'Muziek in de wijk' is een gratis buurtfestival dat iedere zomer internationale artiesten naar de pleinen van Antwerpen brengt. Het doel?...
Antwerpse meerjarenplanning 2020-2025
11 oktober, 2019 - 14:22 - Tom
Het Antwerpse stadsbestuur heeft een akkoord bereikt over het meerjarenplan voor de periode 2020-2025.
In dat meerjarenplan wordt vastgelegd hoe het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ zal worden uitgevoerd. Het meerjarenplan zal in december ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vandaag stelt het Antwerpse college van burgemeester en schepenen de financiële contouren van zijn beleid voor komende jaren van deze bestuursperiode voor. De nieuwe bestuursploeg finaliseerde eind 2018 het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’. De meerjarenplanning vertaalt dit akkoord in budgetten voor de komende jaren.
Antwerpen voorziet tijdens deze bestuursperiode een recordbedrag van 2 miljard euro voor investeringen.
Met deze investeringen wil het stadsbestuur de stad van morgen, die in de steigers staat, realiseren.
Tegelijk wordt verhoogd ingezet op veiligheid, properheid en een actieve stad waar het goed is om te leven, waarin hard wordt gewerkt aan de toekomst en waarin we mensen versterken die het moeilijker hebben.
De concrete projecten, maatregelen en doelstellingen die het stadsbestuur tijdens deze legislatuur zal realiseren, vindt u hieronder per bevoegdheid.
Burgemeester Bart De Wever, bevoegd voor bestuurszaken, evenementen, externe relaties en erfgoed
Veiligheid en handhaving
Veiligheid is een van de kerntaken van een lokaal bestuur. Het stadbestuur behoudt daarom de structurele verhoging van het budget voor haar veiligheidswerking. Deze veiligheidsaanpak heeft de voorbije jaren vruchten afgeworpen die de Antwerpenaar heeft gewaardeerd. Daarom wordt er deze bestuursperiode verdergegaan op de ingeslagen weg.
Om de wijkgerichte werking te versterken, zijn intussen de eerste drie stadsmariniers aangeworven. Zij zullen in wijken zelf leefbaarheids- en overlastfenomenen aanpakken. De stadsmariniers maken deel uit van een groep van 40 nieuwe personeelsleden die de volgende jaren op handhaving worden ingezet. Van Antwerpen een propere stad maken, wordt een topprioriteit voor de stedelijke toezichtsdiensten.
We zetten de modernisering en centralisatie van de politie onverwijld verder. De politie moet nog meer op straat aanwezig en aanspreekbaar zijn voor de Antwerpenaar. We evolueren van informatie- naar intelligence-gestuurd politie- en toezichtswerk. De technologische ontwikkelingen op het vlak van onder
andere camera’s en drones geven zowel politie, brandweer als toezichtsdiensten mogelijkheden om beter, sneller en flexibeler acute situaties en bredere fenomenen aan te pakken. Het cameragebied is de afgelopen jaren uitgebreid buiten de Singel. Er zal nog meer worden ingezet op mobiele camera’s die op hotspots opgesteld worden en buurtgebonden overlastproblematieken bestrijden.
De Antwerpse brandweer heeft het grootste professionele korps en de snelste aanrijtijd van Vlaanderen. Het korps waakt niet alleen over de stad, maar vervult ook een belangrijke functie voor de continuïteit van onze haven en industrie. De Antwerpse brandweer is een voortrekker op het vlak van digitalisering en
nieuwe toepassingen voor brandpreventie en –bestrijding. De brandweer neemt het voortouw om onze stad klaar te maken voor de uitdagingen van de toekomst zoals de klimaatverandering, de verdichting van de stad en de elektrificatie van de maatschappij. Verder komt er een nieuwe kazerne Zuid voor de brandweer.
Evenementen
We investeren in grote evenementen die Antwerpen doen bruisen. De Winter in Antwerpen wordt ondergedompeld in een magische sfeer die alle Antwerpenaren aanspreekt. De Zomer van Antwerpen wordt een echt cultureel stadsfestival.
