Sterke zomer voor Antwerps toerisme

  
De zomer van 2013 met zijn zuiderse temperaturen in combinatie met tal van drukbezochte evenementen, zorgde ervoor dat de binnenstad meer dan eens bruiste van bedrijvigheid en gezelligheid. Dat had een positieve impact op het aantal overnachtingen, bezoeken aan attracties, kerken en musea en het aantal raadplegingen aan de infobalies.

De bezoekersaantallen voor de verschillende trekpleisters tijdens de zomer van 2013 variëren van goed tot zeer goed. Vele duizenden bezoekers vonden hun weg naar tal van evenementen. Cultuurmarkt, Zomer van Antwerpen, Bollekesfeest, Rubensmarkt, Antwerp Pride en tal van sportieve activiteiten in het kader van World Outgames of Antwerpen Europese Sporthoofdstad spreken van een geslaagde editie. Met name in augustus kenden de Antwerpse hotels een mooie stijging van hun omzet, wat wijst op groei in het segment van het recreatief verblijfstoerisme en de positieve impact van evenementen met internationale uitstraling.

Infobalies

Van het totaal aantal bezoekers aan de toeristische infobalies was 80% buitenlands en 20% Belgisch. In 2013 werden er 3,77% meer internationale bezoekers geteld tijdens de zomerperiode.

Voor het eerst vormen Spaanse bezoekers de grootste buitenlandse markt (12,50%), gevolgd door de Nederlandse (10,80%) en de Duitse markt (6,85%).

Overnachtingen

Het aantal hotelovernachtingen is al enkele jaren in stijgende lijn. Zo nemen de overnachtingen sinds 2008 jaarlijks toe met gemiddeld 2,7%. In 2012 steeg het aantal overnachtingen zelfs met 4,4%.

De beschikbare overnachtingcijfers van 2013 tonen alvast een uiterst positieve start met een stijging van 9,1% in de periode van januari tot en met maart. Over de afgelopen zomer zijn er nog geen absolute overnachtingcijfers beschikbaar, maar uit bezettingsgraden blijkt dat voornamelijk augustus beter was dan in 2012. Vooral de organisatie van World Outgames en het Europees Kampioenschap Hockey in Boom zorgden voor een stevige hogere (week)bezetting. Gelijk met de hogere bezetting in augustus stijgen ook de gemiddelde kamerprijzen, wat goed nieuws is voor de sector die zo ook zijn inkomsten ziet toenemen. De hotels noteren een stijging van de dagomzet in augustus met pieken tot +50% tegenover 2012. De gemiddelde kamerbezetting op weekdagen evenaart het niveau van topmaanden april en mei met bezettingen van 75 tot 85%.

In juli daalde de bezetting lichtjes en dat bij gemiddeld hogere prijzen dan in 2012 waardoor de inkomsten voor de sector min of meer gelijk bleven.

Camping De Molen kan spreken van een meer dan geslaagde zomer. Na twee mindere jaren zorgde het zomerweer terug voor een gezellige drukte op de camping. Na een slecht voorjaar door de late winterprikken was dat zeker welkom. Met het Europees Kampioenschap Schapendrijven op Linkeroever profiteren ook zij van internationale evenementen.

De jeugdherberg evenaarde met ruim 10 600 overnachtingen het succes van 2012, zowel voor groepen als voor individuelen. Sinds de opening in 2011 hebben jongeren al massaal de jeugdherberg gevonden. De organisatie benadrukt eveneens dat evenementen met internationale uitstraling belangrijk zijn voor het jongeren- en budgettoerisme. Met onder meer het Wereldkampioenschap Gymnastiek in het vooruitzicht verwachten ze alvast een mooie start van het najaar.

Uit een beperkte bevraging bij horeca en detailhandel blijkt dat Antwerpen een algemene trend volgt wat betreft bestedingen in deze sector. De handelaarsverenigingen in de binnenstad geven mee dat er gemiddeld minder besteed wordt. De reca in de binnenstad spreekt alvast over een succesvolle zomer. Het goede weer en tal van evenementen in het centrum worden daarbij aangeduid als de succesfactoren.

Traditiegetrouw zoeken pleziervaarders het open water van de kust of Zeeland op wanneer de temperaturen hoog oplopen. Met bijna 2 000 bezoekende schepen met gemiddeld 3 à 4 personen aan boord in de Jachthaven Willemdok, lag de voorbije zomer helemaal in de lijn van de vorige zomers.

Economische sectoren als het logieswezen, reca en detailhandel zijn het er over eens dat duurzame evenementen noodzakelijk zijn en zorgen voor een positieve impact op omzet en bezetting. Voor de logiessector zijn het met name evenementen met internationale uitstraling die overnachtingen genereren.

Attracties, kerken en musea

De bezoekerscijfers in de OLV-Kathedraal lagen in lijn van de zomer in 2011 en 2012. Voor augustus zijn er nog geen definitieve cijfers, maar daar wordt een positief resultaat verwacht.

Aquatopia kende vorig jaar een geslaagde zomer. Als binnen-attractie scoort het traditioneel goed bij slecht weer. Om die reden waren er daar door het goede weer in juni en juli minder bezoekers dan vorig jaar. In augustus kon Aquatopia de draad terug opnemen en had het meer bezoekers dan in 2012.

Flandria nam deze zomer ongeveer 15% meer passagiers aan boord. Ruim 25 000 bezoekers namen deel aan de Schelde- of havenrondvaarten. Nieuw waren deze zomer de Studio 100 kinderboten. Met 21 uitverkochte events was dat een succesvolle attractie voor de jongsten.

De zomer van 2013 was een topzomer voor de Antwerpse musea. Ondanks het warme weer dat niet direct het museumbezoek stimuleert, blijven de Antwerpse musea goede cijfers voorleggen. De musea en erfgoedinstellingen stad Antwerpen hadden 361 572 bezoekers, dat zijn er 5 000 meer dan verwacht.

Toppers blijven het MAS en het Middelheimmuseum met respectievelijk 174 093 en 96 216 bezoekers. Dit mede dankzij het succes van de tentoonstelling Bonaparte aan de Schelde  in het MAS en de zomertentoonstelling Mijn Kleine Paradijs in het Middelheimmuseum. Beide musea overstijgen de vooropgestelde cijfers.

Ook het Museum Plantin Moretus doet het beter dan de prognose en kent een lichte stijging ten opzichte van de zomer van 2012.

Het Rubenshuis en het Museum Vleeshuis blijven ongeveer status-quo met de vorige jaren.

Na het grote succes van de Brueghel-tentoonstelling in 2012 zijn de cijfers van Museum Mayer van den Bergh lager. In het Letterenhuis was vooral de Museumnacht een topper met meer dan 1 000 bezoekers. 



meer over:

Deals

Volg ons op Facebook