De Nieuwe Natie, lichting twee

  
Begin deze week nam een tweede lichting ondernemers hun intrek in de Nieuwe Natie in Antwerpen, het tijdelijke shoppingconcept dat startende ondernemers kansen wil bieden. Met het nieuwe aanbod aan tijdelijke winkels is het mogelijk een complete outfit samen te stellen: handgemaakte schoenen en laarzen, juwelen en ecologisch verantwoorde mode zijn allemaal in de Nieuwe Natie te vinden. Daarnaast kunnen bezoekers ook hun kroost en interieur in een nieuw kleedje steken met mode en slaapkledij voor kinderen, onverwoestbare meubels en gevriesdroogde bloemen. Tot slot zijn er ook gepersonaliseerde fietsen en feeërieke trouwjurken te koop.
 
De Nieuwe Natie is een verzameling van tijdelijke winkels waarbij startende ondernemers de kans krijgen om hun winkelconcept of producten in hartje stad uit te testen. Gedurende zes maanden wisselen ondernemers elkaar af, zodat shoppers steeds een gevarieerd aanbod kunnen ontdekken. De activiteiten kunnen heel uiteenlopend zijn: ontwerpen verkopen die voordien uitsluitend via een webshop beschikbaar waren, een innovatief winkelidee of horecaconcept uitproberen, een nieuw product lanceren of een galerij openen. Startende ondernemers krijgen professionele begeleiding en coaching. Succesvolle ondernemingen worden later begeleid naar een permanente handelsvestiging in de binnenstad. De stad zet dit project in de kijker bij de shoppende Antwerpenaars, bezoekers en toeristen.

Tweede lichting ondernemers met een gevarieerd aanbod

Op basis van het concept en hun verhaal koos een vakjury uit de talrijke kandidaturen de ondernemers die voor een periode van één tot drie maanden hun intrek namen of zullen nemen in de Nieuwe Natie.
 
Begin deze week namen drie ondernemers hun intrek in de Nieuwe Natie, en ondertussen liggen ook de ondernemers vast die tot en met eind maart hier hun tijdelijke winkel zullen uitbaten. Ze zorgen voor een gevarieerd aanbod met onder meer gevriesdroogde bloemen (Belle d’Avalane), gepersonaliseerde 'fixed gear' en 'single speed' fietsen (Broke Bikes), handgemaakte schoenen en laarzen (Collectif d’Anvers), creatieve kindermode (Ine de Haes), feeërieke en fantasierijke trouwjurken en creaties (Kaat Tilley), ecologisch verantwoorde mode (Pas N’Importe Quoi), eenvoudige en onverwoestbare meubels (Spits Design), op en top Antwerpse juwelen (Studio Collect) en ondergoed en pyjama's voor baby's en kinderen (Ukkies Undies).

Een pop-upwinkel als opstap

Katrien Smets van Pas N’Importe Quoi opende begin deze maand haar tijdelijke winkel binnen de Nieuwe Natie: "Ik heb nu voor het eerst een rechtstreeks contact met mijn klanten en heb het ecocentrische concept van mijn modecollectie dankzij de pop-up kunnen verruimen. Een echte buitenkans, met als kers op de taart de nodige coaching en begeleiding. Met al wat ik nu opsteek, zal ik in de toekomst als ondernemer sterker in mijn schoenen staan.”
 
Koen Kennis, schepen voor middenstand: “De Nieuwe Natie is een uitgelezen kans om de markthaalbaarheid van de concepten en producten te verkennen. We willen dit experiment zo goed mogelijk laten verlopen voor de deelnemers, en hopen natuurlijk dat sommigen zich in de toekomst permanent in onze stad willen vestigen. Het pop-upconcept dus als opstap naar meer! Ik wens hen dan ook enorm veel succes toe.”

Praktisch

  • De Nieuwe Natie @ de Nieuwe Gaanderij, Huidevettersstraat 38-40, 2000 Antwerpen
  • nog open tot en met zondag 29 maart 2014: van dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 18 uur, en elke eerste zondag van de maand van 13 tot 17 uur
  • meer informatie over de winkels op www.denieuwenatie.be
De Nieuwe Natie is een initiatief van de stad Antwerpen in samenwerking met Unizo en Bermaso Retail Investment. Het project geniet de steun van Agentschap Ondernemen, dat kadert binnen Vlaanderen in Actie.



meer over:

Deals

Volg ons op Facebook