Parkeerbedrijf Antwerpen ontvangt 5 miljoenste sms-betaling

   Op 7 april registreerde het Parkeerbedrijf Antwerpen de 5 miljoenste sms-betaling sinds de invoering van het sms-parkeren, nu bijna 5 jaar geleden. Zo’n 35 procent van de parkeersessies in Antwerpen wordt inmiddels per gsm betaald.

De 5 miljoenste sms werd verstuurd door Godelieve Huysmans uit Lier. "Ik parkeer wekelijks twee tot driemaal via sms in Antwerpen. Handig, want je hoeft op voorhand niet in te schatten hoe lang je zal wegblijven en je betaalt altijd gepast." Ze ontvangt vandaag een smartphone uit handen van Mobile-for, het bedrijf dat in opdracht van het Parkeerbedrijf het sms-parkeren beheert.

Het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen startte in september 2006 als eerste in Europa, samen met Mobile-for, het sms-parkeren. Antwerpenaren én bezoekers hebben het sms-parkeren inmiddels in snel tempo omarmd: het eerste jaar betaalden ze zo'n 70 000 parkeersessies per sms; in 2010 waren dat er al ruim 1,5 miljoen. In de eerste 3 maanden van 2011 werd 35 procent van de parkeersessies betaald via de gsm.

Van de 16 Belgische steden die werken met het open sms-systeem (voor iedereen toegankelijk, zonder inschrijving of betaling vooraf), is Antwerpen met circa 150 000 van de 260 000 parkeertransacties per maand de absolute koploper. Op een gewone weekdag versturen parkeerders in Antwerpen samen gemiddeld zo’n 6 000 sms-betalingen, met uitschieters tot boven de 7 000 sms’jes per dag.

Betaling via Maestro, Mastercard en Visa
Om de parkeerservice verder te verbeteren, startte het Parkeerbedrijf afgelopen december een proefproject waarbij parkeerders aan negentien automaten konden betalen met Maestro, Mastercard of Visa. De samenwerking met Maestro was een primeur in België: het was voor het eerst dat je met een debetkaart kon betalen aan een parkeerautomaat.

De automaten uit het proefproject registreerden in 3 maanden tijd samen 4 191 transacties voor een totaalbedrag van 16 741 euro. Het gemiddelde bedrag per transactie lag rond de 4 euro (2 uur parkeren in de binnenstad). Zo’n 30 procent van de parkeerders koos voor sms-parkeren, 65 procent betaalde nog met muntgeld en 5 procent gebruikte een betaalkaart. De laatste weken van de testfase steeg het aandeel van de betaalkaarten al tot 7 procent.
De nieuwe betaalmogelijkheid lijkt daarmee aan een behoefte te voldoen: waar parkeerders in de rest van de stad (circa 1 500 parkeerautomaten) per maand zo’n 12 000 euro betalen via Proton, registreerden de 19 automaten uit de proef meteen al voor ongeveer 6 000 euro aan betalingen via Maestro, Mastercard of Visa. Kleine kanttekening daarbij is wel dat het proefproject plaatsvond in een gebied met vooral veel zakelijke parkeerders (Brouwersvliet, Oude Leeuwenrui en Oudevaartplaats).

Van de drie betaalkaarten was Maestro het populairst met 63 procent van alle transacties met betaalkaarten; 23 procent koos voor Mastercard en 14 procent voor Visa.
Omdat het financieel niet haalbaar is om alle Antwerpse parkeerautomaten uit te rusten met de mogelijkheid om te betalen met betaalkaarten, volgt er een tweede proeffase in stadsdelen met nadruk op een ander doelpubliek: horecabezoekers (bijvoorbeeld het Zuid of Zurenborg) en/of toeristen en shoppers (bijvoorbeeld Frankrijklei of Kaaien-Suikerrui). Op basis van alle testresultaten samen wordt bepaald welke automaten structureel een betaalkaartoptie krijgen.
In de nieuwe testfase hoeven parkeerders ook niet langer hun code in te toetsen op de automaat om te kunnen betalen met de betaalkaart; het zal voldoende zijn om de kaart in de automaat te steken.

Het Parkeerbedrijf stelt tot slot vast dat het volgehouden parkeerbeleid zijn vruchten afwerpt: de bereidheid om te betalen aan de parkeerautomaat blijft in heel Antwerpen stijgen. Van alle geparkeerde voertuigen binnen het gebied met beperkte parkeertijd kreeg in maart 2010 nog 13 procent een retributiebon. In maart 2011 is dit percentage gedaald tot 11,5 procent. De inkomsten uit parkeergelden lagen (zowel voor munten als voor sms-parkeren) in de eerste maanden van dit jaar zo’n 8 procent hoger dan vorig jaar.
Een belangrijk deel van dit geld wordt geïnvesteerd in parkeervoorzieningen en projecten die de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad verder verbeteren, waaronder het project rond de Velo-stadsfietsen.


Deals

Volg ons op Facebook