Stad Antwerpen lanceert haar actieplan leesbevordering en taalontwikkeling

  
Vandaag werd in bibliotheek Permeke het actieplan leesbevordering en taalontwikkeling van de stad Antwerpen voorgesteld. Met dit actieplan vertaalt de stad Antwerpen het Vlaamse Actieplan Leesbevordering naar stedelijk niveau. Ze legt daarbij de nadruk op het belang van leesplezier en cross-sectorale samenwerking. Highlights van het plan zijn onder meer het project Boekstart dat inzet op vroege geletterdheid en (voor)leesplezier voor de allerjongsten, de tienerapp BIBIT die jongeren langer geboeid wil houden in de bibliotheken van de stad en de verdere ontwikkeling - in samenwerking met documentatiecentrum Atlas - van de Taalpunten Nederlands in de bibliotheken.
 
In mei 2017 lanceerde Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz het Actieplan Leesbevordering. Dit actieplan roept op om met de hele cultuursector op een duurzame manier aan leesbevordering te doen. Leesplezier vormt de rode draad en de beleidsdomeinoverschrijdende samenwerking is de belangrijkste klemtoon.
 
De stad Antwerpen vertaalde dit plan naar de stedelijke context. Ze streeft naar ‘plezier in lezen’ voor elke Antwerpenaar. Talrijke studies naar de effecten van leesplezier tonen immers aan dat iemand die graag leest, meer leest, beter leest, taal ontwikkelt, meer boeken leent en koopt, sterker wordt in kritisch en probleemoplossend denken, sociaal-emotionele vaardigheden ontwikkelt (waaronder empathie) en een beter begrip krijgt van zichzelf, anderen, zijn leefomgeving en de wereld.
 
“Als we willen dat mensen meer gaan lezen, dan moeten we ze weer zin geven om te lezen. Dat doen we niet alleen in onze prachtig gerestylede bibliotheken, maar ook daarbuiten. Dat doen we met verscheidene projecten en met talloze partners, over de districtsgrenzen en sectoren heen. In 2018 hebben we maar liefst 36 leesprojecten over de hele stad. Enkel zo kunnen we iedereen, in elk district, diezelfde kansen bieden”, zegt schepen voor cultuur Caroline Bastiaens.
 
“Aandacht voor lezen is een belangrijk onderdeel van taalonderwijs. Het is daarbij van belang dat leerlingen plezier beleven aan het lezen, zodat ze gestimuleerd worden om te blijven lezen. Leesplezier is dan ook zeer terecht de rode draad in dit actieplan. Onderwijs en cultuur bundelen daartoe de krachten. Scholen en bibliotheken hebben beide heel wat expertise in huis. De gezamenlijke acties zijn erop gericht om onze leerlingen nog meer positieve leeservaringen te laten opdoen en hen te stimuleren tot 'levenslang lezen'”, vult schepen voor onderwijs Claude Marinower aan.
 
Leesplezier is dus een belangrijk element van leesbevordering. En dat is op zijn beurt belangrijk omdat (kunnen) lezen cruciaal is om zich flexibel te kunnen aanpassen in een snel veranderende wereld. Leesbevordering kan bijdragen aan de strijd tegen kansarmoede, laaggeletterdheid en sociaal isolement. In een superdiverse samenleving als de stad Antwerpen, waar het zoeken is naar nieuwe vormen van solidariteit, kan leesbevordering dan ook bijdragen aan een positief klimaat.
 
Schepen voor sociale zaken Fons Duchateau verduidelijkt: “Vanuit sociale zaken is het onze eerste taak om ervoor te zorgen dat kinderen niet met een grote taalachterstand op de schoolbanken terecht komen. Het is een fenomeen dat we jammer genoeg te vaak zien. Jongeren die vanaf het prille begin achterop raken, zittenblijven, schoolmoe worden en zonder diploma uitstromen of in een richting terecht komen die niet aangepast is aan hun mogelijkheden. Lezen en kinderen zo jong mogelijk prikkelen, is dus de boodschap. Via de Huizen van het Kind en andere partners brengen we boekenpakketen tot bij kinderen. Vooral bij kwetsbare kinderen die Nederlands niet als thuistaal hebben, is dat een grote troef”.
 

Highlights van het actieplan van de stad Antwerpen

Verschillende concrete projecten geven het actieplan vorm: Boekstart, voorlezen in de stad, vernieuwende scholenwerking bibliotheken, de app BIBIT, Bookmine, Leestijd, SamenLezen en de Antwerpse Taalpunten Nederlands.
 
De stad zet dus in op een brede waaier aan acties omtrent leesbevordering om het leesplezier van alle Antwerpenaars te vergroten. Deze leesprojecten zijn niet willekeurig gekozen maar voldoen stuk voor stuk aan de pijlers waarop het leesbeleid in de stad rust:
  • cultuureducatie: Lezen is een  middel om de eigen cultuur én die van anderen te ontdekken.
  • begeleiding: In alle projecten is er vorming en ondersteuning van vrijwillige en professionele medewerkers.
  • maatwerk: Voor elke generatie, doelgroep en buurt zijn er projecten op maat.
  • netwerk: De stad betrekt maximaal partners in het verhaal, die intens met elkaar samenwerken.




meer over:

Deals

Volg ons op Facebook