Wijkcirculatieplannen Berchem en Borgerhout

  

Het college heeft de wijkcirculatieplannen goedgekeurd voor Borgerhout en Berchem binnen de Ring. Deze plannen moeten het verkeer regelen in de noordelijke wijken van Borgerhout  en Oud Berchem. Beide plannen moeten door de gemeenteraad worden bekrachtigd.
 
Een wijkcirculatieplan is bedoeld om de plaatselijke mobiliteitsproblematiek in beeld te brengen en de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. De wijkcirculatie is gebaseerd op het stedelijk Mobiliteitsplan en het strategisch Ruimtelijk Structuurplan van de stad. Door een verdere uitwerking en verfijning geven de circulatieplannen aan hoe voetgangers, fietsers openbaarvervoerreizigers en automobilisten zich door de wijken kunnen verplaatsen.

Enkelrichtingsverkeer door Berchemse winkelas


Het Berchemse circulatieplan gaat over de wijken binnen de Ring, met uitzondering van Zurenborg. In deze wijk wordt momenteel de as Statiestraat – Driekoningenstraat heraangelegd. Na afloop van de werkzaamheden, kan het verkeer in deze winkelstraat alleen nog richting Berchem Station rijden. Op die manier wordt het verkeer afgeremd en komt er meer ruimte vrij voor de voetgangers en de fietsers. Tegelijk worden ook de verkeersstromen in de omliggende straten aangepast om sluipverkeer te ontmoedigen.

Door de invoering van het eenrichtingsverkeer, moeten de busroutes door deze winkelstraat worden aangepast. Het traject van Berchem Station richting Grotesteenweg wordt omgeleid via de Callensstraat en de Uitbreidingstraat enerzijds, en via de Singel en Uitbreidingstraat anderzijds. Eén buslijn wordt in beide richtingen omgeleid via de Boomgaardstraat. De centrale halte aan de Victor Jacobslei wordt gesplitst en de andere haltes worden op regelmatige afstand herschikt.  

Het stadsbestuur stelt voor om Grotesteenweg opnieuw open te stellen voor verkeer vanaf de Frans Van Hombeeckstraat richting Singel. Door deze maatregel wordt de wijk Vijfhoek beter bereikbaar en kan ook de geplande ondergrondse parking aan het Frans Van Hombeeckplein worden ontsloten zonder de woonstraten van de Vijfhoek te belasten. De afzonderlijke tram- en busbaan kan behouden blijven.

De Uitbreidingstraat wordt ter hoogte van de Anjelierstraat onderbroken, uitgezonderd voor  busverkeer en fietsers. De knip zal niet alleen sluipverkeer in deze woonstraat weren en de doorstroming van de bus verbeteren, maar ook afwikkelingsproblemen ter hoogte van de Grotesteenweg verminderen en de algemene verkeersveiligheid en -leefbaarheid in de straat verhogen. Bovendien wordt deze knip voorzien ter hoogte van de voetgangersbrug over de Singel waardoor de oversteek op de Uitbreidingsstraat veiliger gemaakt kan worden.

Voor voetgangers is het vooral van belang dat de uitvalswegen aan de rand van de wijk beter oversteekbaar worden. De straten in de wijk vormen een fijnmazig raster met comfortabele en veilige voetpaden. De fietsers mogen in alle enkelrichtingsstraten in tegengestelde richting rijden.

Sluipverkeer weren uit Borgerhoutse straten


In Borgerhout gaat het over de wijken binnen de Ring ten noorden van de Turnhoutsebaan. Deze wijk ondervindt nogal wat hinder van sluipverkeer dat de files op de Singel tracht te omzeilen. Om dit te voorkomen worden knippen voorgesteld op de Statielei en de Turnhoutsebaan om zo te vermijden dat verkeer rechtstreeks vanaf de E313 dit stadsgedeelte kan inrijden.

Voor deze belangrijke winkelstraat wordt gestreefd naar een nieuw ontwerp met meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Voetgangers moeten deze straat beter kunnen oversteken. De fietsers krijgen een alternatieve fietsroute voorgeschoteld via de Gyselstraat, Kattenberg en Jan der Keilenstraat. Met bewegwijzering en een andere inrichting kan duidelijk gemaakt worden dat het hier rustiger en veiliger fietsen is. Het plan stelt fietssuggestiestroken voor op de as Kerkstraat-Pothoekstraat.


Om de verkeersleefbaarheid van de wijk te verhogen, wordt de circulatie beperkt op het Vincotteplein, het Jan Borluutplein en het Terlooplein. Enkele kruispunten worden overzichtelijker ingericht. Door deze ingrepen zullen in de toekomst ook de routes van het openbaar vervoer lichtjes wijzigen.

Beide districten zijn in samenspraak met de mobiliteitsdienst al begonnen met de verdere uitwerking van het wijkcirculatieplan.




Deals

Volg ons op Facebook