Schetsontwerp Rijnkaai Zuid goedgekeurd

   Vandaag keurde het college het schetsontwerp goed voor het wegprofiel ter hoogte van Rijnkaai Zuid. Dat is het gedeelte van de kaaiweg tussen de Amsterdamstraat en Sint-Pietersvliet. Het wegprofiel zal vervroegd worden uitgevoerd in functie van de tramverlenging naar het Eilandje als onderdeel van Brabo II.

De aansluiting op het bestaande tramnetwerk loopt via de Scheldekaaien en takt aan op het keerpunt aan Sint-Pietersvliet. Concreet wil dat zeggen dat er tramsporen worden aangelegd op de Scheldekaaien in het gedeelte tussen de Amsterdamstraat en Sint-Pietersvliet. Dit is een voorafname op de uitvoering van de kaaitram die in de toekomst op de Scheldekaaien zal rijden. Om de tramsporen meteen definitief te kunnen aanleggen, moet het volledige wegprofiel nu al worden ontworpen.

Beeldkwaliteit Scheldekaaien

In het Masterplan Scheldekaaien werd per deelgebied van de kaaien een beeldkwaliteitsplan (materialisatie, inrichtingsprincipes en keuze van meubilair en verlichting) en typeprofiel voor de kaaiweg uitgewerkt. De beeldkwaliteit van de Rijnkaai is geïnspireerd door het beeldkwaliteitsplan Eilandje. Het voetpad langs stadszijde volgt de materialisatie en inrichtingsprincipes die op het Eilandje gehanteerd worden. De rest van het wegprofiel volgt de beeldkwaliteit van de Scheldekaaien.

Schetsontwerp

Het schetsontwerp voor Rijnkaai Zuid legt de grote lijnen van het wegprofiel vast: een breed voetpad aan stadszijde, een rijweg met één strook per rijrichting, een trambedding met aan weerzijden een bufferstrook, een dubbelrichtingsfietspad en een voetpad aan de waterzijde.

Omdat de aanleg van het wegprofiel voor de Rijnkaai voorafgaand zal gebeuren aan de ontwikkeling en heraanleg van de kaaizone, moet het nieuwe wegprofiel passen binnen de huidig beschikbare ruimte tussen de bestaande bebouwing en de bestaande waterkering. Op sommige plaatsen is die beschikbare ruimte te smal om plaats te bieden aan het gewenste definitieve wegprofiel. Het voetpad langs de waterkering en ook het fietspad en de bufferstrook tussen fietspad en trambedding worden daarom tijdelijk versmald aangelegd.

Zodra de waterkering vervangen wordt, krijgen deze zones hun definitieve breedte. De breedte van de tijdelijk versmalde zones is niet optimaal, maar aanvaardbaar voor een tijdelijke situatie. Het grote voordeel is dat de trambedding, het duurste deel van de aanleg, meteen op zijn definitieve plaats voorzien kan worden.

Verdere planning

Om de heraanleg van de kaaiweg tijdig te kunnen uitvoeren, is een strikte timing noodzakelijk. In april 2012 vindt er een hoorzitting plaats om de opmerkingen van omwonenden te kunnen integreren in een voorontwerp. In oktober 2012 wil de stad het definitieve ontwerp klaar hebben zodat het ontwerp in april 2013 aanbestedingsklaar is om de werken in december 2013 te kunnen starten. Zo sluiten de werken aan op de heraanleg van Rijnkaai Noord.




Deals

Volg ons op Facebook