De Britse groep FLO, die bestaat uit Stella Quaresma, Renée Downer en...
Antwerpse Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid 2012
26 april, 2012 - 17:43 - Tom
Tijdens de eerste Antwerpse Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid in april 2008 ging het stadsbestuur 64 concrete engagementen aan om de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren. Die afspraken staan in het Witboek van de verkeersveiligheid. In juni 2010 kwam de Staten-Generaal voor een tweede keer samen om deze engagementen te evalueren.
Ook tijdens de derde Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid op 26 april werd nagegaan welke doelstellingen er tot dusver bereikt zijn en werd er ook vooruit geblikt. In werkgroepen werd bekeken welke inspanningen moeten worden verdergezet en wat er nog kan verbeteren.
De belangrijkste highlights van deze bijeenkomst worden kort toegelicht.
I. Infrastructuur
• 51 van de 55 zwarte punten op stads- en districtswegen zijn aangepakt of in uitvoering. In samenwerking met het Vlaams Gewest werden 24 van de 55 gedetecteerde zwarte punten op gewestwegen weggewerkt door verkeerslichten conflictvrij te regelen of door kleine of grote infrastructurele ingrepen uit te voeren.• De stad ontwikkelde een ‘draaiboek openbaar domein’ met richtlijnen voor ontwerpers van straten en pleinen, waarin het STOP-principe is vertaald in ontwerpoplossingen, afhankelijk van de omgeving. Blindengeleidemaatregelen vormen een apart luik in het draaiboek.
• Van de geplande verkeersbegeleidende ingrepen in schoolomgevingen zijn er ondertussen 118 uitgevoerd, 47 zijn in opmaak en 40 worden opgenomen in een groter project.
• In de eerste helft van 2011 werd de zone 30 in de binnenstad uitgebreid. In noordelijke richting tot aan de as Londenstraat - Amsterdamstraat, in zuidelijke richting tot aan de as Namenstraat - Jan Van Gentstraat. De signalisatie werd aangepast en op de belangrijkste invalsassen werden extra grondmarkeringen aangebracht. Op de Vlaamsekaai en de as Brouwersvliet - Oude Leeuwenrui werden bovendien ook infrastructurele ingrepen uitgevoerd ter ondersteuning van het nieuwe snelheidsregime. Ook in het district Wilrijk werd de districtskern volledig in een zone 30 opgenomen.
• Om de snelheidsproblematiek in Antwerpen verder een halt toe te roepen, besliste het college begin juli 2011 om ‘snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen’ in het leven te roepen. Met infrastructurele en andere maatregelen, zoals verkeersplateaus en (visuele) wegversmallingen worden bestuurders ‘gedwongen’ om trager te rijden. Hiervoor werd 500 000 euro uitgetrokken in 2011 en 1 000 000 euro in 2012. In een 15-tal straten werden al één of meerdere verkeersveiligheidsmaatregelen uitgevoerd. Dit jaar zijn er nog plannen voor 60 à 70 maatregelen.
• In 2011 werden er 2 265 werfcontroles uitgevoerd door de lokale politie en ongeveer 7 200 door stadsmedewerkers.
• Op 1 januari 2012 werd het retributiereglement voor de inname van het openbaar domein door bouwwerven van kracht. Met dit retributiereglement wil de stad Antwerpen de hinder veroorzaakt door bouwwerven inperken in oppervlakte en in tijd.
• Met de medewerking van de districten heeft de stad 100 kilometer fietspad (her)aangelegd. Het stadsbestuur ontvangt hiervoor subsidies uit het Europees Fonds voor Ruimtelijke Ontwikkeling (EFRO).
• In december 2010 keurde het college principieel het medegebruik van taxi’s op openbaar vervoerbeddingen goed.
• In het voorjaar van 2012 werden alle tramhaltes in de stad gescreend op toegankelijkheid. Er werd een actielijst opgemaakt van plaatsen waar de toegankelijkheid snel en gemakkelijk kan verbeterd worden en van plaatsen waar een grondige heraanleg nodig is om haltes volgens toegankelijkheidsnormen in te richten.
