Netwerkavond voor Antwerpse detailhandel en horeca

   Op dinsdag 6 december 2011 vond een netwerkavond voor de Antwerpse detailhandel en horeca plaats, de zogenaamde ‘Tête-à-tête’. Dat is een jaarlijks rendez-vous met de handelaars dat de stad toelaat om samen met de winkeliers en horecaondernemers informatie uit te wisselen. Dit jaar reikte Saskia Lips – superklant par excellence – tips en tricks aan om van een handelszaak een succesvolle onderneming te maken. Detailhandel en Horeca lanceerde de oproep om deel te nemen aan de nieuwe Uitdaging: een wedstrijd die elk jaar wordt georganiseerd om handelaarverenigingen te belonen die creatief en origineel omspringen met onder meer klantvriendelijkheid, promotieacties en de opfrissing van het straatbeeld. Dit najaar promoot de stad ook het buurtwinkelen met de Gouden Glimlach Award. Dat is de verkiezing van de beste Antwerpse buurtwinkel door haar klanten. De winnende handelaar krijgt naast media-aandacht ook een buurtfeest en een diploma.

Al een aantal jaar stimuleert de stad Antwerpen via De Uitdaging haar handelaars om nieuwe en originele projecten te bedenken voor één of meerdere commerciële kernen. Het kan dan gaan om promotieacties, acties rond service en klantvriendelijkheid, acties om de handelaarsvereniging of de relatie met de buurt te versterken, acties ter verbetering van het commerciële aanbod of het straatbeeld of aanpak van leegstand. Het is aan de handelaars zelf om te bepalen voor welk soort actie ze zich willen inzetten. Een jury oordeelt of de projecten een duidelijke commerciële doelstelling hebben, de desbetreffende commerciële kern(en) als geheel vooruithelpen en origineel en vernieuwend zijn. Belangrijke voorwaarde is dat de ingediende projecten gerealiseerd worden vóór 31 december 2012 en dat samenwerking (onder handelaars of met andere partners) noodzakelijk is.

De totale prijzenpot bedraagt 10 000 euro. Het hoogste bedrag dat aan een project kan worden toegekend bedraagt 5000 euro.

Om de handelaars te inspireren voor deze wedstrijd, organiseerde de stad Antwerpen een ‘Tête-à-tête’. Dat is een netwerkevent dat handelaars en horeca-uitbaters de kans biedt om inspiratie op te doen voor nieuwe ideeën voor hun handelszaak en hun buurt. Handelaars werden uitgenodigd om over de grenzen van hun eigen vereniging te kijken. Gastspreker van de avond was Saskia Lips, superklant en auteur van het boek ‘Komt een klant bij de winkel’. Saskia Lips heeft jarenlang het shoppen gecultiveerd tot een wetenschap. Als superklant ondersteunt ze sinds 2000 individuele handelszaken en retailketens in alle branches om zich zo goed mogelijk te richten op de klant.

Tijdens de ‘Tête-à-tête’ was er ook aandacht voor de campagne van De Gouden Glimlach Award waarbij de stad het buurtwinkelen in de kijker wil plaatsen. Lokale handelaars vervullen een belangrijke sociaal-maatschappelijke rol binnen hun wijk. Bovendien dragen ze bij tot de economische bloei van de buurt. De Gouden Glimlach Award zal buurtbewoners laten kennis maken met het potentieel van hun buurt en aanzetten tot de aankoop van dagelijkse goederen en diensten in de winkel om de hoek of in de straat. Deze actie startte op 10 november 2011 met een grote rekruteringsfase naar de buurtwinkels en loopt tot maart 2012. Er zijn al meer dan 265 buurtwinkels ingeschreven om deel te nemen aan de wedstrijd. Handelaars hebben nog een week de tijd om zich in te schrijven.

Vanaf 16 januari 2012 is het aan de Antwerpenaar om via sms, online stemmen of met een stembiljet hun favoriete buurtwinkel naar de overwinning te stemmen. Om alle inwoners van het grondgebied Antwerpen aan te zetten tot stemmen wordt een uitgebreide campagne op touw gezet. Naast de Gouden Glimlach Award zal de stad in elk district een winnaar uitroepen. Die krijgt de Zilveren Glimlach Award. Marleen Merckx is de enthousiaste ambassadrice van deze actie. Iedereen die stemt, maakt kans op een leuke A-fietstas.


Geef jouw mening

 

Deals

Volg ons op Facebook