Atypisch Antwerpen, nieuwe stadsmarketing

  
De voorbije jaren heeft de Antwerpse citymarketing de Antwerpenaars opnieuw trots gemaakt op hun stad. Nu wil het stadsbestuur de kwaliteiten van Antwerpen ook promoten buiten de stadsgrenzen. Daarbij staan vier thema’s centraal: stad aan de stroom, innovatieve kennisstad, creatieve stad en metropool op mensenmaat. De vier thema’s komen samen in één beeld: Antwerpen is een stad vol dingen die ‘net iets anders zijn dan elders’. ‘Atypisch Antwerpen’ wordt het unieke profiel waarmee de stad naar buiten zal treden. Zo wil ze bezoekers, bedrijven en ‘brains’ overtuigen van de troeven van Antwerpen.
 
Heel wat studies (zoals 2014 City RepTrak® van Akkanto en het imago-onderzoek uit 2014 van Toerisme Vlaanderen) wijzen uit dat Antwerpen in het buitenland niet zo gekend is, maar dat wie Antwerpen wél kent de stad in het hart sluit.
 
Antwerpen heeft heel wat troeven. Die wil de stad aan iedereen tonen; niet alleen aan de Antwerpenaars, maar ook aan bedrijven, studenten en bezoekers van buiten Antwerpen zodat ze de stad zien en ervaren als de ideale plek om te komen wonen, te ontspannen, te studeren, te werken en in te investeren. Het aantrekken en vasthouden van de juiste doelgroepen – zowel nationaal als internationaal – leidt immers tot een grotere economische activiteit en een gezonde stad op lange termijn.
 
Om dat beeld te realiseren, is er nood aan een sterk, eenduidig en onderscheidend verhaal. De stad moet vanuit één heldere en duidelijk herkenbare stem met deze verschillende doelgroepen spreken. Daarom werkte ze een externe stadsmarketingcampagne uit.

Vier thema’s om de stad te positioneren

Een zeer grondige strategische fase, waar heel wat stakeholders uit de verschillende doelgroepen aan meewerkten, resulteerde in vier positioneringsthema’s:
  • stad aan de stroom
  • innovatieve kennisstad
  • creatieve stad
  • metropool op mensenmaat.
Deze thema’s geven de focus aan in de externe stadsmarketing. De thema’s op zich zijn niet uniek, maar het is de combinatie van de vier thema’s die Antwerpen als stad eigenheid geeft.
 
Antwerpen is de grootste, snelst groeiende en meest diverse stad in Vlaanderen. Maar de Scheldestad heeft veel meer troeven, die nog niet genoeg bekend zijn in het buitenland. Er is iets in Antwerpen dat mensen enthousiast maakt, om er te wonen, te werken, te studeren of in te investeren. Omdat de stad weinig iconen heeft, die iedereen meteen aan Antwerpen doen denken, werd er dieper gegraven naar dat unieke aspect. Dat werd gevonden in het DNA van de bewoners, van de ondernemers en de studenten in Antwerpen en zelfs in zekere zin van de bezoekers, want ook deze zijn in Antwerpen niet hetzelfde als in pakweg Brugge of Brussel. 

Het unieke DNA van de stad – Atypisch Antwerpen

Antwerpen is voortdurend in beweging, rusteloos. Dat betekent dat we nooit tevreden zijn, de zaken net altijd iets anders willen bekijken, altijd ruimte voor verbetering zien. Kortom: het kan altijd iets beter, iets anders, iets nieuwer. Antwerpen zit vol met kleine en grote voorbeelden daarvan; heel veel dingen die ‘anders zijn dan elders’. Dat maakt het ‘Atypisch Antwerpen’.

Eerste campagne richt zich tot bewoners

De boodschap ‘Atypisch Antwerpen’ brengt de stad in positionerende campagnes die zich richten naar meerdere doelgroepen (de 4B’s: bewoners, bedrijven, bezoekers en ‘brains’). De boodschap wordt niet doorgetrokken naar alle campagnes van de stad.
 
De eerste campagne vanuit deze invalshoek richt zich tot de bewoners. Het is belangrijk eerst binnen de stad een draagvlak te creëren voor de externe positionering. De bewoners zijn immers de belangrijkste ambassadeurs van de stad.
 
De campagne bevat heel wat voorbeelden van wat er in Antwerpen net iets anders is dan in andere kleine of grote wereldsteden. De volledige campagne is te vinden op www.antwerpen.be/atypisch. Op straat en in lokale krantenadvertenties beperkt de stad zich echter tot vijf campagnebeelden. Een moodfilm, die de ‘Atypisch Antwerpen’-campagne mooi samenvat, zal ook op ATV te zien zijn.
 
Wie meer wil weten over het hele verhaal achter de externe marketingcampagne, kan vanaf zaterdag 7 maart tot het einde van de maand terecht in de foyer van bibliotheek Permeke waar een kleine tentoonstelling meer informatie geeft over de vier positioneringsthema’s.



meer over:
Mensen die deze pagina bekeken vonden dit ook interessant:

Deals

Volg ons op Facebook