Mobiliteit en parkeren in Ekeren: een open brief van Tony Delabie
Standpunt na hoorzitting in grote zaal Ekers Hof van 11-6-2009 over renovatie Kristus Koningplein (hierna "(het) plein" genoemd) : 1) plein renoveren (desnoods bomen rondom zetten zonder op/afritten te storen) met behoud van alle parkeerplaatsen met uitzondering van perceel OLV-school 2) plein uitbreiden met enkele parkeerplaatsen door afschaffen frituur en groot bekendmakingspaneel op 2 palen, laatste dat naast de kerk kan verhuizen : zodat het zeker voldoende groot blijft om bv de foor en het ganzerijden op te vangen, want die horen in het centrum, als middenpunt van de bevolking en haar folklore, die aansluit met het winkelcentrum 3) daardoor ganse problematiek van blauwe zone om langparkeerders tegen te gaan eventueel overbodig (waar moeten werkende mensen in winkels en scholen hun wagen kwijt raken tijdens de werk/schooldagen zonder telkens ver te moeten stappen (iedereen parkeert toch graag dicht bij zijn werk !)) 4) het plein is sowieso qua huizen/gevels in de meeste gevallen niet mooi zodat het er toch zelfs na renovering niet aangenaam zitten is, temeer dat er geen Horeca-zaken zijn (tenij het Frietmieke) en waarbij banken op dergelijke plaatsen zonder nabijheid van horeca-terrassen alleen maar marginalen zoals nu het geval is aantrekken 5) Ekeren ergens anders en nog centraler doen stralen voor de inwoners en omliggende gemeenten kan het best, door de Markt op te delen in, een wat ik bij wijze van definitie "kerkplein (alles rond de kerk)" en "marktplein (alles tussen Apotheek en BNP-Fortis)" noem, door van dit "marktplein" een voetgangerszone (zonder verkeer) te maken met bv lantaarnpalen en indien aangewezen wat bomen te zetten, zodat de mensen er op de terrassen van de bestaande en toekomstige (aangetrokken door het succes)horeca-zaken kunnen genieten van de grotendeels mooie historische gevels en waar bv rond kersttijd een kerststal met kerstkramen kan staan en bij kleinere evenementen zoals de tombola-uitreiking van de Middenstand een tribune met de rug naar de Dorpsstraat kan geplaatst worden, waarbij de toehoorders van een glas kunnen genieten vanop een terras tijdens de tombola-trekking en zangoptredens; misschien kan ooit van het oude districtshuis met trap een moderne (en minder dure/chique dan Het District) taverne op gelijkvloers (en 1e verdiep met zicht op het "marktplein") gemaakt worden 6) hierna volgt de vervangende oplossing voor het doorgaand verkeer van wagens/openbaar vervoer, welke niet meer doorkan van kerk naar het plein : dit verkeer komend van de Ekerse stw slaat dan linksaf aan de GB of kan rond de kerk rijden (bestaande bushaltes (voor onderscheid bus richting Antwerpen of richting Hoevenen) worden behouden) en via de Steenstraat aan de F. Verbiststraat rechts afslaan richting Groot Hagelkruis (voor diegenen die in het centrum moeten zijn) of richting Schoonbroek (alwaar deze kant van Ekeren of de Leugenberg bereikt kan worden). Uiteraard slaat het verkeer komende van de Ekerse stw dat richting station moet, rechtsaf aan de kerk zoals vroeger. Indien men een bus door de Dorpsstraat en Kloosterstraat wenst te behouden kan dit gebeuren door vanuit het Groot Hagelkruis links de Dorpstraat in te draaien (rekening houden met de draaicirkel voor lange bussen tijdens ontwerp K.Koningplein !!) 