Wereldprimeur in Antwerpen: parkeerautomaten met touchcreens op zonne-energie

  
Antwerpen is sinds vandaag de eerste stad ter wereld waar parkeerautomaten met grotere, gebruiksvriendelijke aanraakschermen staan die volledig op zonne-energie draaien. Het gaat om een test waarbij het Antwerpse Parkeerbedrijf samen met de exploitant onderzoekt of deze nieuwe technologie ook toepasbaar is in steden met intensief gebruikte parkeerautomaten en smallere straten met weinig licht.
 
Een belangrijk voordeel van parkeerautomaten met deze 7 inch grote aanraakschermen is de gebruiksvriendelijkheid. Grotere schermen leiden de gebruikers immers gemakkelijker door de betaalstappen. Bovendien kan de stad via die schermen (in de toekomst) nuttige informatie meegeven over bijvoorbeeld wegenwerken of interessante locaties in de buurt, of zelfs toegang bieden tot A-stad of de mogelijkheid om een Velo-dagpas te kopen.
 
Goedkoper en minder hinder op straat
In Nederland zijn parkeerautomaten met grotere touchscreens al langer in gebruik. ‘Maar al die automaten zijn aangesloten op netstroom. De noodzakelijke kabels daarvoor leggen kost veel tijd en geld en zorgt telkens voor hinder op straat’, aldus Bart Steegmans van Parkeon, leverancier van de Antwerpse parkeerautomaten. ‘Het (ver)plaatsen van automaten op zonne-energie is dus veel eenvoudiger en goedkoper.’
 
Alle Antwerpse parkeerautomaten werken al op zonne-energie. ‘Maar tot nu toe waren enkel automaten met een klein, energiezuinig scherm in staat om de gevraagde dienstverlening te leveren,’ licht Bart Steegmans toe. ‘Grote schermen die alle dagen de klok rond beschikbaar moeten zijn, verbruiken immers zeer veel energie. Een druk bezochte stad zoals Antwerpen, met intensief gebruikte parkeerautomaten, is dan dus perfect om te testen of de nieuwe zonnepanelen ook voldoende energie kunnen leveren voor deze grote schermen.’
 
Tijdens de testperiode, die loopt tot en met september 2014, bieden de automaten enkel nog statische parkeerinformatie. Als de proef slaagt, kan de leverancier in een volgende fase – mogelijk nog eind dit jaar of begin 2015 – de nodige dynamische software installeren, zodat parkeerders en voorbijgangers via de automaten gebruik kunnen maken van verschillende apps of een interactief stadsplan.
 
Veel of weinig zonlicht
De vijf testlocaties zijn geselecteerd op basis van uiteenlopende criteria om zo te kunnen bepalen of de technologie geschikt is voor alle mogelijke locaties in de stad: plaatsen met veel of juist weinig zonlicht, waar automaten intensief of minder intensief worden gebruikt, enzovoort. Zo staat er een testautomaat op een plaats met relatief weinig licht , de Draakstraat in Zurenborg, maar ook op een plaats die veel bezoekers trekt en waar de automaten dus intensief worden gebruikt – zoals de Godefriduskaai aan het MAS.
 
Om de automaten maximaal te kunnen testen, kunnen parkeerders hier zowel betalen met muntgeld als met bankaarten (maestro, VISA en mastercard).
 
Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis was vanmiddag de eerste die een parkeerticket nam bij de testautomaat aan de Godefriuskaai. De overige automaten worden in de loop van de week geplaatst en zullen te vinden zijn op volgende locaties: Steenplein 22, Oudevaartplaats 70-72, Frankrijklei 52 en Draakstraat 24-26.



Deals

Volg ons op Facebook