Duurzaam wagenpark Stad

  
Op 25 januari 2012 stelde de stad 6 elektrische wagens aan de pers voor. Een half jaar later bestaat het stedelijk wagenpark op alternatieve brandstof uit 32 voertuigen. Deze voertuigen worden ingezet door het stadspersoneel tijdens de diensturen. 


De stad Antwerpen heeft 32 voertuigen op milieuvriendelijke brandstof aangekocht in het kader van een testproject. De stad heeft immers als doelstelling om de verschillende mogelijkheden op de markt uit te proberen in de omschakeling naar een duurzame vloot. Fietsen en personenwagens op elektrische energie en vracht- en bestelwagens op aardgas onder hoge druk (CNG) behoren op de markt van vandaag tot de mogelijkheden van vervoer op schone brandstof. 


Het bestaande wagenpark van de stad Antwerpen bestaat grosso modo uit drie typen van voertuigen: de dienstfietsen, de personenwagens en een breed gamma nutsvoertuigen. In haar zoektocht binnen het huidige marktaanbod van voertuigen op schone brandstof werkt de stad samen op Vlaams niveau. Zo maken drie e-wagens deel uit van het de proeftuin elektrische voertuigen (Olympus) en heeft de stad bijkomende samenwerkingsovereenkomsten gesloten met de Vlaamse Overheid voor drie e-wagens en vijf elektrische bestelwagens. De samenwerking op een overkoepelend niveau zorgt ervoor dat de ervaringen gedeeld worden. 


Investeren in e-wagens of zware voertuigen op aardgas onder hoge druk gaat verder dan de aankoop van de wagen. Het is een totaalpakket waarbij zowel in voertuigen als in infrastructuur voorzien moet worden. Zo werden in het administratieve centrum Den Bell tien laadpunten geïnstalleerd voor de e-poolwagens en één laadpunt voor bezoekers. Daarnaast heeft de stad er via het Havenbedrijf mee voor gezorgd dat er in het noorden van Antwerpen een station is gekomen waar aardgas op hoge druk getankt kan worden. 


In totaal telt het aanbod 10 e-personenwagens, goed voor één derde van de totale pool van dienstwagens die dagelijks ingezet worden vanuit het administratief hoofdkantoor Den Bell. Verder deelt de stad één elektrische wagen en drie wagens op klassieke brandstof via het autodeelsysteem cambio. Dit jaar werd ook een hoogtewerker, drie 12-tons verhuiswagens, één bibbus op aardgas onder hoge druk (CNG) en vijf bestelwagens op elektrische energie aangekocht.


Sinds 2008 rijden er acht stille elektrische pick-ups op de begraafplaatsen en in de parken. Er zijn ook twintig elektrische zwerfvuilzuigers om de stad proper te houden. 


De investering in de wagens op milieuvriendelijke energie geeft duurzame mobiliteit - volgens het STOP-principe - een prominente plaats. In de praktijk wordt er bewust nagedacht over het meest geschikte vervoersmiddel om zich te verplaatsen voor een bepaald traject. Dit wordt sinds kort ook gemeten. 


De eerste resultaten van deze metingen tonen aan dat er veel korte afstanden met een lage gemiddelde snelheid afgelegd worden. Binnen de Singel is de gemiddelde snelheid van een fietser 13 kilometer per uur en voor een wagen 14 kilometer per uur. Voor deze verplaatsing is de dienstfiets of elektrische dienstfiets dus het meest geschikt. Daarom heeft de stad, in samenwerking met de proeftuin elektrische voertuigen, tien elektrische dienstfietsen aangekocht en in een laadstation voorzien in de fietsenkelder van Den Bell. Dat is eind september operationeel voor het stadspersoneel. 


Voor verplaatsingen buiten de Singel is de e-wagen het meest geschikte vervoersmiddel. De stadsmedewerker die zich moet verplaatsen rijdt gemiddeld minder dan 50 kilometer per dag, wat perfect is voor de actieradius van de e-wagen. Daarnaast zijn e-wagens zuinig in verbruik, met name een verschil van 80% in vergelijking met klassieke brandstof en vragen ze minder onderhoud.


Ook Antwerpenaars genieten mee van de voordelen. Er is minder geluidshinder, geen lokale uitstoot en ze hebben de mogelijkheid om via het autodeelsysteem van cambio kennis te maken met de e-wagen. 


Voor het vervoer van zware en grote volumes zijn de mogelijkheden op de markt momenteel beperkt. Recent werd de postbedeling binnen de stad omgevormd naar een dienstverlening die via e-fietsen kan gebeuren. Voor wagens tot 3,5 ton zijn er mogelijkheden voor e-bestelwagens. Boven 3,5 ton is vandaag enkel de vrachtwagen op aardgas onder hoge druk een volwaardig alternatief. De kleinere actieradius is geen probleem voor de stedelijke inzet. Het voorzien in voldoende tankinfrastructuur is een vraagstuk dat de komende maanden verder onderzocht wordt. 




Deals

Volg ons op Facebook