ANTWERPEN – De 19de editie van de Antwerp Advertising Awards
vond plaats op dinsdag 19 maart en werd gewonnen door Charis Verrept
(22) en Stephanie Van Tichelt (22) met het idee om een stadstoer te
laten leiden door een dakloze gids.
De Antwerp Advertising Awards of Triple A wordt georganiseerd door Plantijn Hogeschool
en geeft jong talent de kans hun idee aan een professionele jury voor
te leggen. Charis Verrept en Stephanie Van Tichelt zijn twee
oud-studenten reclamevormgeving aan Sint Lucas.
Zij ontdekten de wedstrijd vorig jaar en waren onmiddellijk wild
enthousiast, maar hadden toen nog geen project om te kunnen deelnemen.
Toen de Awards zich weer aandienden, hebben de twee vaart gezet achter
hun campagne. “Het is sowieso een goede oefening om voor een grote
menigte te praten”, aldus Charis en Stephanie.
Geen Brabo of stadhuis
Het idee van een dakloze stadsgids is ontstaan uit de masterproef van Stephanie. Die bestond uit losse projecten rond daklozen. “Na onze studies hebben we alles herbekeken om zo de campagne uit te bouwen. Het is echt een project van ons tweeën geworden. We hadden het niet zonder elkaar gekund”, zegt Stephanie.
“Met een dakloze als gids kom je op plaatsen waar je met een gewone stadstoer nooit zou komen. De dakloze die ons heeft geholpen liep langs de plekken die voor hem persoonlijk belangrijk zijn. Geen Brabo of stadhuis, maar daklozenrestaurants en plekken om te slapen. Die plekken verschillen van dakloze tot dakloze. Ieder heeft zijn eigen plekjes waar hij graag naartoe gaat. Het is net als bij een Antwerpenaar zelf. Hij zal ook datgene laten zien waar hij zelf veel waarde aan hecht.”
Eenmalig
“Na
de Awards zijn er meteen mensen naar ons toegekomen die zo’n toer wilden
organiseren”, vertelt Charis. “Helaas was deze campagne eenmalig. Je
moet een vertrouwensband opbouwen met de daklozen. Het zou mooi zijn,
mocht een organisatie of de stad Antwerpen zelf haar schouders onder dit
initiatief willen zetten. Antwerpen is – helaas – de ideale omgeving om
zulk project te realiseren.”
© 2013 – C.H.I.P.S. StampMedia – Diana Bekkers