II. Gedragsverandering
• In 2011 werd een nieuwe fase van de Merci-campagne ingezet. Er werden fietsvlaggen voorzien met de campagneboodschap voor jonge fietsers en bag covers voor meer ervaren fietsers. Autobestuurders kregen ook de mogelijkheid om hun engagement uit te drukken door zonneschermen aan te brengen in hun auto, met het opschrift: "Ik rij trager en dat is graag gedaan”. Ook De Lijn zette mee haar schouders onder de campagne. Meer dan 130 bussen werden aan de bestuurderszijde uitgerust met een tekstballon met dezelfde boodschap. Zo was de campagneboodschap "Merci om trager te rijden" niet langer alleen statisch aanwezig aan de huisgevels van de stad, maar begon ze zich ook dynamisch te bewegen in het verkeer. De Merci-campagne won in 2011 de Sinterklaasprijs van de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen en kreeg goud van het IMC European Awards (Integrated Marketing Communications Council) voor de beste non-profit activeringscampagne.• Eind 2010 organiseerde de stuurgroep Verkeersveiligheid en scholen een forum voor Antwerpse kleuter-, lagere en secundaire scholen over de netten heen. De deelnemers kregen een overzicht van het verkeerseducatief aanbod van verschillende stedelijke diensten. Op dit forum werd tevens de oproep gelanceerd om in elke school een ‘aanspreekpunt verkeer’ te creëren. Eind 2011 waren er al 90 scholen met een aanspreekpunt verkeer.
• In 2011 werd gestart met een nieuw sensibiliseringsproject voor fietsers en bromfietsers. Dit project kreeg de naam BBrAnt mee: Bezonnen Brommen in Antwerpen. Het proefproject omvat zowel theorie als praktijk en werd speciaal op maat gemaakt voor 16-jarigen. Het preventief project werd enthousiast onthaald door de scholen die BBrAnt in 2011 uittestten.
• In 2011 is ook de Fietsschool in Antwerpen een feit geworden. Met een modulair aanbod op verschillende niveaus kunnen alle volwassenen hier leren fietsen. In eerste instantie focust de stad zich op werkzoekenden.
• De stad organiseert al enkele jaren sensibiliseringsacties zoals Antwerpen Autovrij, de Mobiliteitsmarkt op de Groenplaats en de Fietsdag voor werknemers. Voor Antwerpen Autovrij wordt de Antwerpse binnenstad verkeersvrij gemaakt. De stad Antwerpen organiseert en neemt ook zelf deel aan de Fietsdag voor werknemers en is steeds goed voor meer dan 25 % van het deelnemersveld.
• Begin 2012 werd beslist om het gebruik van parkeerbeugels op autodeelplekken toe te laten. Dit zal een doorstart betekenen voor een verdere groei van het aantal autodeelplekken in Antwerpen.
• Het Parkeerbedrijf financierde de ontwikkeling van een bijkomende Park+Ride aan het Olympiadekruispunt (einde van de A12) om het pendelverkeer vanuit Brussel op te vangen.
• De stad voorziet ondersteuning voor organisatoren bij de opmaak van evenementenvervoersplannen, o.a. de Antwerp 10 Miles, de Tall Ships Race op het Eilandje, de Reuzenstoet en de Roma in Borgerhout. Het parcours werd afgestemd op maximale bediening door het reguliere aanbod van openbaar vervoer.
• Het handboek Vervoerplan bij evenementen werd eind maart 2012 door het college goedgekeurd. Dit handboek helpt organisatoren van (grote en kleine) evenementen en uitbaters van evenementenlocaties om de bereikbaarheid van - en de mobiliteit rond - hun evenement of locatie te verbeteren.
III. Handhaving
• Sinds 2000 werd het aantal ademtesten per jaar systematisch opgevoerd, van 9 781 ademtesten in 2000 tot 74 455 in 2011.• Waar er in 2006 op het Antwerpse grondgebied 85 (vaste) flitspalen stonden, goed voor 91 725 pv’s, waren er dit in 2011 al 144 – goed voor 146 559 pv’s en meer dan 70 000 000 gecontroleerde voertuigen.
