Stad wil schoolstraten inrichten
De stad Antwerpen wil haar schoolomgevingen veiliger maken. Daarom maakt ze het in de toekomst mogelijk om schoolstraten in te voeren die de verkeersdruk op schoolomgevingen tijdens de piekuren beperken. De stad maakte al een stappenplan op, aan de hand waarvan ze, in samenspraak met de scholen, de schoolstraten kan realiseren. Scholen (kleuter-, lager- en middelbaar onderwijs) die interesse hebben of meer info willen, kunnen terecht bij onderwijsenverkeer@stad.antwerpen.be
Het principe van een schoolstraat is dat schoolgaande kinderen en hun ouders die zich te voet of met de fiets verplaatsen voorrang krijgen. Gedurende een half uur voor het begin en na het einde van de school wordt de straat met nadarhekken afgezet. Er is dan enkel doorgaand verkeer mogelijk te voet of met de fiets. Bewoners uit de betreffende straat mogen de straat tijdens die periode wel uitrijden, maar niet inrijden.
Veiliger en duurzamer
Door op vraag van een school, wijk, district… een schoolstraat in te voeren, wil de stad de schoolomgevingen ook tijdens de piekmomenten veiliger maken. Conflictsituaties met dubbel en foutief geparkeerde wagens hoopt ze op die manier te verminderen. Zo kan de schoolomgeving opnieuw een aangename verblijfsomgeving worden waar plek is voor spontane persoonlijke contacten tussen ouders en schoolpersoneel.
De omvorming tot schoolstraat moet ouders verder ook aanzetten om hun kinderen op een duurzame manier naar school te brengen. De omgeving wordt onmiddellijk een stuk veiliger, hulpdiensten ondervinden geen hinder meer als ze in een school moeten zijn en de uitstoot van uitlaatgassen voor de schoolpoort wordt gereduceerd.
Engagement van de school is belangrijkste sleutel tot succes
Een geslaagde schoolstraat vraagt best wel wat voorbereidend werk, zoals een onderzoek naar circulatie, parkeergelegenheid en fietsvoorzieningen. Een goede samenwerking tussen stad/district, politie, school en buurtbewoners is bovendien nodig om het project te dragen.
De belangrijkste schakel in heel het proces is de school. Zij zal immers het engagement aangaan om in gemachtigde opzichters te voorzien die de nadarhekken plaatsen en die aanwijzingen geven aan weggebruikers. Bovendien is het in eerste instantie ook aan de scholen om ouders en kinderen te sensibiliseren om zich duurzamer te verplaatsen.
Alle scholen die graag het engagement aangaan om hun leerlingen veilig van en naar school te laten gaan en daarvoor een schoolstraat voor hun poort willen inrichten, kunnen zich melden via onderwijsenverkeer@stad.antwerpen.be. Op dat adres is ook meer info te krijgen.
Stad heeft stappenplan klaar
Om het project alle kansen tot slagen te geven, werkte de stad intern een stappenplan uit om schoolstraten in te richten en scholen te ondersteunen:
- Opstart van een nieuw project: op vraag van een school, de bewoners of het district kan de stad een project opstarten. De stad evalueert de mogelijkheden en nodigt de school uit om het project verder mee uit te werken.
- Engagement van alle betrokken partijen: de school, ouders en buurtbewoners verbinden zich er toe om dit project alle kans tot slagen te geven.
- Enquête die peilt naar het huidige verplaatsingsgedrag van kinderen, ouders en leerkrachten.
- Communicatie en sensibilisering door de school en het district om de buurt te informeren en te betrekken bij het project.
- Invoeren van de schoolstraat: in het begin zal extra toezicht door de verkeerspolitie het mogelijk maken om de situatie op korte termijn, indien nodig, bij te sturen.
- Enquête die het verplaatsingsgedrag na de invoering van de schoolstraat evalueert, samen met de ervaringen die ouders, kinderen, leerkrachten en bewoners tijdens de proeffase opdeden.
- Invoeren van een aanvullend verkeersreglement: na de proefopstelling en een gunstige evaluatie wordt de schoolstraat met een aanvullend verkeersreglement gewaarborgd.
Voorbeeld in eigen land
In Gent bleek uit enkele proefprojecten van vorig jaar dat 8 op de 10 ouders, schoolmedewerkers en buurtbewoners de maatregel ‘schoolstraat’ goed vonden. Het invoeren van schoolstraten zorgde er bovendien voor dat een extra 7% van de ouders hun kinderen niet meer met de wagen brengt.
Volg @stadantwerpen
- login om te reageren
- 9057 keer gelezen