Stedelijke dienstverlening wordt maximaal digitaal

  
In het licht van de steeds toenemende digitalisering wil de stad Antwerpen haar service voor de burger grondig moderniseren en maximaal inzetten op digitale dienstverlening. Het e-loket wordt performanter en op termijn geïntegreerd in het nieuwe digitaal platform. Zo kunnen Antwerpenaars bij hun stad terecht wanneer dat voor hen het beste uitkomt. 

Performanter e-loket
Door maximaal in te zetten op digitale dienstverlening kunnen Antwerpenaars gebruikmaken van de dienstverlening waar en wanneer ze dat zelf willen. Aanschuiven aan de loketten is er niet meer bij. Bovendien krijgen de loketbedienden meer ruimte om complexere vragen op afspraak te behandelen.

Bovendien biedt de stad met deze verdere digitalisering een antwoord op de verhoogde vraag naar administratieve documenten en diensten door de voortdurende toename van de bevolking sinds 2000. Als gevolg van die stijging neemt ook het aantal verhuisbewegingen, geboortes, huwelijken, echtscheidingen, … toe.  Jaarlijks worden aan die loketten 700 000 tickets afgeleverd, dat betekent dat medewerkers van de stad 700 000 vragen om documenten of diensten hebben behandeld. 

Op dit moment bestaat er al een e-loket in Antwerpen, maar uit cijfers blijkt dat dat e-loket onvoldoende bekend is en daardoor onderbenut wordt. Bijna 1/3e van de Antwerpenaars kent het e-loket niet, terwijl bijna 1 op de 2 Antwerpenaars het nog nooit gebruikt heeft. Het gebruik stijgt wel stelselmatig. De stad Antwerpen biedt nu al 176 diensten aan via het e-loket. In 2012 werd er in totaal 65 946 keer gebruik van gemaakt. 

Het groeipotentieel van elektronische dienstverlening is duidelijk. De aangifte van adreswijziging bijvoorbeeld werd al 5 796 keer doorgegeven via het e-loket, maar 53 849 burgers gingen daarvoor nog steeds langs het fysiek loket. Dezelfde trend is zichtbaar bij de aanvraag geboorteakte: 4 896 keer via het e-loket, maar 9 630 keer via de loketten van de districtshuizen en de stadskantoren. 

Nieuw digitaal platform
Nu worden bij elke aanvraag in het bestaande e-loket telkens dezelfde gegevens opgevraagd (naam, contactgegevens, …). Met het nieuwe digitaal platform is dat niet meer nodig. De gebruiker identificeert zich via zijn of haar persoonlijk A-profiel. Dan wordt een reeks gegevens automatisch ingevuld, wat de hele procedure makkelijker en sneller maakt.

Gebruikers ontvangen bij het aanmaken van hun persoonlijk profiel op het digitaal platform zelfs automatisch een aantal documenten in hun persoonlijke omgeving, zonder dat er een aanvraag aan voorafgaat. Dat is bijvoorbeeld mogelijk met een geboorteakte. Documenten met een vervaldatum worden vanzelf verwijderd en vervangen door het document met een nieuwe geldigheidsdatum.

Het college keurde eind april al de digitale communicatiestrategie goed. De ontwikkeling van een centraal digitaal platform vormt daar de kern van. De digitale dienstverlening is een tweede belangrijke stap in de implementatie van een stadsbrede digitale communicatie met de burger. 




Geef jouw mening

 

Deals

Volg ons op Facebook