• De engagementen rond handhaving worden gerealiseerd door een gecoördineerde samenwerking tussen de stad (verkeerspolitie, GAPA), het parket en De Lijn.
IV. Betrokkenheid
• In 2011 werd er, naar aanleiding van een aantal tramongevallen op de Ter Heydelaan, een stuurgroep opgericht die zoekt naar de meest veilige vormgeving voor voetgangersoversteekplaatsen op een vrije trambaan. In deze stuurgroep zitten vertegenwoordigers van De Lijn, de verkeerspolitie, de Staten-Generaal van de verkeersveiligheid en de mobiliteitsdienst. De voorgestelde kortetermijnmaatregelen werden afgestemd met bewonersgroepen en de chauffeurs van De Lijn. Er wordt ook nagedacht over meer generieke maatregelen.• Alle 246 stadsvrachtwagens zijn uitgerust met dodehoekspiegels en een bijkomende bestickering die fietsers wijst op de gevaren van de dode hoek. Door de hoge kostprijs van de toestellen worden de stedelijke vrachtwagens stapsgewijs uitgerust met dodehoekcamera’s. Momenteel is reeds 60% van de vrachtwagens hiermee uitgerust. De vrachtwagens van de brandweer kunnen niet met een camera worden uitgerust vanwege het risico op de verstoring van het noodzakelijke apparatuur.
• Het Havenbedrijf richtte drie afstelplaatsen voor dodehoekspiegels in, gelegen aan de Vosseschijnstraat, de grensinspectiepost op Linkeroever en de vrachtwagenparking aan het Kempisch Dok. Op de stedelijke site aan de Noorderlaan-Havanastraat werd een afstelplaats voor dodehoekspiegels ingericht voor de stedelijke vrachtwagens. Deze afstelplaats werd ook voor externen toegankelijk gemaakt. Er worden nog andere locaties voor de inrichting van afstelplaatsen gezocht.
De stad en alle partners in de verkeersveiligheid hebben sinds de eerste Antwerpse Staten-Generaal van de verkeersveiligheid in 2008 heel wat vooruitgang geboekt, niet alleen op vlak van logische vervoerskeuze, maar ook op vlak van infrastructuur en op vlak van samenwerking. Maar op verkeersveiligheidsvlak blijft er steeds werk op de plank liggen. Hoewel we sinds 2004 een dalende trend zien in het aantal zwaargewonden, is elk slachtoffer er één te veel. In 2011 vielen in Antwerpen 11 dodelijke slachtoffers en 203 zwaargewonden in het verkeer.
Ondanks alle inspanningen en de focus op de zwakke weggebruikers, daalt het aantal ongevallen waarin fietsers betrokken zijn de laatste jaren niet. De zwakke weggebruikers behoren tot de categorie waar de zwaarste letselongevallen vallen.
Gelet op de toenemende vergrijzing én de ‘boom’ aan jonge kinderen in onze stad, moet verkeersveiligheid bovenaan de agenda blijven staan. Kinderen en senioren zijn de meest kwetsbare weggebruikers. Zij verdienen veilige(re) straten in Antwerpen. Het is daarom belangrijk alert te blijven, nieuwe engagementen aan te gaan en oude engagementen te blijven evalueren.Volg @stadantwerpen
- login om te reageren
- 2350 keer gelezen
Mensen die deze pagina bekeken vonden dit ook interessant:
- Wouter Haecklaan in Deurne krijgt nieuw wandel- en fietspad
- Stad neemt maatregelen voor veiliger en comfortabeler Ringfietspad
- Fietsroutekaart maakt Wilrijkse kinderen vertrouwd met verkeer
- District Berchem doet extra ingrepen verkeersveiligheid in schoolomgeving
- Ik ben een ik-wacht-wel-even-voor-het-rood-voetganger. En jij?