Erfgoed
Respect voor onze rijke geschiedenis en prachtig erfgoed staan centraal. We openen volledig gerestaureerde monumenten als het Stadhuis en het Steen. De herdenkingscultuur rond de Tweede
Wereldoorlog wordt versterkt en zichtbaar gemaakt in het straatbeeld.
Schepen Koen Kennis, bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie
De stad Antwerpen maakte een realistische en ambitieuze meerjarenplanning op. Twee zaken hielpen ons daarbij. Dankzij de inspanningen die tijdens de vorige legislaturen gedaan werden om de schulden uit het verleden weg te werken, staat Antwerpen niet langer onder curatele van de Vlaams overheid. Verder
springt de Vlaamse regering springt bij om de responsabiliseringsbijdrage in de pensioenfactuur voor de
helft te dragen.
Financiën
De stad Antwerpen presenteert een meerjarenplan in evenwicht dat het mogelijk maakt een toekomstgericht investeringsbeleid te voeren. Dit stadsbestuur zal meer investeren dan enig ander
stadsbestuur voordien. Dat doen we door budgetten strategisch te herschikken. We leggen onszelf een strikte budgettaire discipline op waarbinnen dit stadsbestuur de volgende 5 jaar zal werken, aangestuurd door een constante professionalisering van onze organisatie.
Mobiliteit
We investeren verder in de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Richtinggevend blijven daarbij de projecten in het kader van het De Grote Verbinding, zoals de overkapping van de Ring en de uitbouw van infrastructuur die bijdraagt aan de modal shift. Nieuwe infrastructuur zoals fietspaden en –bruggen zullen
daarbij gerealiseerd worden. Bestaande infrastructuur mag zich aan een upgrade verwachten in functie van huidig gebruik en verwachtingen inzake comfort. We bouwen Slim naar Antwerpen verder uit om de inwoners, werkgevers en bezoekers aan slimme oplossingen voor mobiliteitsproblemen te helpen.
Toerisme
Het Steen zal begin 2021 openen als een nieuwe toegangspoort voor bezoekers aan onze stad en als een belevingscentrum voor de geschiedenis van Antwerpen. Daarmee geven we een stuk erfgoed terug aan de Sinjoren. Aan het nieuwe cruiseponton takken riviercruises voortaan aan op walstroom. Het
congrestoerisme in Antwerpen bouwen we verder uit, en we spelen daarbij onze erfgoedlocaties ten volle uit, met het Flanders Meeting & Convention Center Antwerp en de net gerestaureerde Handelsbeurs als blikvangers..
Middenstand
In nauw overleg met onze middenstanders zetten we verder in op de uitbouw van Antwerpen als stad waar het prettig winkelen is, zowel voor bezoekers als inwoners. Vaste afspraken zoals de winkelzondagen en Smaakmeesters krijgen verdere aandacht, net als evenementen die retail, detailhandel en horeca promoten. Antwerpen blijft open.
Decentralisatie
De districten hebben meer bevoegdheden en meer budget gekregen. Voor hen resulteert deze legislatuur in een verhoging van 25% van hun budget.
Schepen Jinnih Beels, bevoegd voor onderwijs en jeugd
Gezonde voeding en gekwalificeerde uitstroom
Onze scholen maken onze kinderen klaar voor morgen. Heel wat middelen gaan naar de realisatie van gezonde maaltijden op de basisschool. Dit komt ten goede van iedereen: van tweeverdieners tot ouders die het financieel moeilijk hebben. We realiseren dit in samenwerking en overleg met scholen en ouders,
zonder een vergroting van de werklast van de leerkrachten.
Een andere prioriteit is het verhogen van de gekwalificeerde uitstroom, via een urgentieplan en een nauwere samenwerking met het hoger onderwijs. Via dit urgentieplan met scholen en partners zetten we in op een kwaliteitsvolle instroom, doorstroom en uitstroom van leerlingen. We zullen werk maken van de ondersteuning van het basisonderwijs. Een doordacht leerloopbaanbeleid vanaf de kleuterschool tot en met het hoger onderwijs is daarbij een van de kernsleutels.
