DooRlopende straten voor voetgangers en fietsers in Antwerpen

  
Er zijn heel wat straten in de stad die op het einde doodlopen voor automobilisten, maar waar je als voetganger en/of fietser nog wel door kan. Waar dat het geval is, krijgen de verkeersborden die een doodlopende straat aanduiden een sticker die duidelijk maakt dat ze doorlopend zijn voor de zachte weggebruiker.

Voor automobilisten is het duidelijk: als een verkeersbord een doodlopende straat aanduidt, dan rijd je daar alleen in als je ter plekke moet zijn. Voor fietsers en voetgangers is er dikwijls nog wel een doorgang aan het einde van zo’n straat, maar het verkeersbord geeft daar geen informatie over. Om die voor hen ‘doorlopende’ straten aan te duiden, worden de bestaande verkeersborden aangepast: ze krijgen een sticker. Al naargelang de soort doorgang zijn er twee varianten: doorgang enkel voor voetgangers en doorgang voor voetgangers en fietsers.

Door bewoners attent te maken op de korte doorsteken, worden zij die voor korte verplaatsingen hun auto nemen, gestimuleerd om te voet of met de fiets te gaan. Dikwijls betekenen ze immers tijdswinst. Ook voor de schoolgaande jeugd zitten er achter doodlopende straten soms doorgangen die aangenamer zijn om naar school te fietsen dan de hoofdwegen. Daarom is een groot deel van de bestickering gepland bij het begin van het nieuwe schooljaar.

Er zijn grosso modo drie situaties te onderscheiden:
  • Straten die voor alle verkeer doodlopen:
    Dit is het geval voor ongeveer 25% van alle doodlopende straten in Antwerpen. Hier krijgen de borden uiteraard geen sticker.
  • Straten die aan het einde zonder probleem doorlopen voor voetgangers en/of fietsers.
    Hier plakt de stad in de volgende weken de stickers op de borden. Het merendeel nog vóór de start van het nieuwe schooljaar
  • Straten die mits een aanpassing aan het eind kunnen doorlopen voor voetgangers en/of fietsers
    Hier wordt eerst nagegaan of de aanpassing kan en aangewezen is. Het kan bijvoorbeeld gaan om een verlaging van de boordsteen, zodat fietsers comfortabel kunnen doorsteken. Stickers worden pas aangebracht als de aanpassing uitgevoerd is.
Deze maatregel moet ervoor zorgen dat het netwerk aan voet- en buurtwegen in alle districten veel meer gebruikt wordt en ze zal de samenhang van de publieke ruimte ten goede komen.

Zodra deze variant op het verkeersbord F45 (doodlopende weg) in de wegcode werd opgenomen, gaf schepen Koen Kennis groen licht om de borden in Antwerpen aan te passen. Het project is een initiatief van de Internationale Voetgangersfederatie (IFP) en Steunpunt Straten. 



Geef jouw mening

 

Deals

Volg ons op Facebook