Start aanleg Droogdokkenpark en toekomstig Maritiem Museum

  
Start aanleg Droogdokkenpark en toekomstig Maritiem Museum

De stad Antwerpen start in 2016 met de eerste fase van de aanleg van het Droogdokkenpark, een grootstedelijk park en uitwaaiplek op een unieke locatie, het Droogdokkeneiland, gelegen in de Scheldebocht op het Eilandje. Naast een park wil Antwerpen ook een Maritiem Museum realiseren. Uit een haalbaarheidsstudie is gebleken dat de AWN site, gelegen op het Droogdokkeiland, de meest geschikte locatie is voor de bouw hiervan.

Grootstedelijk park met natuurlijke getijdenoever

In het Masterplan Scheldekaaien kreeg het Droogdokkeneiland, een gebied van 15 hectare, gelegen in het noorden van Antwerpen, een bestemming als grootstedelijk park en uitwaaiplek. Door de unieke ligging in de buitenbocht van de Schelde vormt het projectgebied een scharnierpunt tussen stad en haven, waar beide werelden samenkomen. Het Droogdokkeneiland bestaat enerzijds uit een natuurlijke oever langs de Schelde en anderzijds uit het achterliggende gebied van de droogdokken zelf en moet in zijn totaliteit benaderd worden.
 
Via een Open Oproep van de Vlaams Bouwmeester is de ontwerpopdracht toegekend aan het team van Van Belle & Medina Architects en Vogt Landscape Architects. Hun ontwerp vertrekt vanuit een groot respect voor de bestaande kwaliteit van de plek en behoudt ook sterk het bestaande karakter van de site. Het nieuwe park tussen stad en haven wordt uitgerust met een natuurlijke getijdenoever langs de Schelde, een nieuwe Sigmadijk en een parkzone met ruimte voor tijdelijke evenementen. Het verhogen van de dijken tot op het geactualiseerde Sigmapeil vormt een belangrijk vormgevend element in deze overgang tussen natuur- en cultuurlandschap.

Gefaseerde heraanleg

Momenteel is er nog havenbedrijvigheid in het gebied tussen de Droogdokkenweg en het Kattendijkdok, waar ook de droogdokken gelegen zijn. Om de lopende havenactiviteiten niet te hypothekeren, gebeurt de ontwikkeling van het Droogdokkeneiland tot een grootstedelijk park bijgevolg gefaseerd. Ook de werken voor de verbreding en verdieping van een grotere Royerssluis hebben een grote impact op dit gebied en zorgen ervoor dat de aanleg van het park gefaseerd moet verlopen. 

2015

Terwijl het ontwerpbureau de plannen verder uitwerkt, worden er op het terrein al een aantal voorbereidende werken uitgevoerd, zoals de aanleg van een tijdelijke weg door het Havenbedrijf om de werken te faciliteren en als route voor uitzonderlijk vervoer en de voorbereidende werken door de nutsmaatschappijen.

2016 - 2017

Met het beschikbare budget voorzien in de meerjarenbegroting 2014 - 2019 is het mogelijk om al te beginnen met de eerste fase  van de aanleg van het park. Dit wordt gekoppeld aan het verhogen van de waterkering door Waterwegen en Zeekanaal nv. De eerste realisatie omvat een gebied van 2 hectare en bestaat uit de Belvédère, de nieuwe Sigmadijk en de aanleg van een natuurlijke getijdenoever.

2018

De aanleg van de definitieve Droogdokkenweg gaat van start.

Daarna

in functie van het opschuiven van de werf voor de Royerssluis (nu gepland van 2018 t.e.m. 2021), volgt de aanleg van de rest van de tussenliggende parkzone, zo’n 8,5 hectare. Naast het aanleggen van de nieuwe topografie van het park en het aanplanten van een groenstructuur wordt het park ook verder ingericht en aangevuld, met onder meer een fijnmazig padennetwerk, stadsmeubilair, verlichting en verschillende speelzones.

Maritiem Museum

Naast een park, wil Antwerpen ook een Maritiem Museum realiseren. Uit een haalbaarheidsstudie is gebleken dat de bestaande gebouwencluster van AWN (Algemene Werkhuizen Noord) op de droogdokkensite de meest geschikte locatie is om een dergelijk museum in Antwerpen te ontwikkelen. Nu deze locatie als beste optie naar voor gekomen is, kunnen ook hier verdere stappen gezet worden.

Een actief belevingsmuseum dat verschillende collecties samenbrengt

Voor het toekomstig Maritiem Museum wordt uitgegaan van een actief belevingsmuseum waarbij naast het tentoonstellen van maritiem erfgoed ook de beleving van actieve scheepherstelling en de zorg voor varend erfgoed centraal staan.
 
Het geplande museum is bovendien geschikt om er de  Doelse Kogge, een archeologische vondst van een middeleeuws vrachtschip, in tentoon te stellen. Deze unieke vondst is vandaag opgeborgen in containers in de haven. Het college heeft beslist dat de stad Antwerpen zich zal engageren voor de reconstructie en tentoonstelling van dit topstuk. De opname van de Kogge in het toekomstige Maritiem Museum op het Droogdokkeneiland betekent een grote meerwaarde en sluit aan bij de historische band met de stad en de Antwerpse haven. Het project ondersteunt perfect het imago van Antwerpen als wereldhavenstad met een uitzonderlijk rijke geschiedenis.
 
Het museum kan behalve de Doelse Kogge diverse collecties samenbrengen:
  • de stedelijke collectie vaartuigen die momenteel op de Scheldekaaien onder en naast Hangar 18 te bezichtigen is (het Maritiem Park);
  • de stedelijke collectie havenwerktuigen die momenteel in een hangar op Kaai 20 aan het Kattendijkdok opgeslagen ligt;
  • de scheepvaartcollectie van het MAS en de Vrienden van het Nationaal Scheepvaartmuseum die momenteel in verschillende depots ondergebracht is bij gebrek aan ruimte in het MAS;
  • het varend erfgoed van particulieren.

Timing

De stad maakt budget vrij om deze legislatuur nog een ontwerpwedstrijd te organiseren voor het museum. Ook neemt ze contact op met Vlaanderen om verdere praktische afspraken te maken voor het vervolgtraject en de verdeling van de kosten.
 
Als de huidige planning van het Koggeproject aangehouden blijft, dient het Maritiem Museum klaar te zijn tegen eind 2022 zodat het kan openen in 2023, voor de start van de reconstructie van de Kogge.



Deals

Volg ons op Facebook