De Britse groep FLO, die bestaat uit Stella Quaresma, Renée Downer en...
Verkeersveiligheidsplan 2013 – 2018
26 augustus, 2013 - 11:23 - Tom
Met 512 000 inwoners is Antwerpen de grootste stad van Vlaanderen. Naast het stedelijk gebied ligt een wereldhaven, die van Antwerpen een draaischijf in de Europese distributie maakt. Mobiliteit is daarom één van de hoekstenen in het bestuursakkoord voor de periode 2013-2018. In het verkeersveiligheidsplan komen prioritaire verkeersthema’s en de situatie in Antwerpen aan bod. Dat zijn uiteraard de zogenaamde ‘Killers’ in het verkeer (snelheid, rijden onder invloed, roodlichtnegatie en voorrangsregeling); maar ook vracht- en personenvervoer in functie van de Antwerpse haven en egoïstisch verkeersgedrag (onveilig en hinderlijk parkeren,..) krijgen de nodige aandacht. Het plan wordt nog ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De stad werkt aan een verstandige, realistische en veilige verkeersinfrastructuur. Dit krijgt nog een extra dimensie door verschillende omvangrijke werven die de komende jaren zullen starten en die een grote impact zullen hebben op de bereikbaarheid van de stad en de haven.
Om een solide draagvlak te creëren bij de inwoners en de bezoekers van Antwerpen, moeten maatregelen worden getroffen die de bereikbaarheid, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid op elkaar afstemmen, met aandacht voor voetgangers, fietsers, het openbaar vervoer en de automobilisten.
In woonwijken en schoolomgevingen blijft de stad het STOP-principe toepassen. De prioriteit gaat daarbij in volgorde van belangrijkheid naar Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Privaat vervoer.
Ruimtelijke ordening
Aan de basis van het verkeersveiligheidsplan 2013 - 2018 ligt een goede ruimtelijke ordening en een comfortabel en veilig openbaar domein. Het Mobiliteitsplan geldt als referentiekader. De auto heeft wel degelijk een plaats in de stad.
De woongebieden tussen de grote verkeersassen zullen geleidelijk aan zone 30 worden. In straten waar een lage maximumsnelheid geldt, wordt het algemene beeld aangepast met drempels, asverschuivingen en andere vertragende maatregelen. Gevaarlijke kruispunten worden aangepakt en er wordt geijverd voor veilige tram- en bushaltes, veilige fietspaden en toegangswegen tot de scholen, veilige wegenwerken en -werven.
Gedragsverandering
Een tweede pijler van het verkeersveiligheidsplan is gedragsverandering. Met het verkeerseducatief aanbod richt de politie zich vooral naar jongeren en senioren. Met grote jaarlijkse acties en campagnes worden voetgangers, fietsers, tram-, bus- en taxichauffeurs en automobilisten aangezet tot een verkeersveiliger gedrag.
Handhaving
Handhaving is en blijft een noodzakelijke aanvulling op verkeerspreventie en -educatie. Dat wordt concreet gemaakt door snelheids-, alcohol- en drugscontroles en door op te treden tegen verkeersagressie, foutparkeren en onaangepast gedrag in het verkeer.
Betrokkenheid van de burger
Naast de drie traditionele pijlers van het verkeersbeleid - infrastructuur, educatie en handhaving - is er in Antwerpen nog een vierde: betrokkenheid of engagement. De politie rekent daarbij op de medewerking van elke Antwerpenaar, want verkeersveiligheid gaat iedereen aan.
De inmiddels gekende Merci-campagne, die nu maandag 26 augustus opnieuw van start gaat, is daarvan het perfecte voorbeeld. Aan de hand van vlaggen en stickers roepen de inwoners de weggebruikers op om trager te rijden.
Volg @stadantwerpen
- login om te reageren
- 2349 keer gelezen
Mensen die deze pagina bekeken vonden dit ook interessant:
- Wouter Haecklaan in Deurne krijgt nieuw wandel- en fietspad
- Stad neemt maatregelen voor veiliger en comfortabeler Ringfietspad
- Fietsroutekaart maakt Wilrijkse kinderen vertrouwd met verkeer
- District Berchem doet extra ingrepen verkeersveiligheid in schoolomgeving
- Ik ben een ik-wacht-wel-even-voor-het-rood-voetganger. En jij?