Statiekwartier autoluw

   Het college heeft het mobiliteitsconcept voor het Statiekwartier goedgekeurd.  Het concept geeft meer ruimte aan voetgangers en fietsers in het gebied tussen het Koningin Astridplein en de Leien (Operaplein) en tussen de De Keyserlei en de Gemeentestraat.
Voor het doorgaande noord-zuidverkeer komt er een tunnel onder de Leien tussen de De Keyserlei en de Franklin Rooseveltplaats.  Parallel met deze tunnel  komen er noordelijke en zuidelijke bovengrondse ontsluitingslussen. Die lussen maken de tunnel toegankelijk voor  de omliggende straten en wijken. De Gemeentestraat-Carnotstraat en Kipdorpbrug zijn bereikbaar via de noordelijke lus. De De Keyserlei en de Maria Theresialei zijn bereikbaar via de zuidelijke lus.

As openbaar vervoer

Het openbaar vervoer op de noord-zuidas, langs de Quellinstraat – Van Ertbornstraat – Osystraat, wordt sterk verbeterd. Onder andere de Van Ertbornstraat is voorbehouden voor
het openbaar vervoer, fietsers, voetgangers en plaatselijk ook voor verkeer (zoals laden en lossen en verkeer naar ondergrondse parking). Er is geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk in de Van Ertbornstraat. Zo wordt het volledige Statiekwartier autoluw.

Door voetgangers en fietsers meer ruimte te geven in het Statiekwartier, onder andere door de realisatie van het Operaplein, wordt de voetgangersas Centraal Station – historische binnenstad stilaan een feit. 
Statiekwartier Antwerpen



Mensen die deze pagina bekeken vonden dit ook interessant:

Foto's van Statiekwartier autoluw

Deals

Volg ons op Facebook