Tram 70 van Luchtbal naar MAS

  
Vandaag krijgt Antwerpen er een nieuwe tramlijn bij. Vanaf nu rijdt tram 70 van park-and-ride Luchtbal naar het MAS op het Eilandje. De tramlijn maakt deel uit van de Noorderlijn, het infrastructuurproject dat onder meer voor nieuwe tramverbindingen tussen het centrum en het noorden van de stad zorgt. 

In 14 minuten naar het MAS langs 9 haltes

Tramlijn 70 verbindt het eindpunt van lijn 6 (P+R Luchtbal) met het eindpunt van lijn 7 (MAS). Vanaf de park-and-ride spoort hij over de Noorderlaan richting IJzerlaan. Hij rijdt onder het Hardenvoortviaduct door naar de Kempenstraat. Aan de voormalige Porschegarage komt hij op de Leien en rijdt zo via de Londenstraat en de Londenbrug naar het MAS.

“Met tramlijn 70 sta je vanaf de P+R Luchtbal op 14 minuten voor het MAS”, licht schepen voor mobiliteit Koen Kennis toe. “De tram legt het 5 kilometer lange traject volledig af in een eigen bedding. Onderweg bedient hij 9 haltes: Dublin, Luchtbal kerk, Kinepolis, Groenendaallaan, Straatsburgdok, Noorderbrug, IJzerlaan, Londen en Amsterdam. En van zodra het nieuwe ziekenhuis ZNA Cadix klaar is, komt daar nog een halte bij. Tramlijn 70 stopt namelijk recht voor de deur van het toekomstige ziekenhuis.”

Tram 70 rijdt tussen 7 en 18 uur om de 10 minuten, tussen 6 en 7 uur en 18 en 24 uur om de 20 minuten.

Volgende stap in bredere ontsluiting noorden van Antwerpen

De ingebruikname van lijn 70 is een volgende stap in de bredere ontsluiting van het noorden van Antwerpen. Eerder werd lijn 6 al verlengd tot P+R Luchtbal, aan de grens met Ekeren. In de loop van 2019 komen er nog twee tramlijnen bij. Zo zal tramlijn 1 vanaf de P+R Luchtbal via de Leien en het nieuwe Operaplein naar het nieuwe justitiepaleis sporen; en ook het Havenhuis krijgt een rechtstreekse verbinding met het centrum van de stad.

Lijn 70 is een tijdelijke lijn voor de duur van de werken aan de Noorderlijn. Na afloop wordt het definitieve traject bepaald. 

Renovatie Hardenvoortviaduct

De ingebruikname van lijn 70 is meteen ook het startschot voor de volgende fase van de renovatie van het Hardenvoortviaduct. Het viaduct wordt volledig gerenoveerd en er komt een passage voor fietsers. Die verbindt Park Spoor Noord met de Kempenstraat.

Door de renovatiewerken zullen ook de bussen vanuit het noorden binnenkort dezelfde route volgen als de tram en via de Kempenstraat de stad binnenrijden. Vanaf 24 september zullen er op het Hardenvoorviaduct nog 2 rijstroken stadinwaarts en 1 rijstrook staduitwaarts beschikbaar zijn.

Haalbaarheidsstudie ongebruikte premetrostations

Directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot:“Vandaag is het de vierde keer op goed een jaar dat we een lintje knippen voor nieuwe traminfrastructuur in Antwerpen. De voorbije jaren kreeg de stad er al 15 kilometer spoor bij, 2,5 kilometer staat nog in de steigers. Deze tramuitbreidingen worden goed gebruikt: het aantal ontwaarde tickets is met 40 procent gestegen. Als de volgende Vlaamse regering het wil, knippen we over een paar jaar ook een lintje voor een of meerdere nieuwe premetrostations. Vorige week hebben we daarvoor een haalbaarheidsstudie opgestart.” 

40 % meer tramreizigers op verlengde lijnen Noorderlijn

De eerste zeven maanden van dit jaar lag het aantal ontwaarde tickets op de tramlijnen van Noorderlijn 40 procent hoger dan dezelfde periode een jaar eerder. De topper is tramlijn 10. Na de verlenging via de tunnel onder de Leien is het aantal ticketregistraties daarop met ruim driekwart gestegen. Alle premetrolijnen samen noteren een groei van 13 procent. Dit cijfer is exclusief de ritten door abonnees.

De Lijn ziet enkele verklaringen voor de groei. Eerst en vooral zorgen de verlengde lijnen voor een snelle en storingsvrije verbinding met het stadscentrum vanuit zowel het zuiden als het oosten. Daarnaast zijn er de langere trajecten van beide lijnen: lijn 8 is verlengd tot knooppunt Zuid, lijn 10 tot P+R Schoonselhof. Aan knooppunt Zuid stappen de gebruikers van de buslijnen 290, 295 en 500 over op de tram.



meer over:

Geef jouw mening

 

Deals

Volg ons op Facebook