Nog geen stemmen
 
Op 24 februari 2018 opent het Snijders&Rockoxhuis. Beide panden, met zorg gerestaureerd, behoren tot het patrimonium van KBC dat het Rockoxhuis al sinds 1977 openstelt als museum. Het concept van het Rockoxhuis is onder de loep genomen en hertekend. Het Snijdershuis is eraan toevoegd. De leefwereld van hun zeventiende-eeuwse bewoners wordt er opgeroepen met kunstwerken uit de eigen rijke collectie zestiende- en zeventiende-eeuwse kunst, aangevuld met langdurige bruiklenen uit de verzamelingen van Belgische musea (KMSKA, Maagdenhuismuseum, MAS, Vleeshuis, Rubenshuis, Groeningemuseum, KMSKB, Nationale Loterij, Museum M), buitenlandse musea (Musée de Flandre Cassel, Museumlandschaft Hessen Kassel, Museum der bildenden Künste Leipzig, Centraal Museum Utrecht, het Liechtensteinmuseum Wenen, Prado Madrid en Frey-Näpflin Stiftung Stans) en privéverzamelingen (oa Phoebuscollectie).
 
Over de schouders van Nicolaas Rockox en Frans Snijders kijken we naar hun leefomgeving, naar kunst creëren en kunst bevorderen, naar verzamelen en etaleren, naar vermaak en vertier, naar markten en gedekte tafels, naar natuur en tuinen, naar de humanist en de modale burger in de woelige tijd waarin ze leefden. Nicolaas en Frans hebben bovendien nog een patriciërsfamilie te gast. Zij verwelkomen De Duarte’s die bekend stonden als  belangrijke juweliers. Maar het waren vooral hun muzikale talenten waarover tijdgenoten vol bewondering spraken en waarvoor het Antwerpse Vleeshuis zijn expertise en instrumenten in langdurige bruikleen geeft. Rockox en Snijders waren spilfiguren in het Antwerpen van de baroktijd. Beiden drukten ze hun stempel op het culturele en sociale leven van hun stad, Nicolaas als burgemeester, Frans als bedreven schilder van dieren en stillevens. 20 jaar lang waren ze ook buren in twee aangrenzende patriciërswoningen in de Keizerstraat.
 

Wie is Nicolaas Rockox?

Nicolaas Rockox (Antwerpen, 1560–1640) stamde uit een gegoede Antwerpse adellijke familie. Hij studeerde rechten in Leuven, Parijs en Douai en speelde in de eerste helft van de zeventiende eeuw een erg belangrijke rol in het politieke, artistieke en sociale leven van zijn stad. Onder meer als schepen en als burgemeester oefende hij verantwoordelijke functies uit. Zijn diplomatie, zijn verwevenheid met de stad en zijn invloed golden vooral in de periode die in onze geschiedenis valt tussen de Val van Antwerpen in 1585 en de aanloop naar de Vrede van Münster in 1648, de definitieve scheiding tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden. Hij huwde de Spaanse Adriana Perez, afkomstig uit een oud en rijk koopmansgeslacht. Nicolaas en Adriana kochten in 1603 hun woning, Den Gulden Rinck, in de Keizerstraat en lieten ze in Vlaamse renaissancestijl verbouwen. Het werd hun kunsttempel. KBC kocht de patriciërswoning in 1970, liet ze voor de tweede maal grondig restaureren en beheert ze sindsdien als een belangrijke getuige van het grootse verleden van Antwerpen.
 

Zijn liefde voor kunst

Rockox maakte zich ook uitzonderlijk verdienstelijk als mecenas, humanist, oudheidkundige en numismaat. Hij lag mee aan de basis van het succes van Rubens in het tweede decennium van de zeventiende eeuw door die grootmeester van de barok belangrijke opdrachten te geven. Als burgemeester vroeg Rockox aan Rubens om De aanbidding der wijzen (Madrid, Prado) te schilderen voor het Antwerpse stadhuis. Als particulier bestelde hij bij Rubens onder meer zijn beroemde grafstuk, Het ongeloof van Thomas (Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten), en als hoofdman van het kolveniersgilde gaf hij Rubens de opdracht om de beroemde Kruisafneming voor het altaar van dat gilde in de Antwerpse kathedraal te schilderen. Dat Rockox een hart voor kunstwerken had, bewijst ook zijn kunstverzameling. De boedelbeschrijving van zijn sterfhuis licht een tipje van de sluier en vermeldt 82 schilderijen die Rockox tijdens zijn leven bij elkaar bracht. Daaruit blijkt dat Rockox een verzamelaar van hedendaagse kunst was.
 

Wie is Frans Snijders?

