Weegee- Murder is my business
Weegee, pseudoniem van Arthur Fellig (VS, 1899-1968), is één van de meest kleurrijke figuren uit de Amerikaanse fotografie. Zijn werk is nu te bekijken in het Fotomuseum (FoMu). Hij is bekend om zijn sensationele beelden van moorden, branden, ongevallen en braspartijen. Zijn genadeloze flits, legt deze gebeurtenissen op een directe en onverbloemde manier vast. De tentoonstelling Weegee: Murder Is My Business focust op zijn dramatische zwart-witfoto’s van de New Yorkse crime scene tijdens de jaren 1930-1940. Weegee zette de toon voor wat later de sensatiepers zou worden.
Het stedelijk geweld en het straatleven spelen de hoofdrol in het vroege werk van Weegee. Zijn ontluikende carrière als persfotograaf valt samen met het einde van de Grote Depressie, de intrekking van het alcoholverbod en het hardhandige optreden van de regering tegen de maffia tijdens de jaren 1930. Hierdoor nemen het aantal moorden en gewelddadige misdaden spectaculair toe. Weegee moest en zou ze allemaal fotograferen.
Omdat hij als enige verslaggever een politieradio (en donkere kamer) in zijn auto heeft, is hij vaak als eerste op de plaats van de misdaad.
Weegee’s foto’s zijn in de eerste plaats gemaakt voor tabloidkranten, maar hij toont ze ook elders. In 1941 exposeert hij in de New Yorkse Photo League, een bekende New Yorkse fotoclub, met de tentoonstelling Murder Is My Business, waarvan hij zelf de titel bedenkt. In 1945 publiceert hij het succesvolle fotoboek Naked City.
De tentoonstelling bevat meer dan 100 vintage prints, originele kranten, filmfragmenten en zichten op de Photo League-tentoonstelling uit 1941. Bovendien zijn er touchscreens waarop je extra foto’s in detail kunt bekijken.
Gert Jochems
Bij Gert Jochems geen uitdagende blik in de lens of stomende lichamen. Hij fotografeert seks, maar van wat je ziet word je niet snel warm. Je herkent Vlaanderen aan zijn woonkamers, parochiezalen en garages. Als kijker dring je binnen in de meest private levenssfeer van mensen. Je blijft achter met de vraag waarom zij de fotograaf toelaten in hun intieme wereld. Of is intimiteit net datgene wat ontbreekt?
Gert Jochems (BE 1969) studeerde sociologie, internationale betrekkingen en fotografie. Hij werkt aan langdurige fotografische projecten, waaronder ‘RUS’ uit 2005 dat internationale bijval kreeg. De tentoonstelling in het FoMu is integraal gewijd aan zijn nieuwe reeks S. Gert Jochems woont en werkt in Antwerpen.
Meer infomatie vind je op www.gertjochems.be.
Lucie & Simon
Het Frans-Duitse fotografenduo Lucie & Simon brengt met ‘Scenes of Life’ een unieke, verticale kijk op de wereld. Intieme familiemomenten worden geënsceneerd en van bovenuit vastgelegd. Hierdoor krijgen ze een ongeziene directheid. In de reeks ‘Silent World’ trekken ze daarentegen de grootstad in. Wereldberoemde plaatsen zoals Place de la Concorde in Parijs of Times Square in New York baden in een dreigende sfeer. De drukte van de stad maakt plaats voor de dwalende figurant in een verlaten wereld.
- login om te reageren
- 7846 keer gelezen