stad en bewoners in dialoog
A-stad wordt een plek om in dialoog te gaan met de stad. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld nog makkelijker zaken melden zoals sluikstort of graffiti. Daarnaast gaan burgers ook in dialoog met elkaar. Via de Babbelbox kunnen A-stadgebruikers elkaar helpen. Bovendien kunnen ze op reacties stemmen en reageren. Hetzelfde geldt voor nieuwsberichten. Zo groeit er een onlinegemeenschap.
Een A-profiel maakt A-stad efficiënter en meer op maat
De nieuwe antwerpen.be is vrij te gebruiken en te raadplegen. Antwerpenaren die er voor kiezen om een A-profiel aan te maken krijgen een ervaring die meer op maat is. Een gebruiker kan een A-profiel creëren door simpelweg zijn gebruikersnaam en e-mailadres in te geven. Zo kan de gebruiker in zijn profiel de onderwerpen die hij wil volgen aanduiden, bijvoorbeeld sport en mobiliteit. Nieuwe berichten over die onderwerpen verschijnen dan op zijn startpagina.
Een A-profiel kan ook de efficiëntie van de dienstverlening verbeteren. Voor de aanvraag van documenten en formulieren heeft de gebruiker een basisversie van het A-profiel nodig. Maar door het te koppelen aan het eID, verloopt het invullen van de persoonsgegevens automatisch. Eens die koppeling gemaakt is, kan de gebruiker al zijn administratie in een vingerknip regelen. Een koppeling met de A-kaart zorgt er dan weer voor dat A-kaarthouders hun A-kaart online kunnen beheren.
Een A-profiel houdt rekening met de wetgeving rond privacy. De stad springt heel doordacht om met gegevens. Ze worden enkel gebruikt om de dienstverlening te verbeteren en zijn niet zomaar te raadplegen door stadsmedewerkers. Bovendien blijft elke gebruiker eigenaar van zijn data en zal de stad ze niet doorgegeven of doorverkopen aan derden.
Ook oog voor minder-digitalen
Het is de ambitie van de stad om iedereen mee te nemen in het digitale verhaal. Niet iedereen heeft een pc, beschikt over internet of is even handig met websites. Een cruciaal deel van dit traject is dat de stad op verschillende manieren inzet op e-inclusie.
Deze week komt er bijvoorbeeld een laatste editie van De Nieuwe Antwerpenaar, die de Antwerpenaar wegwijs moet maken in de nieuwe antwerpen.be.
De digipunten krijgen een nieuwe naam. Ze worden omgedoopt tot web.punten en er wordt een duidelijker onderscheid gemaakt in het aanbod. Op sommige plekken kunnen gebruikers gratis gebruikmaken van een computer met internet, maar er zijn ook plaatsen waar er begeleiding is en waar zelfs opleidingen worden gegeven. Daarnaast is er nog het antwerpen.be-centrum dat al vele jaren werkt rond e-inclusie.
Op dit moment zijn er 21 web.punten operationeel over alle districten. In al die web.punten kunnen bezoekers gebruikmaken van een pc met internet, in 11 ervan kunnen ze ook opleidingen krijgen. Eind mei opent er een 22ste web.punt in Atlas en tegen volgend jaar komt er nog 1 bij in Hoboken en worden er 3 geoptimaliseerd.
Tot slot voorziet de stad voor kansengroepen en 65-plussers nog steeds in een maandelijks magazine in print, het A-blad. De 65-plussers krijgen dat per post. Andere geïnteresseerden kunnen het op een 200-tal verdeelpunten ophalen.
A-stad is te bereiken via het keuzescherm op http://antwerpen.be of rechtstreeks via http://beta.antwerpen.be
Volg @stadantwerpen
- login om te reageren
- 7748 keer gelezen
Mensen die deze pagina bekeken vonden dit ook interessant: