DHL Express bouwt CityHub op Blue Gate Antwerp

  
DHL Express, de internationale expresdienst van DeutschePostDHL, vestigt haar CityHub voor de Antwerpse regio op Blue Gate Antwerp. Dit wordt meteen de grootste vestiging van DHL Express in België. Op termijn kunnen hier 115 mensen aan de slag. 

Missie 2050, DHL CO2-neutraal 

Blue Gate Antwerp ligt op fietsafstand van het centrum van Antwerpen, dit is voor DHL Express de uitgelezen locatie aan de rand van de stad om deze te beleveren met de DHL Cubicycle. De Cubicycle is een elektrische cargofiets met vier wielen die uitgerust is met een speciale container, en die tot 125 kg goederen kan vervoeren. Hiermee komt DHL een stap dichter bij hun doelstelling om tegen 2025 70% van de eerste en laatste kilometers af te leggen met ‘propere’ alternatieven. Het Go Green Program van DHL reikt verder dan het inzetten van de Cubicycle. Zo wordt stelselmatig de volledige DHL-vloot in functie van de DHL missie 2050 aangepakt. De omschakeling naar hybride en elektrische bestelwagens is ingezet. En momenteel wordt de inzetbaarheid van voertuigen op waterstof en van drones bij het leveren en ophalen van pakketten vergaand onderzocht. 

Danny Van Himste, Managing Director DHL Express BeLux: “Voor ons is Blue Gate Antwerp de ideale locatie voor onze nieuwe CityHub. Het is het ideale vertrekpunt om aan stadsdistributie te doen met onze Cubicycles én de ideale uitvalsbasis naar de metropool Antwerpen, de haven en ruimere omgeving. Bijkomend was voor ons de duurzaamheid van groot belang in het kader van onze missie 2050. Ook daar hebben we met Blue Gate Antwerp de perfecte partner gevonden” 

De komst van DHL past ook binnen het beleid rond innovatieve en duurzame stadsdistributie.

Claude Marinower, voorzitter van BGA PH en Antwerps schepen voor werk, economie, innovatie en industrie: “De stad Antwerpen investeert in de economie van de toekomst. Met Blue Gate Antwerp zetten we in op de overgang naar een duurzame en circulaire economie. Na vele jaren voorbereiding en de eerste fase van de werken, krijgt dit innovatieve en duurzaam bedrijventerrein zichtbaar vorm. Blue Gate Antwerp is klaar voor een volgend hoofdstuk: het aantrekken van bedrijven. We zijn dan ook zeer verheugd dat we met DHL Express een bedrijf mogen verwelkomen dat de duurzame ambities van Blue Gate Antwerp en de stad Antwerpen volledig onderschrijft. Het streefdoel van DHL Express om tegen 2050 CO2 neutraal te zijn, matcht met het toekomstbeeld van Blue Gate Antwerp. Ze zetten nu reeds in op duurzame stadsdistributie, bv. met hun Cubicycles, en zullen vanuit Blue Gate Antwerp nog meer inzetten op innovatie om de ambities waar te maken.” 

Gebouwd met visie

Blue Gate Antwerp Building ontwikkelt de gebouwen op het bedrijventerrein. DHL Express komt met een 4.260m² logistiek radarwerk met 3 logistieke ‘vingers’ voor de verdeling van en naar de bestelwagens (max. 90) centraal op het terrein te liggen. In de Benelux is DHL met dit logistieke drie ‘vinger’ gebouw aan haar proefstuk toe. 

Een vinger is een lange rechthoek, met een breedte van 4 meter, die tegen de loods wordt aangebouwd. Aan zo’n vinger zullen 30 bestelwagens (15 langs iedere zijde) worden geparkeerd. Omdat de poorten op circa 60 centimeter hoogte worden voorzien, kunnen koeriers tijdens het laad- en losproces meteen van in de vinger in de laadvloer van de bestelwagen stappen. Dit is de nieuwe standaard die DHL Express doorheen zijn netwerk toepast voor de ergonomie van zijn medewerkers.

Montea - één van de grootste logistieke vastgoedspelers van België - investeert mee in de ontwikkeling van het gloednieuwe logistiek gebouw. Jo De Wolf, CEO Montea: “Dat DHL Express voor deze manier van belevering kiest, hoeft niet te verwonderen. De logistieke sector heeft nood aan out-of-the-box oplossingen als we echt een rol willen spelen in de klimaatproblematiek. DHL Express vestigt zich in dit distributiecentrum letterlijk dichter bij de consument. Bovendien gaan ze voluit voor een duurzame manier van beleveren. Zo kiest DHL Express voor een toekomstgerichte manier om hun ‘last touch’ te realiseren voor het leveren van pakjes in de stad. Deze aanpak juichen we toe en zal de norm worden.” 

De duurzaamheidsambities van het gebouw borgen, zal gebeuren aan de hand van de BREEAM standards (‘s werelds meest gebruikte milieu-evaluatiemethode en certificatiesysteem voor gebouwen). De ambities worden zowel in concept-, bouw- als gebruiksfase meegenomen. Hier wordt een BREEAM Excellent score nagestreefd. Zo wordt het gebouw met het oog op toekomstige functiewijzigingen met extra vrije hoogte opgetrokken. Tijdens de bouwfase zal de prefab constructie via het water aangevoerd worden om zo extra wegtransport tijdens de bouw uit te sluiten. Het volledige dakoppervlak wordt met fotovoltaïsche panelen bekleed. Het elektrisch restvermogen zal aangewend worden om de elektrische voertuigen te laden. DHL Express opteert om dit gebouw te huren.

Tijdens de kennismakingsgesprekken tussen DHL Express en Blue Gate Antwerp werd snel duidelijk hoe hoog de ambities aan beide zijden waren en welke voordelen een vestiging zo dicht bij de stad zou betekenen voor de verdere verduurzaming van de ‘last mile’ van DHL. De match tussen bedrijf en bedrijventerrein werd dan ook snel gevonden!”, aldus Peter Garré namens Blue Gate Antwerp Development nv.

Blue Gate Antwerp is een eco-effectief, circulair en watergebonden bedrijventerrein aan de rand van Antwerpen, het eerste in België. Het totale projectgebied van Blue Gate Antwerp biedt bedrijven 63 hectare oppervlakte om klimaatvriendelijk te bouwen en te ondernemen. Zowel voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein zelf, als de interactie met de omgeving en andere bedrijven staat duurzaamheid centraal.  

Vestigers worden gestimuleerd om het duurzaam circulair gedachtengoed maximaal te onderschrijven. De heldere ambities van DHL Express gericht op volledige CO2 neutraliteit tegen 2050 stemmen overeen met het toekomstbeeld van Blue Gate Antwerp.

DHL CityHub Antwerpen



meer over:

Foto's van DHL Express bouwt CityHub op Blue Gate Antwerp

Deals

Volg ons op Facebook