Wijkcirculatieplannen ontwerp goedgekeurd

  

De ontwerpen voor het verkeerscirculatieplan van de Binnenstad en de wijk Haringrode zijn goedgekeurd. Het district Antwerpen kan de plannen voor die wijken nu verder uitwerken.

Een wijkcirculatieplan is een verdere uitwerking en verfijning op wijkniveau van het Mobiliteitsplan voor de Stad en het strategisch Ruimtelijk Structuurplan van de stad Antwerpen. Het wijkcirculatieplan moet een antwoord bieden op de lokale mobiliteitsproblematiek, met drie kerndoelstellingen als leidraad: leefbaarheid, verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid. Het resultaat is een plan dat aangeeft  hoe de verschillende verkeersdeelnemers (trappers en automobilisten, bus en tram) zich op termijn door de wijk kunnen verplaatsen.

Wijkcirculatieplan Binnenstad

Het wijkcirculatieplan Binnenstad omvat het gebied tussen Leien en Scheldekaaien. In het noorden wordt het gebied begrensd door het Eilandje met de as Londenstraat-Amsterdamstraat en in het zuiden door de wijk Zuid met de as Namenstraat – Jan Van Gentstraat – Bolivarplaats.

Het wijkcirculatieplan Binnenstad is opgevat als een gefaseerde en haalbare realisatie van maatregelen op middellange termijn (binnen de 10 jaar). Na overleg met de verschillende betrokken partijen, is er een evenwichtsoefening uitgewerkt waarbij het gebied tussen Leien en Schelde selectief bereikbaar wordt gemaakt: de verschillende wijken blijven bereikbaar, maar doorgaand verkeer wordt geweerd. Voetgangersvriendelijkheid wordt de norm.

De maatregelen in het plan zijn ingedeeld volgens het STOP-principe:

•        Voor de Stappers wordt op middellange termijn gestreefd naar een voetgangersvriendelijk aangelegde binnenstad met specifieke aaneengesloten autoluwe of zelfs verkeersvrije zones die uiteraard altijd bereikbaar zijn voor het autoverkeer (bewoners – laden en lossen).

Daarnaast worden er een aantal assen uitgebouwd voor langzaam verkeer:

o       Station – Meir – Groenplaats – Suikerrui – Scheldekaaien
o       Eilandje (MAS) – Falconplein – Klapdorp – Eiermarkt
o       Waalse Kaai – Kloosterstraat – Hoogstraat - Suikerrui – Scheldekaaien.

•        Voor de Trappers worden er een aantal fietsroutes uitgezet:  Sommige routes krijgen fietspaden of comfortstroken (langs tramsporen), andere worden niet uitgerust met specifieke voorzieningen op de route zelf, maar de fiets wordt de norm aan kruispunten en oversteekplaatsen.

o       Leien – Londenstraat – Amsterdamstraat – Scheldekaaien – Namenstraat – Jan Van Gentstraat – Bolivarplaats
o       Leien – Graaf Van Hoornestraat – Leopold De Waelplaats – Graaf Van Egmontstraat – Scheldestraat – Scheldekaaien
o       Meir – Groenplaats – Reyndersstraat – Scheldekaaien
o      Leopoldstraat/Lange Gasthuisstraat – Huidevettersstraat – Sint-Katelijnevest – Minderbroederrui – Sint-Paulusstraat
o       Vlaamse Kaai – Kloosterstraat – Sint-Jansvliet
o       Kasteelpleinstraat – Kronenburgstraat
o       Begijnenstraat – Kammenstraat – Nationalestraat
o       Brouwersvliet – Oudeleeuwenrui – Ankerrui
o      Korte Winkelstraat – Pieter Van Hobokenstraat – Prinsstraat – Blindestraat – Ambtmanstraat – Keizerstraat

•        Voor het Openbaar vervoer wordt de bestaande tramlus Lange Nieuwstraat – Korte Nieuwstraat – Melkmarkt – Wolstraat – Kipdorp – Sint-Jacobsmarkt – Kipdorpbrug omgekeerd. Vanaf de Sint-Jacobsmarkt en Lange Nieuwstraat wordt er een verbinding gelegd richting Eilandje. Dit impliceert een bijkomende tramverbinding vanaf de Minderbroedersrui /Sint-Paulusvest door de Lange Koepoortstraat. De omgekeerde beweging loopt via een verbinding over de Lange Nieuwstraat – Sint-Jacobsmarkt en de Minderbroedersrui. De doortrekking naar het Eilandje zal ertoe leiden dat de routes voor sommige bus- en tramlijnen op termijn worden herbekeken.

•        Voor het Privé-(auto)vervoer wordt ter hoogte van de Meirbrug het doorgaand verkeer tussen de Huidevetterstraat en de Sint-Katelijnevest (en vice versa) opgeheven. De binnenstad wordt bereikbaar gemaakt via een systeem van lussen die de verschillende wijken bedienen vanaf de hoofdwegen. De bestaande lus Lange Nieuwstraat – Korte Nieuwstraat – Melkmarkt – Wolstraat – Kipdorp – Sint-Jacobsmarkt – Kipdorpbrug wordt net als de tramlus omgekeerd. Ook de lussen Leopoldstraat – Oudaan - Nationalestraat – Groenplaats – Meirbrug – Huidevettersstraat – Lange Gasthuisstraat en Sint-Jacobsmarkt – Kipdorp – Sint-Katelijnevest – Lange Nieuwstraat geven  toegang tot het historische centrum. De bereikbaarheid van de parkings in de binnenstad verloopt via de hoofdstructuur en via specifieke parkeerroutes of –lussen.

