Kinderen en jongeren maken op hun eigen manier gebruik van de openbare ruimte. Op een studiedag over ‘kindvriendelijke publieke ruimte in de stad’ op woensdag 22 april bogen 150 deskundigen zich over de mogelijkheden om dit te realiseren.
Een kindvriendelijke stad kan niet zonder kindvriendelijke planning en ontwerp van publieke ruimte. Een kindvriendelijke omgeving is bovendien een gebruiksvriendelijke omgeving voor iedereen. Tijdens een studiedag over ‘kindvriendelijke publieke ruimte in de stad’, die vandaag plaatsvond in het Cultureel Congrescentrum Elzenveld, zochten deskundigen naar een concrete kindvriendelijke invulling van een aantal gekende algemene principes uit de ruimtelijke planning. Zo kwamen onder andere ‘duurzame stedenbouw’, ‘kwalitatief verkavelen’, ‘harmonisch park- en groenbeheer’, ‘universal design’ en ‘trage wegen’ aan bod. Onder de 150 deelnemers bevonden zich onder meer ruimtelijk planners, stedenbouwkundige ambtenaren, ontwerpers van publieke ruimte, landschapsarchitecten, speelruimteambtenaren, jeugdconsulenten en jeugdwerkers.
‘STOP-principe’
Publieke ruimte in de stad moet voldoen aan de eisen van heel uiteenlopende gebruikers, zoals automobilisten, fietsers, voetgangers, horeca-uitbaters, oudere mensen of personen met een handicap. De stad hanteert bij de inrichting van openbare ruimte het ‘STOP-principe’. Dit betekent dat maatregelen voor verkeer en mobiliteit in de eerste plaats ten goede moeten komen aan de zachte weggebruikers: eerst Stappers (voetgangers), dan Trappers (fietsers), dan Openbaar (en collectief) vervoer en ten slotte Personenwagens. Met de studiedag rond kindvriendelijke publieke ruimte wil Antwerpen ook specifiek voor de jongste gebruikers aandacht hebben.
Kindvriendelijke publieke ruimte
Een kindvriendelijke stad biedt voldoende ruimte voor kinderen en jongeren: zo is er nood aan parken, speel- en sportterreinen, maar ook aan informele speelplekken zoals grasvelden, braakliggende terreinen, straten en pleinen. Bovendien moeten kinderen en jongeren zich veilig en zelfstandig kunnen verplaatsen binnen de stad. Daarom werken ruimtelijk planners rond het concept ‘speelruimteweefsel’. Dit vertrekt vanuit knooppunten waar kinderen en jongeren elkaar ontmoeten, zoals een school, speelterrein, jeugdbeweging of sportclub. Het wil de routes tussen die knooppunten zo veilig en aangenaam mogelijk maken. Bovendien zijn de routes voor iedereen bruikbaar en geeft een speelruimteweefsel kansen tot ontmoeting.
Het volledige programma van de studiedag is terug te vinden op
www.jeugd.antwerpen.be
De studiedag is een samenwerking van stad Antwerpen, Kind & Samenleving-ruimtecel, Mobiel 21 en de Vlaamse Vereniging voor Ruimte en Planning.