Jordaens terug naar (Maagden)huis

   ‘De Nood Gods’ van Jacob Jordaens, één van de belangrijkste schilderijen uit het Maagdenhuismuseum, is vanaf 26 juli 2012 opnieuw te bezichtigen. Het werk was twee jaar in handen van het Koninklijk Instituut voor Kunstenpatrimonium (KIK),waar het grondig onderzocht en volledig gerestaureerd werd.

Eén van de belangrijkste schilderijen uit het Maagdenhuismuseum is een groot doek van Jacob Jordaens, getiteld ‘De Nood Gods’. Dit pareltje uit de barokke schilderkunst vertrok in juni 2010 richting het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) in Brussel. Daar werd het eerst grondig onderzocht in het labo en daarna volledig gerestaureerd. Na een afwezigheid van meer dan twee jaar zal het kunstwerk vanaf 24 juli 2012 opnieuw te bewonderen zijn in het Maagdenhuismuseum, dat beheerd wordt door OCMW Antwerpen.

In het KIK werd het schilderij eerst technisch onderzocht om de materiële toestand ervan in kaart te brengen. Daarna ging de restauratie van start. Na de reiniging werd de oude schade bijgewerkt en werd het schilderij voorzien van een nieuwe vernislaag om de verflaag te beschermen. Door de grondige restauratie komen de kleuren en de dieptewerking van het schilderij opnieuw veel beter tot hun recht.

Het schilderij beeldt het moment uit tussen de kruisafneming en de graflegging van Christus. Het is één van de vroegere werken van Jordaens en kwam in twee fasen tot stand. Het oorspronkelijke middengedeelte werd geschilderd rond 1620. Zo’n dertig jaar later liet Jordaens het schilderij vergroten door kleine lappen doek langs de kanten te naaien. Maar die vergroting werd niet zo nauwkeurig uitgevoerd en de naden tussen de twee fasen bleven zichtbaar. Deze ietwat roekeloze formaatveranderingen komen vaak voor in de atelierpraktijk van Jordaens. Door de veroudering van de materialen en de vervuiling door de jaren heen, zijn de verschillende stukken doek nog duidelijker zichtbaar geworden.

Tijdens het onderzoek kwam bovendien ook aan het licht dat Jordaens zelf grote delen van de eerste compositie heeft bijgewerkt. Spijtig genoeg werden zijn eigen retouches in het verleden geïnterpreteerd als latere restauraties en gedeeltelijk verwijderd. Dankzij het KIK werd het schilderij nu volledig gerestaureerd: vuil, opgestuwde verflagen, problematische vullingen en overschilderingen werden verwijderd. Zo kan dit paradepaardje van het OCMW-kunstpatrimonium opnieuw in volle glorie zijn vertrouwde plaats in het Maagdenhuismuseum innemen.

Maagdenhuismuseum praktisch




meer over:

Deals

Volg ons op Facebook