Blauwe parkeerzone Linkeroever wordt groter

   De blauwe parkeerzone op Linkeroever breidt definitief uit vanaf 4 juni 2012. Deze verandering sluit aan bij het beleid van de stad om bij de verdeling van schaarse parkeerruimte voorrang te geven aan bewoners en kortparkeerders. Binnen de blauwe zone kunnen bezoekers tussen 9 en 19 uur maximaal twee uur gratis parkeren met een parkeerschijf. Bewoners met een parkeervergunning blijven onbeperkt gratis parkeren.

Heel wat autobestuurders die naar het stadscentrum pendelen laten hun auto achter in de buurt van tram- en bushaltes op Linkeroever. Daar stappen ze over op het openbaar vervoer of nemen ze de voetgangerstunnel om het laatste stuk van hun reisweg af te leggen. Aangezien er in de buurt van die haltes voornamelijk woonwijken zijn, blijven er weinig parkeerplaatsen over voor bewoners of bezoekers die er kort willen parkeren. Verschillende onderzoeken van het Parkeerbedrijf bevestigen dat. Door de zone uit te breiden ligt de grens nu ver genoeg van de tram- en bushaltes (minimaal 500 meter) om te voorkomen dat pendelaars uitwijken naar andere woonstraten.

Bewoners van de straten waar schijfparkeren van kracht is, kunnen onbeperkt gratis blijven parkeren. Daarvoor hebben ze wel een parkeervergunning nodig. Die is gratis en bestaat uit een digitale registratie, die gekoppeld is aan de nummerplaat. Een bewonersvergunning aanvragen kan per post, fax of e-mail of aan de balie van een districtshuis of stadskantoor naar keuze of aan de balie van het Parkeerbedrijf.

Voor mensen die toch langer dan twee uur willen parkeren is ook de lichtgele zone in niet-woonstraten uitgebreid. Daar kan maximaal tien uur worden geparkeerd aan 0,50 euro per uur. Deze regeling is van toepassing van maandag tot en met zaterdag tussen 9 en 19 uur.

Vooraleer de uitbreiding van de zone plaatsvindt, zullen de bewoners een brief ontvangen met daarbij een aanvraagformulier voor een bewonersvergunning. Ook bezoekers informeren gebeurt tijdig, door flyers onder de ruitenwisser.
Kaart bewonersparkeren op Linkeroever (Blauwe Zone + Gele Zone)



