'Muziek in de wijk' is een gratis buurtfestival dat iedere zomer internationale artiesten naar de pleinen van Antwerpen brengt. Het doel?...
Antwerpen gaat digitaal
1 maart, 2013 - 17:01 - admin
Meer dan 85% van de Antwerpenaars beschikt over internet en 2 op de 3 Antwerpenaars maakt er dagelijks gebruik van.
De stad Antwerpen beslist daarom om nog meer in te zetten op digitale communicatie. Op termijn wordt antwerpen.be stadsbreed verder ontwikkeld tot belangrijkste communicatie-instrument. Stadscommunicatie op papier, zoals het magazine De Nieuwe Antwerpenaar, wordt geleidelijk aan afgebouwd. Enkel de communicatie met moeilijk bereikbare doelgroepen zal via print verlopen.
Het internetgebruik ligt hoog in Antwerpen.
Het bezit en gebruik van smartphones neemt gestaag toe. Nu bezit bijna 1 op de 3 Antwerpenaars een smartphone. Twee jaar geleden was dat nog maar iets meer dan 1 op de 10. Ook het gebruik van tablets kent een duidelijke stijging. Bijna 1 op de 4 Antwerpenaars is een regelmatige tabletgebruiker.
De stad kiest er voortaan voor om zo veel mogelijk digitaal te communiceren en heeft daar een plan van aanpak voor uitgetekend. Dat bepaalt dat het digitale platform antwerpen.be grondig wordt vernieuwd en de kern zal vormen van de stedelijke communicatie. Printkanalen worden daarentegen steeds verder afgebouwd.
Om de Antwerpenaar vertrouwd te laten worden met deze nieuwe aanpak, bouwt de stad een overgangsperiode in. De toeleiding naar de digitale kanalen zal in die periode optimaal ondersteund worden. Zo zal het stadsmagazine De Nieuwe Antwerpenaar vanaf september 2013 tot en met mei 2014 maandelijks verschijnen in plaats van tweewekelijks. Tegen mei 2014 zal dan het digitale platform antwerpen.be optimaal uitgebouwd zijn om De Nieuwe Antwerpenaar te vervangen. Dat houdt in dat de site in verschillende lagen is opgebouwd en alle bestaande websites integreert. De stad stapt dus af van de aparte sites voor publieke dienstverlening (www.antwerpen.be) en wervende communicatie (www.dna.be). Het nieuwe platform voorziet bovendien in een gepersonaliseerde aanpak via één digitale toegangspoort. Minder drukwerk betekent ook minder kosten: door de doorgedreven digitalisering bespaart de stad in 2014 al ongeveer 925 000 euro ten opzichte van de huidige situatie. En dat terwijl de burger optimaal geïnformeerd blijft.
Voor moeilijk bereikbare doelgroepen zoals senioren voorziet de stad wel nog in een gedrukt communicatiemedium met info specifiek gericht op die groepen. Hoe dit nieuwe drukwerk verdeeld moet worden in functie van een optimaal bereik, wordt nog onderzocht. Dit kanaal wordt effectief ingezet zodra De Nieuwe Antwerpenaar stopt.
Volg @stadantwerpen
- login om te reageren
- 6246 keer gelezen
Mensen die deze pagina bekeken vonden dit ook interessant:
Geef jouw mening