Aanpassing verkeersafwikkeling Tunnelplaats

  

De Vlaamse overheid heeft na overleg met de stad een ontwerp laten maken voor de herinrichting van de Tunnelplaats en het kruispunt met de Italiëlei. Het college keurt het herinrichtingsvoorstel goed en vraagt de wegbeheerder - de Vlaamse overheid - om een snelle uitvoering. Daarnaast vraagt het stadsbestuur om bijkomende maatregelen te voorzien op Linkeroever om sluipverkeer te voorkomen.

Op vraag van het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid en in overleg met de stad werd een nieuw voorstel uitgewerkt voor de herinrichting van de Tunnelplaats en het kruispunt met de Italiëlei. Het gaat om een lowbudgetherinrichting in afwachting van een grondige heraanleg (in het kader van Leien fase II). Het kruispunt Italiëlei-Tunnelplaats staat al verschillende jaren bovenaan op de lijst van de lokale verkeerspolitie met kruispunten of wegsegmenten waar regelmatig gelijkaardige ongevallen gebeuren en wordt bestempeld als zeer onveilig.

Het herinrichtingsvoorstel past binnen het engagement dat de stad heeft aangegaan op de Staten-Generaal Verkeersveiligheid in april 2008 om de zwarte punten op haar grondgebied versneld weg te werken in samenwerking met de districten en de hogere overheid. De stad wil dat door bijkomende maatregelen op Linkeroever het lokaal karakter van de tunnel benadrukt wordt, zodat het sluipverkeer via de Waaslandtunnel wordt ontmoedigd. Daarnaast past de herinrichting ook binnen de nieuwe taakstelling van de verkeerspolitie die het verkeer al jaren begeleidt tijdens de avondspits door de Waaslandtunnel. Daarbij kan het verkeer over twee rijstroken staduitwaarts rijden. In de nieuwe taakstelling van de politie is het structureel regelen van het verkeer niet meer opgenomen en blijft deze begeleiding niet behouden.

Het voorstel werd na overleg met onder andere de verkeerspolitie, stadsontwikkeling en De Lijn getoetst aan het dynamisch verkeersmodel kernstad Antwerpen (DMKA). In augustus werd het voorstel goedgekeurd op de vergadering van de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid. Het college vraagt nu de Vlaamse overheid om een snelle uitvoering van het herinrichtingsvoorstel.

Huidige situatie

Vanaf de Leien-zuid  is links afdraaien problematisch en ontstaan conflicten met het verkeer op de midden- en zijrijbaan vanuit het noorden. De tunnel wordt in twee richtingen staduitwaarts georganiseerd in de avondspits vanaf het moment dat er een file begint te ontstaan op de Leien. Voor de stadinwaartse bussen wordt het verkeer gemiddeld 6 keer per uur volledig stilgelegd. Volgens tellingen is het resultaat van deze inspanningen beperkt tot 200 extra voertuigen (1850 per uur in plaats van 1650 voertuigen per uur in een reguliere situatie). De laatste jaren is door de toegenomen file aan de Kennedytunnel vanuit Gent ook in de Waaslandtunnel meer verkeer van linkeroever naar de binnenstad. Bij een incident op de Ring richting Kennedytunnel wordt bovendien direct een extra druk vastgesteld in de Waaslandtunnel. Dit extra verkeer veroorzaakt files op de Leien, vooral voor het verkeer dat vanuit het zuiden komt.

Herinrichtingsmaatregelen

Om de verkeerssituatie vlotter en veiliger te laten verlopen en de doorstroming van het openbaar vervoer te garanderen wordt een herorganisatie van de Tunnelplaats op Rechteroever voorgesteld:
• aanpassing lichtenregeling aan de Leien op het kruispunt met de Tunnelplaats om conflicten linksaf-rechtdoor te vermijden;
• stroomlijnen van het verkeer naar de tunnel: vermijden van chaotisch samenvoegen en invoegen net voor de tunnel, wat file veroorzaakt;
• aansluiting Brouwersvliet organiseren zodat het verkeer verplicht via Koeikensgracht en Leien naar de tunnel gedoseerd wordt;
• doorgaand karakter van de ventweg Leien opheffen ter hoogte van de Tunnelplaats;
• buslijnen richting zuid via zijrijbaan.

Het herinrichtingsvoorstel bestaat concreet uit volgende elementen:

• De doorgang van de Ankerrui naar Waaslandtunnel wordt afgesloten. Het verkeer wordt afgeleid via Koeikensgracht en ventweg Italiëlei naar de Waaslandtunnel.
• Het verkeersplein voor de tunnel wordt heringericht met een aparte busbaan en invoegstrook voor het verkeer komende van de parallelweg komende van het noorden.
• Op de Italiëlei wordt een doorsteek van ventweg naar middenrijbaan voorzien voor het kruispunt met de Van Aerdtstraat-Koeikensgracht.
• Vanaf de verkeerslichten Van Aerdtstraat wordt op de ventweg van de Italiëlei een busstrook voorzien met een busdoorsteek ter hoogte van de verkeerslichten Tunnelplaats rechtdoor richting zuid.
• Op de Italiëlei wordt een doorsteek van middenrijbaan naar ventweg voorzien na het kruispunt met de Tunnelplaats-Cassierstraat.
• De aansluiting van de Zwedenstraat op de zijrijbaan van de Italiëlei wordt afgesloten om sluikverkeer richting Waaslandtunnel te vermijden en om de verkeersafwikkeling op de zijrijbaan te verbeteren.
• De aansluiting van de Zwedenstraat op de Koeikensgracht-Ankerrui wordt omwille van de verkeersveiligheid compacter gemaakt. Het verlies aan parkeerplaatsen als gevolg hiervan wordt gecompenseerd door extra haakse parkeervakken in de Zwedenstraat.
• Ter hoogte van het kruispunt Italiëlei-Tunnelplaats worden een aantal infrastructurele verkeersbegeleidende maatregelen voorzien om het verkeer beter te geleiden en de zwakke weggebruikers beter te beschermen.




Deals

Volg ons op Facebook