Geef jouw mening

Bezoeker
Hallo iedereen. Kan er iemand mij vertellen welke politicus ik kan stalken met onophoudelijke mails, brieven,bezoeken e.d. Het zou toch mogelijk moeten zijn om een regeling voor pendelaars uit de brand te slepen. Dank bij voorbaat.
Bezoeker 2
Zeg maar gewoon dat de mensen uit het Waasland niet langer welkom zijn om in de stad Antwerpen te komen werken of te shoppen. Zo simpel en hypocriet is het.
Bezoeker
Hopelijk volgt nu ook snel een beslissing om de P&R parking aan de E17 te vergroten. Want het tekort aan parking wordt daar pijnlijk.
Peeters Patrick
Dat in de straten van de woonwijken voorrang wordt gegeven aan de bewoners is normaal. Maar: op de Beatrijslaan staan enkel enkele villa's, die allen garages en opritten hebben. Dat daar de openbare weg wordt "vrijgehouden" met betalend parkeren en schijfparkeren gaat er bij mij echter niet in. Er staat (en stonden voor de uitbreiding) amper enkele auto's geparkeerd. (en inderdaad woont Dhr Marc Van Peel in deze laan). Ik woon in Burcht, werk in ploegverband in Brussel. Probeer maar eens ergens een plaatsje te vinden rond 11u00 's voormiddags of rond 18u00 's avonds. Waarom gaat slechts 1 van de 4 tramlijnen door tot Melsele? Vergroot de capaciteit van de P+R parkings aan de terminus Linkeroever en Melsele en trek minstens 1 tramlijn door, liefst dan lijn 2 of 15 die in Diamant stoppen, met onmiddellijke verbinding met het Centraal Station NMBS. En maak de Beatrijslaan terug vrij voor de forenzen, er is dan genog plaats voor de kortparkeerders.
Brijs A.
Parkings zijn nu leeg. Hierdoor krijg je het gevoel alleen te zijn in deze stad, dit is geen goede zaak voor de bewoners van LO! Sociale controle in de straten is bijna volledig verdwenen. Investering van parkeer automaten, aanleg kabels, in dienst nemen van automaten, lonen van parkeerwachters. Maar er staan geen auto's meer! Wanneer gaat die investering zich terug betalen? En de pendelaars zijn de dupe. Gebruik aub het gezond verstand en laat de dagprijs zakken naar een normaal tarief. Een café met woekerprijzen is leeg, met normale prijzen en een goede uitbater zit ze vol.
bezoeker
Dank U Mr MARC VAN PEEL van de CD&V ( woont op de Beatrijslaan, nu betalend parkeren) het NIMBYsyndroom is u zeker niet onbekend. Ik hoop dat u als overtuigt Christen hiermee kunt leven om ander mensen te pesten die hier noodgedongen dienen te parkeren om hun boterham te gaan verdienen.
Stommevraag
Ik ga binnenkort naar een festival in Antwerpen en zette vroeger mijn auto op L.O. Kan ik dan (nu tegen betaling) op de parking staan bij de tram? Er staat maximum 10uur, maar vanaf savonds is het gratis. Ik zou dus een 8 uur moeten betalen (dit liever dan 2 uur vast staan in de stad als het festival klaar is) Verder vind ik het wel een beetje jammer dat de blauwe zone zo groot is. Mensen die uit Stekene, Moerbeke, Koewacht, ... En nog veel meer plaatsen komen, moeten nu betalen om een dagje te gaan winkelen in Antwerpen.
Bezoeker
Juist gehoord op de trein van iemand die voor de overheid werkt en GRAPA heeft gecontacteerd: heel het plan zou een initiatief zijn van schepen Marc Van Peel (woont of is van Linkeroever), juist voor de verkiezingen... Het is ook eigenaardig dat men GEEN dagticket kan kopen maar sowieso de duurste prijs moet betalen. Ronduit schandalig in ieder geval. Dat men de bewoners wil ontzien, daar heb ik begrip voor maar op de park & ride parking zelf woont niemand denk ik en ook niet op het stuk tegen de schelde aan ... ook prettig wanneer je tijdens de dag bezoek krijgt als bewoner ... die moet dan ook betalen!
Bezoeker A
Onbegrijpelijk! Onvoorstelbaar! Eerst schaft De Lijn snelbus 41S van Moerbeke naar Linkeroever af zodat vele pendelaars genoodzaakt zijn elke dag met de wagen tot Linkeroever te rijden... En nu maakt men het parkeren op en rond het Frederik Van Eedenplein betalend! De P+R aan de Blancefloerlaan betekent een serieuze omweg en tijdverlies (komende van de E34 in mijn geval)... Dan maar weer de file vergroten aan de Kennedytunnel en elke dag de stad in... Waarom geen abonnementsformule creëren voor pendelaars zodat ze tegen een redelijke vergoeding op Linkeroever kunnen parkeren. Ik kan best begrip opbrengen voor parkeerproblemen in de woonzones in die buurt, maar dit is een a-sociale oplossing! Een oplossing die niet werkt en veel mensen die in Antwerpen werken in de problemen brengt!
Bezoeker
weeral een mooi voorbeeld van kortzichtig denken. Men schaft zomaar vele parkeermogelijkheden af zonder een degelijk alternatief te bieden. Zo verplicht men de mensen om toch weer met de auto het stad in te rijden. Deze morgen om twintig na 8 waren er op de parking aan de Blancefloerlaan nog slechts 2 vrije parkeerplaatsen. Als men dan ziet dat in de blauwe zones bijna geen enkele auto staat is dit toch wel wraakroepend !!!

Foto's van Blauwe parkeerzone Linkeroever wordt groter

Gerelateerde links

Facebook

Volg ons op Google+