Beknopte Beschrijving :
“The Saga Continues” van Ola-Dele Kuku mag absoluut een uitzonderlijke tentoonstelling. Met pen en inkt, en soms was aquarel, schept deze Afro-Amerikaanse architect een abstracte maar begrijpbare chaos in een voor ons onbekende geordende gedachtewereld. Aan sommige werken (bv. het drieluik “Noach’s Grief”) heeft deze kunstenaar meer dan 10 jaar gewerkt. Curator Kurt Van Belleghem heeft deze kunstenaar gekozen om een installatie te brengen in de Flanders Triennial 2013, maar Galerie Ludwig Trossaert is er in geslaagd de belangrijkste tekeningen van deze kunstenaar op een expo te tonen. Echt zonde mocht u dit missen.
Uitgebreide beschrijving :
'In de reeks Aftermath voel je de intensiteit van de massa. Er gaat een zekere druk van uit, maar de beelden blijven een consistent geheel. Associaties met de daken van een township of favella zijn niet ver weg, maar ook de gedachte aan het wereldbeeld zoals dat gesuggereerd wordt in Freedom van Jonathan Franzen (2010) dringt zich op : we willen (eisen) allemaal een eigen ruimte, liefst zo groot mogelijk, waarbinnen we heer en meester zijn en zo weinig mogelijk rekening moeten houden met de ander. De gelaagdheid van de tekening toont ons het palimpsest van het landschap : een hergebruikt stuk perkament dient – als de oorspronkelijke tekst geen waarde meer heeft - opnieuw en opnieuw als handschrift. Zoals elke laag zijn sporen laat in het vellum, zo blijven ook in een landschap de sporen zichtbaar van het vroegere gebruik ervan. In zijn tekeningen of ‘built images’ brengt Ola-Dele Kuku laag op laag aan : soms blijven de sporen van de eerste laag door alle volgende zichtbaar. Op andere plekken wordt de leesbaarheid verhinderd, is het verhaal niet meer te ontcijferen. Deze interpretatie van de werken veronderstelt een bird’s eye view, het perspectief an onze verbeelding Je kan de werken echter ook verticaal lezen, in het perspectief van onze zintuiglijke waarneming, als één bouwsel of een stad, dichtbebouwd met wolkenkrabbers. Op die manier roepen ze een voor ons veel herkenbaardere Westerse manier van leven op. Een manier van leven die we bovendien als positief ervaren : stedelijk, sociaal, een netwerk. Het is de maakbare samenleving, of de stilte voor de storm... (Sara Weyns, Curator Middelheim Museum Antwerpen)'
- login om te reageren
- 12509 keer gelezen