Stad Antwerpen telt 8000 creatieve ondernemingen

  
Antwerpen heeft een rijke creatieve sector, vol diversiteit. Een recent onderzoek leert dat er bijna 8000 creatieve ondernemingen actief zijn. De stad neemt verschillende initiatieven om de lokale creatieve economie te verstevigen en te laten groeien. Zo komt er binnenkort het nieuwe stadsmagazine ‘Antwerp. Powered by Creatives’ en ondersteunt de stad evenementen van o.a. TEDxFlanders en De Invasie. De stad Antwerpen werkt ook samen met Antwerp Management School (AMS) rond een nieuwe opleiding: ‘Enterprise Development in the Creative Industries’.

De spreiding en de dichtheid van het aantal creatieve ondernemers in Antwerpen toont aan dat de binnenstad een vruchtbare bodem is voor nieuwe initiatieven, partnerships, creatie en innovatie. De Scheldestad blijkt een aantrekkelijke plek voor creatieve ondernemers om zich te onderscheiden. De Antwerpse modeontwerpers zijn wereldberoemd, maar ook in de ICT, reclame, muziek, design, audiovisuele sector, print, cultuur en architectuur gooien Antwerpenaren hoge ogen.

‘Antwerp. Powered by Creatives’

De stad Antwerpen neemt verschillende initiatieven om de lokale creatieve economie te verstevigen en te laten groeien. ‘Antwerp. Powered by Creatives’ is de titel van een nieuw stadsmagazine dat een staalkaart is van de creatieve sector in Antwerpen. Daarnaast wil het magazine een periodieke businesspublicatie zijn met succesverhalen over creatief ondernemen in de stad. Ook tips en tricks rond management, locatie, commerciële strategie en networking komen aan bod. Het magazine wordt gelanceerd in de tweede helft van oktober. Meer info daarover volgt.

Tegelijk wordt ‘Antwerp. Powered by Creatives’ de slogan waarmee de stad creatieve ondernemers via verschillende acties in de schijnwerpers wil plaatsen. Antwerpen gaat in dit verband nauwer samenwerken met Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor ondernemingscreativiteit.
TEDxFlanders, zaterdag 20 oktober - Vlaamse Opera, Antwerpen
Op zaterdag 20 oktober verwelkomt de stad  Antwerpen TEDxFlanders voor het derde jaar op rij. Voor de eerste keer worden voor de TEDx-conferentie in Vlaanderen volwassenen en jongeren op dezelfde dag uitgenodigd. TED staat voor Technology. Entertainment en Design, maar is veel ruimer dan dat. TED is een succesvol wereldwijd netwerk van prominente sprekers dat live en online nieuwe kennis en verfrissende ideeën verspreidt. 

Opleiding: ‘Enterprise Development in the Creative Industries’  
De stad Antwerpen werkt samen met Antwerp Management School (AMS) rond een nieuwe opleiding: ‘Enterprise Development in the Creative Industries’. Deze opleiding focust op administratieve en zakelijke vaardigheden en op ‘business awareness’. De stad zal voor het eerst participeren in een fonds dat de financiële drempel voor deelname aan de opleiding verlaagt voor veelbelovende ondernemers binnen de creatieve industrie. 

‘Creative Entrepreneurship Sessions’ – Designcenter De Winkelhaak en Burooz

Vanaf eind oktober organiseert Flanders DC in samenwerking met de stad Antwerpen ‘Creative Entrepreneurship Sessions’ rond zakelijke vaardigheden voor creatieve starters. De ‘creative entrepreneurshop sessions’ zullen afwisselend in Designcenter De Winkelhaak en Burooz plaatsvinden. De eerste sessie vindt plaats op 31 oktober. Inschrijven kan via www.flandersdc.be/ces .

De Invasie

In het voorjaar 2013 gaat de stad samen met De Invasie een evenement organiseren waarop jonge designers, ontwerpers, grafici, fotografen, kortfilmmakers, … de kans krijgen om hun werk tentoon te stellen, te verkopen en kennis te delen. De Invasie is een platform dat kansen creëert voor jonge ontwerpers.   

Vanaf begin oktober kunnen geïnteresseerden voor alle info over creatieve economie in Antwerpen terecht op de website www.antwerppoweredbycreatives.be .




Deals

Volg ons op Facebook