Geluidskaarten Antwerpen zijn klaar

  

De geluidskaarten voor Antwerpen zijn opgesteld in opdracht van de Vlaamse overheid in het kader van een Europese richtlijn. Vlaanderen ontwerpt een actieplan om de in kaart gebrachte geluidsoverlast aan te pakken. De stad Antwerpen stelt daarnaast zelf een actieplan op voor de aanpak van geluid op lokale wegen. Het plan is tegen eind 2010 klaar.

Al tientallen jaren worden op Europees niveau richtlijnen uitgevaardigd om lawaai te beheersen. Zo is er een richtlijn die de schadelijke effecten en hinder, veroorzaakt door omgevingslawaai van wegen, spoorwegen en luchthavens , wil inperken.

Elke nationale overheid moet hiervoor geluidsbelastingkaarten opmaken en actieplannen opstellen. Voor Vlaanderen is LNE (Departement Leefmilieu, Natuur en Energie) de bevoegde instantie. Ook voor de grote agglomeraties moeten geluidskaarten en actieplannen opgemaakt worden. De steden Antwerpen en Gent kregen daarbij inhoudelijke en financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid.

De geluidsbelastingkaarten


De geluidsbelasting zoals die op de kaarten is aangegeven, is het resultaat van een berekening. Op basis van een aantal invoergegevens wordt met rekenmodellen een schatting gemaakt van de geluidsniveaus die in de omgeving van de geluidsbron zullen optreden. De geluidsbelasting wordt op de kaarten voorgesteld met een kleurcode. Per geluidscontour van 5dB wordt een andere kleur gebruikt, waarbij geldt: hoe roder de contour, hoe hoger de blootstelling aan geluid.


De cijfers tonen aan dat een aanzienlijk deel van de Antwerpenaars wordt blootgesteld aan hoge geluidsniveaus, in het bijzonder door het wegverkeer. Er is een beperkte impact van industrielawaai. ‘s Nachts is er meer hinder dan tijdens de dag. Het spoorverkeer is een belangrijke bron van lawaai, maar veroorzaakt minder hinder dan het wegverkeer. Er is weinig impact van het verkeer van de luchthaven, maar de inschatting heeft wel te maken met de rekenmethode.

Actieplannen
 

Op basis van deze geluidsbelastingkaarten heeft Vlaanderen een ontwerpactieplan opgemaakt. De stad werkt ondertussen verder aan een lokaal actieplan luchtkwaliteit en geluid dat tegen eind 2010 wordt voorgesteld.

In afwachting daarvan blijft de stad haar beleid rond een leefbare stad verder uitwerken, met name uitrol wijkcirculatieplannen, 100 km fietspad, toepassing STOP-principe enzovoort.

Meer informatie    
 

Meer informatie is te vinden op de website van de Vlaamse overheid: http://www.lne.be/themas/hinder-en-risicos/geluidshinder/beleid/eu-richt....




meer over:

Deals

Volg ons op Facebook