Verkeersafwikkeling op het Eilandje en het Droogdokkeneiland

   Met het oog op de Oosterweelverbinding en het Masterplan 2020 wordt het mobiliteitskader voor het noorden van Antwerpen momenteel verder uitgewerkt. De toekomstige Oosterweelknoop zal een belangrijke ontsluiting voor het zuiden van de haven en het noorden van de stad (het Eilandje) betekenen en zal een herverdeling van de huidige verkeersstromen op het Eilandje met zich meebrengen. Daarbij moet er een evenwicht bestaan tussen bereikbaarheid en ontsluiting naar hoofdwegen enerzijds en de verkeersleefbaarheid en de bereikbaarheid van het Eilandje anderzijds.

Bereikbaarheid binnenstad vanuit het noorden (= na implementatie plan)

De route Siberiastraat – Siberiabrug – Straatsburgbrug –Groenendaallaan– Noorderlaan – Leien vormt de hoofdas voor de noordelijke ontsluiting van de binnenstad. De Droogdokkenweg/Rijnkaai en Mexicostraat/Kattendijkdok Oostkaai vormen twee bijkomende assen voor de ontsluiting van het Eilandje.

Ontwikkeling Droogdokkenpark, Red Star Line Museum en Cadixwijk

De toekomstige ontwikkeling van het Droogdokkenpark en de Montevideowijk waar publieke functies als het Red Star Line Museum sterk verbonden zijn met de Schelde, zal extra verkeer genereren. De as Mexicostraat en Kattendijkdok Oostkaai met geplande tramlijn zorgt voor de ontsluiting van de Cadixwijk en de toekomstige Mexicowijk.

Verkeersmodellering

In opdracht van de stad Antwerpen voerde Tijdelijke Vereniging Studiebureau Antwerpen Mobiel (TV SAM) een verkeersmodellering uit op het noordelijk deel van de binnenstad, meer bepaald het gebied tussen de Royerssluis en het Willemdok, de Schelde en de Noorderlaan. Die verkeersmodellering brengt de toekomstige verkeersbelasting en de kwantitatieve verkeerstromen in beeld. Het resultaat van de studie moet inzicht geven in de verkeersmaatregelen die noodzakelijk zijn om de gewenste verkeersleefbaarheid en doorstroming in het gebied te realiseren.

Circulatiebeperking op het Droogdokkeneiland

Van de verschillende scenario’s die bekeken werden in de verkeersmodellering, blijkt een circulatiebeperking op de Droogdokkenweg om doorgaand verkeer over de Scheldekaaien te vermijden het meest aangewezen; maar ook om het geplande droogdokkenpark te vrijwaren van verkeer doorheen het park. Hulpdiensten en bestemmingsverkeer zouden wel nog toegelaten worden op de Droogdokkenweg/Rijnkaai.

Verkeersafwikkeling op het Eilandje en de Droogdokken



meer over:

Foto's van Verkeersafwikkeling op het Eilandje en het Droogdokkeneiland

Deals

Volg ons op Facebook