Spectaculaire tunnelwerken in Park Spoor Noord

  

Tijdens het pinksterweekend wordt er een voetgangerstunnel gegraven onder de treinsporen die een rechtstreekse doorgang moet vormen van de Damwijk naar het Park Spoor Noord. Hiervoor wordt bijna een weekend lang het treinverkeer van de lijn 12 Antwerpen - Essen stil gelegd. De tunnel maakt het park direct toegankelijk voor de inwoners van Den Dam.

Park Spoor Noord is een begrip geworden in Antwerpen, zowel voor mensen uit de buurt als van verder weg. De nieuwe groene plek in Antwerpen-Noord biedt de juiste mix van sport, ontspanning en evenementen aan en is zeker tijdens deze zomerdagen een trekpleister van formaat. Jarenlang was deze plek een vervallen spoorwegterrein dat de wijken Dam, Stuivenberg en Seefhoek van elkaar scheidde. Met de komst van het park werd het terrein teruggegeven aan de buurtbewoners en de Antwerpenaar en werd de Damwijk terug ingelijfd bij de stad.

Tunnel maakt park toegankelijker voor bewoners Damwijk
Dit weekend plaatst Infrabel in samenwerking met de stad Antwerpen een voetgangerstunnel onder de spoorlijnen. Deze voetgangerstunnel zal een directe verbinding vormen tussen de Demerstraat en het oostelijk deel van Park Spoor Noord en daarmee het park een stuk toegankelijker maken voor de bewoners van de Damwijk.

Om deze tunnel te kunnen plaatsen zal een opening gegraven worden onder de spoorweg. Vervolgens wordt de tunnelschacht in de opening geschoven. De NMBS zal hiervoor het treinverkeer van de lijn 12 Antwerpen - Essen omleiden via de noord-zuidverbinding. Verder worden er ook vervangende bussen ingezet voor de stopplaatsen Antwerpen-Dam en Antwerpen-Oost. De NMBS laat weten dat reizigers hiervoor een formulier kunnen krijgen aan het loket of bij de treinbegeleider en dat dit formulier 1 uur geldig is op de bus.

Vrijdag 29 mei starten rond 23 uur de voorbereidingswerken. In de nacht van vrijdag op zaterdag, vanaf 1 uur, wordt er aangevangen met de graafwerken (langs de kant van het park). Deze werken zullen heel de ochtend duren. Vanaf zaterdag 12 uur tot middernacht is er geen activiteit, aangezien de laatste twee sporen pas vanaf zondag 1 uur uit dienst worden gesteld. De graafwerken worden verder gezet in de nacht van zaterdag op zondag vanaf 1 uur (zowel langs de kant van het park als langs de kant van de Demerstraat). Tegen de middag is de volledige opening onder de spoorweg vrijgemaakt en kan de tunnel onder de sporen worden geschoven. Deze schuifoperatie vindt plaats van kort na de middag tot zondagavond. De tunnel, die 25 meter lang, 4 meter hoog en 5 meter breed is, wordt volledig opgekrikt, op rails gezet en heel voorzichtig in de opening geschoven.

Als de tunnel eenmaal op zijn plaats zit, starten de aanvulwerken. De vrije ruimte rond de tunnel wordt opnieuw opgevuld, zodat de opening volledig gedicht wordt. Tegen maandagavond zijn de opvulwerken afgerond en zal de spoorweg opnieuw stabiel genoeg zijn om treinverkeer toe te laten. De NMBS zal de treinen op dit spoor gedurende een bepaalde periode tegen verminderde snelheid laten rijden, totdat de werken volledig achter de rug zijn.




Deals

Volg ons op Facebook