Publieke fietsen voor Antwerpen, Smartbike

   Antwerpen krijgt publieke fietsen. Het Parkeerbedrijf en de stad Antwerpen hebben het bestek voor publieke fietsen gegund aan ClearChannel. De publieke fietsen zijn onlosmakelijk verbonden met het ruimere fietsparkeerplan en fietsbeleidsplan van de stad Antwerpen. Door op strategische plaatsen in de stad fietsen ter beschikking te stellen van bewoners en bezoekers vergroot het fietsaanbod, waardoor het veel gemakkelijker wordt om zich al fietsend door de stad te begeven. Vooral voor korte verplaatsingen is de publieke fiets een aantrekkelijk alternatief.

Het grote voordeel van publieke fietsen is dat ontleende fietsen teruggebracht mogen worden naar een station naar keuze. Het is dus bijvoorbeeld mogelijk om aan een tramhalte een fiets te nemen en deze in een fietsstation in de buurt van school/werk terug te plaatsen. De publieke fietsen kunnen zeer gemakkelijk en snel ontleend worden. Het is mogelijk om een dag- of weekkaart of een jaarabonnement te nemen. De prijzen liggen nog niet vast. De fietsen zouden er in de lente van 2011 zijn.

De publieke fietsen zijn ideale vervoersmiddelen binnen de Singel omdat er om de 300 meter een uitleenpunt/station ingericht wordt. Voor bezoekers die van buiten de Singel komen, kan een rit met een publieke fiets gecombineerd worden met een verplaatsing met bus, tram, trein en auto.

SmartBike, de nieuwe publieke fietsen voor Antwerpen 

Het Parkeerbedrijf en de stad gunnen de opdracht om publieke fietsen te implementeren in Antwerpen aan ClearChannel. Dit bedrijf is niet alleen de uitvinder van het eerste geautomatiseerde fietsuitleensysteem (1996), het behoort nog steeds tot de trendsetters op het gebied van publieke fietsen.

Het afgelopen decennium vergaarde het bedrijf expertise op volgende terreinen: technische betrouwbaarheid fiets, vandalismegevoeligheid, inplanting fietsstations, mobiliteitsbeheer, enzovoort. SmartBike groeide zo uit tot een gepatenteerd systeem dat voldoet aan de strengste normen. ClearChannel is ook actief in volgende steden: Barcelona, Caen, Dijon, Milaan, Stockholm, Zaragoza en Oslo.

In Barcelona zijn er al 182 000 abonnees. Al wie in Barcelona nog een abonnement aanvraagt, wordt op een wachtlijst gezet. Er zijn gemiddeld 18 000 gebruiksmomenten per dag in deze Spaanse stad.

300 stations met publieke fietsen

Binnen de Antwerpse Singel zullen er 300 stations en 1800 fietsen gefaseerd in het straatbeeld verschijnen. De stations worden ingericht in de nabijheid van attractiepolen en knooppunten van het openbaar vervoer. Ze kunnen in gelijk welke configuratie opgebouwd worden, waardoor ze perfect ingepast kunnen worden op elke mogelijke locatie. Elk station zal uitgerust worden met een SmartBike-Alertsysteem dat de bezettingsgraad van fietsen en lockers doorgeeft aan het centraal beheerssysteem. Deze informatie wordt doorgespeeld aan de operationele diensten die ervoor zorgen dat er in elk fietsstation steeds voldoende fietsen en lockers voorhanden zijn. Voor de exploitatie wordt nauw samengewerkt met de stadsdienst sociale economie.

Karakteristieken fiets SmartBike

De fietsen die in Antwerpen ingezet worden, zijn aangepast aan het intensief gebruik op het openbaar terrein. De SmartBikes zijn aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk voor vrouwen, mannen, jongeren en ouderlingen. Het is allerminst een basic fiets: hij is voorzien van versnellingen en een bagagedrager en het zadel is eenvoudig verstelbaar. De ergonomie van de fiets zorgt ervoor dat de fietser een rechte zithouding aanneemt, ongeacht zijn lengte. De fietsen worden om de drie jaar vernieuwd. 


Deals

Volg ons op Facebook