Slimmere verkeerslichten in Antwerpen

   De Vlaamse overheid wil investeren in een nieuwe verkeerscentrale, die de dagelijkse regeling van het merendeel van de verkeerslichten in Antwerpen aanstuurt. Ze vraagt de stad Antwerpen om te participeren in het project, ook financieel. Het stadsbestuur is blij met dit initiatief en gaat principieel akkoord met een cofinanciering, maar is van mening dat ze op het einde van de legislatuur geen financiële engagementen kan aangaan voor de volledige periode waarover het project loopt (2013-2015).

Met een nieuwe centrale kunnen verkeerslichten ‘slimmer’ geregeld worden. Er kan dan beter ingespeeld worden op wijzigende verkeersstromen en op het mobiliteitsbeleid. Zo kan er op bepaalde trajecten bijvoorbeeld een vlotte(re) doorstroming gecreëerd worden voor het openbaar vervoer. Op andere plaatsen of assen kan dan weer meer aandacht gaan naar de noden van voetgangers en fietsers of zal de focus liggen op een vlotte afwikkeling van het autoverkeer. De stad wil zo veel mogelijk rekening houden met het STOP-principe dat veel belang hecht aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.

Naast de aankoop van een nieuwe centrale, moet er ook geïnvesteerd worden in vernieuwingen van de verkeersapparatuur aan kruispunten, het uitvoeren van verkeerskundige studies en de monitoring daarvan. Verkeerskundige studies moeten het functioneren van verkeerslichten op kruispunt- en netwerkniveau bepalen.

De nieuwe centrale zal naast de gewestkruispunten ook het merendeel van de stadskruispunten aansturen. Daarom wordt de stad gevraagd dit project mee te financieren. De stad staat achter dit project, maar kan op het einde van legislatuur geen garanties geven voor de meerjarenfinanciering van het project.




meer over:

Deals

Volg ons op Facebook