Velo nu ook op Linkeroever

  
Vanmiddag vierde Velo de uitbreiding van het stadsdeelfietsensysteem met de feestelijke opening van het eerste Velo-station op Linkeroever. Daarmee zijn vanaf vandaag meteen op één na alle Velo-stations op Linkeroever actief. De wachtlijst voor Velo-jaarkaarten is ondertussen volledig weggewerkt. Belangstellenden kunnen sinds vanmorgen dus weer abonnementen aanvragen via www.velo-antwerpen.be.

De allereerste nieuwe stations binnen het bestaande Velo-servicegebied gingen in mei al één voor één open. Ook plaatste Velo ondertussen 550 extra fietsen in het systeem. Met de ingebruikname van het Velo-netwerk op Linkeroever zette Velo vandaag ook de langverwachte stap ‘over het water’ in aanwezigheid van een vertegenwoordiger van het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits, burgemeester Bart De Wever en schepenen Koen Kennis en Ludo Van Campenhout.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis plaatste vanmiddag als eerste de inmiddels bekende rood-witte stadsfiets in het nieuwe Velo-station Blancefloerlaan.

Gelijk met dit station (tegenover de in-/uitgang van de voetgangerstunnel), activeerde het Velo-team nog twaalf stations op Linkeroever. Het station in de Gloriantlaan volgt binnenkort. Uiteindelijk zal Linkeroever veertien stations tellen.

Voor Velo was dit meteen het officiële startschot van de uitbreidingsfase. Het contract tussen de stad Antwerpen en de exploitant speekt immers over uitbouw van het Velo-systeem in twee fases. De eerste fase startte in juni 2011 met ruim 80 stations voor in totaal 1000 fietsen. Nu, twee jaar na die start, kon Velo uitbreiden tot 150 stations voor zo’n 1800 fietsen.

Momenteel zijn al 31 stations van de in totaal 66 bijkomende stations actief. Daarnaast zijn drie bestaande stations inmiddels uitgebreid (Meirbrug, Grote Markt/Wisselstraat en FOD Financiën/Italiëlei). De overige stations gaan meteen open zodra ze geplaatst en getest zijn. Voor de meeste stations zal dat nog in juni zijn. Enkele stations (waaronder Londenstraat, Jan Van Rijswijcklaan/Singel en Militair Hospitaal) zijn onderdeel van een heraanlegproject en volgen in het najaar, afhankelijk van de voortgang van de werken.

De actuele situatie is te volgen via de Velo-website en de gratis Velo-Antwerpen app. Op straat zijn de nieuwe – bijna open – stations herkenbaar aan de Velo-vlaggetjes. Zolang er wordt gewerkt hangen er vlaggetjes, die verdwijnen zodra Velo de stations activeert.

Wachtlijst versneld weggewerkt

Velo was meteen vanaf de start in 2011 een veel groter succes dan verwacht. Vorig jaar mei was de limiet van het systeem in de eerste fase dan ook bereikt met bijna 20 000 jaarkaarten. De dag- en weekpassen bleven verkrijgbaar.

Om de dienstverlening aan de bestaande klanten op peil te houden, reikte Velo sinds 15 mei 2012 tijdelijk geen nieuwe jaarkaarten meer uit. Vanaf oktober liet Velo weer mondjesmaat nieuwe abonnementhouders toe.

In totaal stonden er het afgelopen jaar 8960 geïnteresseerden voor korte of langere tijd op de wachtlijst voor een jaarkaart. De tweede helft van mei kwamen er dagelijks nog zo’n honderd aanvragen binnen.

Wie zich tot en met 31 mei registreerde op de wachtlijst ontving inmiddels een uitnodiging tot inschrijving. Zo kregen de laatste twee weken van mei 5664 personen een uitnodiging; 3824 personen schreven zich daarop meteen in. De inschrijvingscodes zijn geldig tot 15 dagen na ontvangst.

Om alle aanmeldingen vlot te kunnen verwerken was er sinds 31 mei een korte inschrijvingsstop. De verkoop ging vanmorgen weer van start. Aanvragen worden meteen in behandeling genomen.

Velo in cijfers

  • 22 769 actieve jaarkaarten op 6 juni 2013
  • 2367 jaarkaarten verstuurd/onderweg naar aanvragers / nog niet geactiveerd
  • 15 898 dagpassen in 2012 (31 434 totaal in periode juni 2011 t/m mei 2013)
  • 3433 weekpassen in 2012 (5499 totaal in periode juni 2011 t/m mei 2013)
  • 2 062 359 verplaatsingen in 2012
  • 5635 verplaatsingen per dag (gemiddeld over 2012)
  • 6,23 ritten gemiddeld per dag per actieve fiets
  • 167 dagen met 6000 of meer ritten in 2012



meer over:

Deals

Volg ons op Facebook