This is Antwerp

   This is Antwerp is een nieuw gratis magazine en app voor jonge Europese citytrippers. This is Antwerp gidst jongeren op een ongedwongen manier door de Scheldestad.

Met This is Antwerp wil Antwerpen Toerisme & Congres de Scheldestad op het to-visitlijstje van Europese jongeren krijgen. Een gratis Engelstalig magazine en dito smartphone-applicatie bieden jonge bezoekers de kans om Antwerpen te ervaren als een local. De app en het magazine vormen het eerste luik van een bredere strategie uitgetekend in samenwerking met Trendwolves, een marketingbureau gespecialiseerd in Europese jongerencultuur.

This is Antwerp focust op vier pijlers: kunst, muziek, mode en lifestyle. Het project brengt hippe, creatieve jongeren in beeld en toont hun favoriete plekjes in de stad. “Creativiteit is een woord waar jongeren zich graag mee vereenzelvigen,” vertelt trendexpert Maarten Leyts, “De levendige, creatieve scene is een belangrijke troef. Met een internationaal befaamde mode-opleiding, een florissante graffitiscene en een massa al dan niet alternatieve bands, beschikt Antwerpen over veel potentieel om jonge citytrippers aan te trekken.”

Antwerpen als toeristische jongerenbestemming

Antwerpen Toerisme & Congres startte in 2009, in samenwerking met Use-it, een studie om de verwachtingen van jonge citytrippers te onderzoeken. De conclusies van dit onderzoek droegen bij tot het uitwerken van een strategische visie rond jongerentoerisme in Antwerpen.

20% van de overnachtingen in Antwerpen worden gegenereerd door jongeren tussen 18 en 26 jaar. Antwerpen ademt geschiedenis maar is ook doordrongen van jong talent. Dit jaar draagt de stad de titel Antwerp European Youth Capital 2011. Het is nu dus het ideale moment voor de eerste realisaties om Antwerpen op de kaart te zetten als place to be voor de Europese jonge reiziger.

Stadsambassadeurs

Uit focusgesprekken van Trendwolves bleek dat jongeren niet graag bij het handje genomen worden en dat ze zich liefst zo onopvallend mogelijk tussen de locals begeven. Jonge citytrippers voelen zich allesbehalve een toerist. Daarom werkt This is Antwerp samen met diverse stadsambassadeurs, locals geselecteerd door Trendwolves. Deze vertellen wat hun hotspots en favoriete plekjes in Antwerpen zijn.

Locaties, evenementen en hospitalitynetwerken dragen bij tot het imago van de stad en vormen de link tussen de toeristische dienst en de bezoekers. Daarom wordt het magazine This is Antwerp ook verdeeld bij deze ambassadeurs. Het magazine is onder andere te vinden in budgethotels, in bars en bij populaire couchsurfhosts, maar is ook online te raadplegen op www.thisisantwerp.be.

Persoonlijke gids

Uit internationaal onderzoek blijkt dat jongeren hun citytrip niet uitvoerig voorbereiden. Zo beperken ze zich meestal tot de aankoop van trein- of vliegtuigtickets al dan niet aangevuld met de reservatie van een hostelbed of een zetel bij een lokale couchsurfer. De rest zoeken ze ter plaatse wel uit. Ze laten zich leiden door tips van andere reizigers of locals. De smartphone-app levert niet enkel informatie, maar biedt jongeren ook de mogelijkheid om tips te delen en zelfs af te spreken met andere reizigers of locals.



Deals

Volg ons op Facebook