Frans Snijders (1579-1657) was een Antwerpse tekenaar en schilder. Hij heeft vooral naam gemaakt als stilleven- en dierenschilder tijdens de eerste helft van de zeventiende eeuw. Zijn scherpe oog, zijn kennis van de natuur en zijn originele composities vormden voor vele kunstenaars een inspiratiebron tot diep in de negentiende eeuw. Hij huwde in 1611 met Margriete de Vos (?-1647), de zus van de dierenschilder Paul (1595-1678) en de portretschilder Cornelis de Vos (1584-1651). Vanaf 1622 woonden Frans en Margriete in de Keizerstraat. Ze kochten er de patriciërswoning De Fortuyne. Ook deze woning wordt door KBC voor de tweede maal gerestaureerd en museumklaar gemaakt.
 

Zijn loopbaan

Frans was een leerling van Hendrick van Balen I (1573-1632) en Pieter Brueghel II (1564-1638). Maar belangrijker voor Snijders was de ontmoeting met Jan Brueghel I (1568-1625), de broer van Pieter Brueghel II. Jan had veel meer dan zijn broer aandacht voor het detail, een talent dat ook Snijders bezat. Jan werd Frans’ mentor. Snijders was op zijn beurt de leermeester van Joannes Fijt (1611-1661). Frans werd in 1602 vrijmeester in het Antwerpse Sint-Lucasgilde. In 1628 werd hij aangesteld als deken van dat gilde. Snijders verbleef van 1608 tot 1609 in Italië, waar hij in Rome en Milaan werkte. Hij vestigde zich daarna in Antwerpen, waar hij zich ontpopte tot stilleven- en dierenschilder en meester van machtige jachttaferelen. Snijders werd vaak gevraagd door andere kunstenaars om stillevens en dieren in hun werken te integreren. Zo werkte hij onder meer samen met Abraham Janssens (1567-1632), Cornelis de Vos (1584-1651), Jacques Jordaens I (1593-1678) en Peter Paul Rubens (1577-1640). Snijders was niet enkel een bekende in Antwerpen, maar eveneens een gevraagd schilder in Engeland. Hij werkte in de Noordelijke Nederlanden en in Spanje. Ook de aartshertogen Albrecht en Isabella bezaten werk van Snijders.
 

De beste buren

Snijders kon goed met Nicolaas Rockox opschieten. Ze hadden beiden een kunstverzameling. Rockox bezat een stilleven van Snijders. De burgemeester had zijn naam als oudheidkundige al gemaakt en zal Frans Snijders wellicht geholpen hebben toen hij zich in 1616 vijf gipsen afgietsels aanschafte uit de nalatenschap van Cornelis III Floris, waaronder bustes van Marcus Aurelius en Hercules. Die aankopen wijzen op zijn belangstelling voor de klassieke oudheid en voor het neo-stoïcisme dat de humanist Justus Lipsius gestalte gaf. Snijders en Rockox hebben zich onafhankelijk van elkaar in 1621 laten portretteren door Anthony van Dyck, wat wijst op de belangrijke status van beide heren. Rockox nodigde Snijders uit om de laatste codicil bij zijn testament als getuige te ondertekenen. Zijn Rockox en Snijders al meer dan 400 jaar overleden, hun huizen blijven getuige van een boeiend stukje Antwerpse geschiedenis.
 

PRAKTISCH

Vanaf 24 februari 2018
Museum Snijders&Rockoxhuis
Keizerstraat 10
2000 Antwerpen
T + 32 3 201 92 50
www.rockoxhuis.be (tot 31 december 2017)
www.snijdersrockoxhuis.be (vanaf 1 januari 2018)
Open: dinsdag tot zondag: van 10 tot 17 uur, op Paasmaandag en Pinkstermaandag
Gesloten: maandag, 1 januari, 1 mei, O L H Hemelvaart, 1 november en 25 december
 
Prijzen:
€ 8 / 6 /0
Categorie: 
Cultuur
Soort Cultuur: 
Museum
Toegangsprijs: 
8 euro
Openingsdagen: 
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Openingsuren: 
10-17 uur




Adres

Keizerstraat 10-12
2000 Antwerpen

Contact

Tel: 32 (0)3 201 92 50
Fax: 32 (0)3 201 92 51
Website

Openingsdagen

       
MaDiWoDoVrZaZo



Musea in de buurt

Javascript is required to view this map.

Schrijf een review over Open vanaf 24 februari 2018: Het Snijders&Rockoxhuis. Een verrassend museum in hartje Antwerpen!

 
 

Foto's van Open vanaf 24 februari 2018: Het Snijders&Rockoxhuis. Een verrassend museum in hartje Antwerpen!

Map

Javascript is required to view this map.

Deals

Volg ons op Facebook