Wijkcirculatieplan Haringrode

Het wijkcirculatieplan Haringrode omvat het gebied tussen Belgiëlei, Mercatorstraat – Cuperusstraat – Stanleystraat, Boomgaardstraat en Mechelsesteenweg. In deze wijk wordt veel gewoond en is er een hoog autobezit, maar zijn ook veel scholen. Er heerst bij de bewoners (en bezoekers) dan ook een toenemend ongenoegen over het gebrek aan parkeerruimte en een dalende (auto)bereikbaarheid.  Het resultaat daarvan leidt tot  een (subjectief) onveiligheidsgevoel. Dit laatste beïnvloedt op zijn beurt in negatieve zin de vervoerswijzekeuze bij verplaatsingen van bewoners en bezoekers. Er wordt namelijk sneller teruggegrepen naar de auto in plaats van naar alternatieve, duurzame vervoersmodi (te voet, de fiets of het openbaar vervoer). Daardoor blijft ook de verkeersdruk in de wijk toenemen.

Om deze spiraal te doorbreken, wordt gekozen voor een gedifferentieerde benadering, waarbij het autoverkeer wordt beperkt en de fiets en het openbaar vervoer een belangrijkere rol krijgen toebedeeld. De toenemende verkeersdruk in de wijk wordt beperkt door het doorgaand verkeer zoveel mogelijk uit de wijk te houden. Tegelijk wordt het (intensiever) gebruik van duurzame vervoersmiddelen aangemoedigd en gestimuleerd. Door beide maatregelen in te voeren wordt de wijk beter bereikbaar voor bewoners, bezoekers en leveranciers en zal de algemene verkeersleefbaarheid en leefkwaliteit in de woonstraten van Haringrode aanzienlijk verhogen.

•        Voor de Stappers wordt er een fijnmazig voetgangersnetwerk uitgebouwd. De Lamoriniérestraat wordt verder uitgebouwd tot de ‘centrale drager’ voor langzaam verkeer in de wijk. Het kruispunt van die straat met de Isabellalei en de Marialei moet een voetgangersvriendelijke ruimte worden. Op de voormalige site van het Militair Hospitaal komen een aantal voetgangersdoorsteken. Ter hoogte van de zuidelijke tak van de rotonde op de Belgiëlei komt een nieuwe, lichtengeregelde oversteekplaats. De zone 30 in de wijk wordt verder uitgebreid en op de hoeken van kruispunten worden systematisch voetpaduitstulpingen aangelegd.

•        Voor de Trappers worden fietsroutes uitgewerkt langs de Lamoriniérestraat en de Marialei – Isabellalei. Ter hoogte van de zuidelijke tak van de rotonde op de Belgiëlei komt een nieuwe, lichtengeregelde oversteekplaats. De zone 30 in de wijk wordt verder uitgebreid

•        Voor het Openbaar vervoer wordt het netwerk verder verbeterd door de reorganisatie van bestaande buslijnen. De doorstroming van trams 2, 6, 8 en 15 op de Belgiëlei wordt verbeterd door aanpassingen in de autocirculatie. De Boomgaardstraat wordt in beide richtingen ingeschakeld voor een alternatieve buslijn. De route van buslijn 14 door de wijk wordt niet behouden.

•        Voor het Privé-(auto)vervoer worden maatregelen genomen aan het kruispunt van de Lamoriniérestraat met de Isabellalei en de Marialei, met als voornaamste doel de verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruiker te verbeteren omdat op deze as een hoog aantal schoolinstellingen zitten. Twee lussen verzorgen de primaire ontsluiting van de wijk, namelijk de lus ‘Lamorinièrestraat – Isabellalei’ en de lus ‘Lamorinièrestraat – Marialei’. Hiertoe werd reeds de rijrichting omgekeerd: enerzijds van de Lamorinièrestraat (tussen Mercatorstraat en Marialei) richting Marialei (is nu in proefopstelling) en anderzijds de rijrichting van de Marialei richting Boomgaardstraat (herstel van oorspronkelijke rijrichting). Aanvullend zorgen een aantal kleinere lussen voor de ontsluiting van de wijk.

In een aantal (delen van) straten wordt de rijrichting aangepast:

o    Haringrodestraat (tussen Belgiëlei en Lamorinièrestraat) enkelrichting richting Lamorinièrestraat;
o    Haringrodestraat (tussen Lamorinièrestraat en Boomgaardstraat) richting Lamorinièrestraat;
o    A.Grisartstraat richting Boomgaardstraat;
o    Helenalei richting Marialei;
o    Van Luppenstraat richting Lange Leemstraat;
o    Cobdenstraat richting Boomgaardstraat.




meer over:

Deals

Volg ons op Facebook