Stad stelt strategische visies in vier winkelgebieden voor

  

Antwerpen is dé shoppingstad van Vlaanderen. Met 57 winkelgebieden heeft de stad meer te bieden dan enkel de Meir als meest bekende winkelstraat. Een goed draaiende detailhandel weerspiegelt de levenskwaliteit en leefbaarheid van een stad. Winkelstraten bepalen in grote mate het beeld van een stad in de ogen van bezoekers en bewoners en spelen ook een belangrijke rol in het sociale weefsel van verschillende buurten en wijken in de stad. Het stadsbestuur wil dan ook in de toekomst buurtshoppen meer promoten en handelaarsverenigingen ondersteunen. Om dit te realiseren maakte de stad voor vier winkelgebieden strategische visies op. Daarvoor werkte ze samen met de handelaars, winkeliers en horeca-uitbaters.

Elk winkelgebied is uniek in noden en wensen. Daarom wordt bij de opmaak van een strategische visie en in samenspraak met de winkeliersverenigingen een plan op maat van elk winkelgebied uitgewerkt. Voor volgende vier handelskernen is een strategische visie ontwikkeld: Brederodestraat (district Antwerpen), Bredabaan (district Merksem), Driekoningenstraat-Statiestraat (district Berchem) en Antwerpen-Noord-Centraal Station (district Antwerpen).  Het uitschrijven en grondig onderbouwen van strategische visies voor deze commerciële kernen is de basis van een goed detailhandels- en horecabeleid.

De stad Antwerpen heeft voor de vier winkelgebieden, met ondersteuning van twee studiebureaus, een grondig onderzoek gevoerd voor de opmaak van strategische visienota’s. Van bij de start werden de handelaars, horeca-uitbaters en belangenverenigingen betrokken in het proces. Via workshops werden zij aangezet om mee te denken over de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen van hun winkelgebieden en om de visie op hun handelskern met een actieplan gestalte te geven.

De strategische visies moeten leiden tot acties op korte, middellange en lange termijn waarbij ook projecten van winkeliers en handelaars worden betrokken. Het is immers belangrijk dat de handelaars, winkeliers en horeca-uitbaters meedenken over de visie op hun handelskern.

Op het einde van dit proces werd een synthesenota opgesteld die zowel gebiedsoverschrijdende als gebiedsspecifieke speerpunten aanduidt.

Gebiedsoverschrijdende speerpunten
Gebiedsoverschrijdende speerpunten zoals leegstandsbeleid en bestemmingsbeleid kunnen toegepast worden op elk van de vier winkelgebieden.

Om de vaak langdurige leegstand en de verloedering van commerciële panden tegen te gaan, wordt een actievere communicatie en samenwerking gestimuleerd tussen stad Antwerpen en de eigenaars, makelaars, winkeliers,…. Dit vertaalt zich in concrete acties zoals bv. detailhandel tours en paneelprojecten. Daarnaast wordt ook gewerkt aan een herlokalisatiepremie en een starterscontract om de kwaliteit te verhogen en de geconcentreerde winkelgebieden te versterken. Deze dossiers worden bij Europa ingediend voor financiering.

Uiteraard zijn er al heel wat instrumenten in voege en worden deze ook in de toekomst verder ingezet. De belangrijkste zijn onder meer de uitbatings- en vestigingsvergunning, het terrassenreglement, de afvalaanbieding in gele zakken, de politiecodex, …

Gebiedsspecifieke speerpunten
Gebiedsspecifieke speerpunten kunnen enkel voor een bepaald gebied worden uitgewerkt. Voorbeelden zijn imago, identiteit en ruimtelijke afbakening.

Voor de Bredabaan (district Merksem) zal voornamelijk gewerkt worden rond identiteit en promotie. De stad wil de identiteit van dit wijkcentrum versterken en een meerwaarde creëren dat dit winkelgebied onderscheidt van de talrijke concurrenten zoals shoppingcenter Wijnegem en het winkelaanbod in omliggende gemeenten zoals Brasschaat, Schoten en Kapellen. Eén van de randvoorwaarden is de heraanleg van het openbaar domein om het winkelklimaat aangenamer te maken.

In de winkelkern Antwerpen-Noord (district Antwerpen) zal het exotische karakter van de Handelstraat-Korte Zavelstraat sterker worden geprofileerd in kwalitatief opzicht. Het is duidelijk dat de enorme verscheidenheid aan nationaliteiten in dit winkelgebied uniek is in België. Verder zal onderzocht worden of de Offerandestraat-Dambruggestraat als City Outlet Street kan geprofileerd worden. Het concept van de City Outlet Street is een openlucht shoppingstraat waar kleine en grote merken hun outlet-activiteiten bundelen. De speerpunten voor de Gemeentestraat en Carnotstraat (district Antwerpen) liggen op het vlak van de geplande ontwikkelingen van het Congrescentrum.

Voor de Driekoningenstraat-Statiestraat (district Berchem) wil de stad zorgen voor een ecologische en groene identiteit. Daarbij wordt ingespeeld op de ecologische trend van dit moment en op projecten in de omgeving zoals het Groen Kwartier en de Groene Singel. Dit kan een voorbeeldfunctie worden voor andere commerciële centra. Hier zullen ook het straatbeeld en de sociale veiligheid worden geoptimaliseerd. Dit zal onder meer gebeuren door de heraanleg van de winkelstraat met het aanplanten van bomen en invoeren van eenrichtingsverkeer.

In de Brederodestraat (district Antwerpen) zal gefocust worden op de promotie naar nieuwe doelgroepen. Naast de wijkbewoners wil de stad ook de bezoekers en werknemers van het Justitiepalies en den Bell aanmoedigen deze winkelstraat te ontdekken. De stad zal de handelaarvereniging van de Brederodestraat dan ook ondersteunen in het uitwerken van een imago en een sterk identiteitsbeeld.

Om de uitvoering van de acties te financieren wordt gebruik gemaakt van EFRO- en INTERREG-middelen.




Mensen die deze pagina bekeken vonden dit ook interessant:

Deals

Volg ons op Facebook