7) doorstroming verkeer vanuit het Groot Hagelkruis naar A. Jeurisenstraat en J. De Weerdt straat wordt behouden 8) fietsers komend van het "kerkplein" of van de Dorpsstraat worden omgeleid via Groot Hagelkruis/Steenstraat (= Steenstraat-gedeelte dat evenwijdig loopt met het "marktplein") 9) teneinde ook de tram uit het centrum te houden en toch bij het centrum te brengen kan deze vóór de kerk (huidige parking met aantal parkeerplaatsen verminderen zijde kerk en tgo bloemenzaak) ronddraaien en terugkeren langs de Steenstraat (desnoods later via F. Verbiststr en Schoonbroek naar Leugenberg en Hoevenen/Kapellen laten rijden indien gewenst door De Lijn) Ik sta niet alleen met de grote lijnen van dit voorstel (bv voorzitster OKRA Ekeren Donk en de echtgenoot ervan die de Ouderenraad Ekeren voorzit, alsook Jan Somers jullie wel bekend uit de CD&V). Dit plan lijkt mij zeker haalbaar en uiterst interessant voor iedereen op alle gebied en houdt maximaal de parkeerders uit de omliggende straten zoals dit nu is, zodat bewonerskaarten dan wellicht overbodig blijven. Voor het overige kunnen de diverse ontwerpen inzake herinrichting van de straten van het centrum gebeuren zoals voorzien, zonder tegen dit voorstel in te druisen. Graag had ik jullie gefundeerde bemerkingen op mijn voorstel (I had a dream à la Martin Luther King, zonder doodgesschoten te willen worden erna) ontvangen. P.S. Dit ganse voorstel doet natuurlijk nog altijd niets af van bv de files die er op de werkdagen dagelijks voorkomen op de Veltwijcklaan vanaf het station en nu er ook nog werken zijn aan De Boerendijk, reeds vanaf Hof De Bist (er wordt zelfs vanaf inwonenden van het gedeelte tussen Kapelse stw en het station, langs St.Lucas en Merksem omgereden om de kinderen aan St. Lambertus 's morgens op tijd af te zetten !). Daarom is een snelle doorstroming rond Ekeren nodig voor wie niet in Ekeren moet zijn. Dit kan stelsematig beetje bij beetje verwezenlijkt worden, aangezien niet alle delen van die echte ring onder de bevoegdheid van het Ekers district/Antwerpen vallen (N.B. die ring voldoet o.a. aan de verzuchtingen van Ekerenaars die tussen kerk en kapelse stw wonen om de trechter van de spoorwegbrug op Veltwijcklaan op een goede manier te omzeilen). Die rind zou er dan als volgt uit moeten zien : 1) rondpunt aan de F. Verbisstr/De Beukelaarlaan 2) F. Verbiststr ten einde rijden (tot waar die doodloopt) 3) baan bijmaken welke rechts onder de brug naar de Luithagen doorgaat langs de A12 en er aansluit op Schoonbroek 4) aan Leugenberg een rondpunt maken om langs het goederenspoor (baan maken in plaats van aardeweg grenzend aan Wilgenhoevestraat en Bund), de Noteschelp te kruisen om in de Statiestraat uit te komen en daar langs lijn 12 achter de tuintjes van de Kardelaan (aardeweg tot baan maken met verlenging bestaand fietspad) tot het kruispunt Prinshoeveweg/Donkweg (er een rondpunt maken en een tunnel onder het spoor voor de doorstroming naar Merksem en rechtdoor langs de beek voor de doorstroming naar de Noorderdokken/Luchtbal met minstens een fietspad, zodat platte banden en putten in de grint/aardeweg vermeden kunnen worden door het fietsen doorheen de Oude Landen) 5) rechts Donkweg verbreden (doodlopende straten er laten op aansluiten) + afgebakend fietspad en voetpad laten doorlopen over hetgeen nog altijd op de meeste plaategronden als Donkweg benoemd wordt 6) en we zijn rond aan het rondpunt van de GB, terug uitmondend aan de ekerse stw/F.Verbiststr IN HET BELANG VAn HET NIET LATEN VERZADIGEN VAN DE WEGEN IN EKEREN, DENK aub EENS GOED NA OVER DAT MEERJARENPLAN, DAN KAN IK OOIT MET EEN GLIMLACH STERVEN NA HET ALGEMEEN BELANG VERDEDIGD TE HEBBEN, ook al zal 3x in de week joggen langs de Donkweg voor mij minder aangenaam worden (maar ook voor mij moet het eigen belang wijken voor het algemeen belang) !!! Opgestuurd de nacht van 11 op 12 juni 2009 na een emotionele debatavond, zelfs al heb ik geen enkele connectie met of belang in de middenstand, maar het moest me van het hart anders kon ik toch niet slapen ! Uw dienaar Tony Delabie, die sinds 1975 graag in Ekeren woont en zou willen blijven wonen
Volg @stadantwerpen
- login om te reageren
- 5283 keer gelezen