We werken rond actief burgerschap als thema in de stedelijke scholen en focussen op de leerwinst voor elke leerling. Zo zorgen we dat alle leerlingen in onze stad kansen krijgen en volwaardige stadsburgers kunnen worden.
Meer leerkrachten
We profileren het stedelijk onderwijs als een aantrekkelijke werkgever. We blijven investeren in het lerarenplatform voor startende en vervangingsleerkrachten, en versterken de aanvangsbegeleiding.
Met alle partners willen we verder inzetten op de professionalisering van toekomstige leerkrachten om les
te geven in een grootstedelijke context.
Capaciteit
We blijven investeren in bijkomende capaciteit. Daarvoor doen we een recordinvestering: in het Stedelijk Onderwijs, maar we blijven ook de andere netten ondersteunen. Er moeten meer dan 11.000 plaatsen bijkomen. Zeker in het secundair onderwijs is een inhaalbeweging nodig.
Bestaande scholen worden energiezuinig gerenoveerd, we vergroenen speelplaatsen en creëren veilige en gezonde schoolomgevingen. Ook zet het stadsbestuur in op brede scholen, waar ook buurtbewoners en verenigingen terecht kunnen.
Jeugdbeleid: voor, door en met jongeren
Jongeren moeten zichzelf kunnen zijn in de stad. We zorgen voor een jeugdaanbod afgestemd op de noden van de jongeren en hun wijk. Daarbij wordt het professioneel jeugdwerk verder ondersteund, maar we maken ook expliciet middelen vrij om nieuwe projecten de kans te geven.
De stad groeit en verjongt. Er is nood aan meer ruimtes waar jongeren terecht kunnen. Daarom maken we middelen vrij voor de realisatie van heel wat bijkomende jeugdlocaties: in de Stuivenbergwijk, Dam, in Bezali, Linkeroever, Berchem en nog andere plaatsen. Verder worden er budgetten voorzien om te zorgen dat alle jongeren, in het bijzonder onze kwetsbare doelgroepen, de weg vinden naar het jeugdaanbod.
Schepen Annick De Ridder, bevoegd voor haven, stadsontwikkeling en ruimtelijke ordening
De stadsvernieuwing voor Antwerpen is gegarandeerd voor de komende legislatuur. Als stad willen we enerzijds investeren in concrete projecten die het uitzicht van onze stad mee zullen bepalen. Anderzijds zorgen we voor een consequent ruimtelijk beleid met het vernieuwen van de bouwcode en het ruimtelijk
structuurplan. Antwerpen is met dit investeringsplan zonder meer klaar voor een nieuwe Gouden Eeuw.
Ook in de haven wordt er volop geïnvesteerd. Zo heeft de nieuwe Vlaamse regering het engagement voor de extra containercapaciteit in de haven van Antwerpen bevestigd. Op die manier kunnen we verder bouwen aan een duurzame groei en toekomst van onze wereldhaven.
Stadsontwikkeling
We blijven volop investeren in Antwerpen. Ook de volgende jaren zullen er veel bouwkranen zichtbaar zijn in onze stad. We plaatsen Antwerpen zo verder in de stellingen van de 21ste eeuw.
De komende legislatuur willen we allereerst verder inzetten op de heraanleg en versteviging van de Scheldekaaien op zowel de rechter- als de linkeroever van de rivier. We hebben te lang met ons gezicht weg van het water geleefd. De grootschalige heraanleg van de kaaien moet daar opnieuw verandering in
brengen en de band tussen de Schelde en de Antwerpenaar opnieuw versterken.
Daar zal ook de Via Sinjoor toe bijdragen: een lange wandelboulevard van het Centraal Station tot aan de Schelde. Met de stadsbouwmeester werken we hier volop aan verder.
Daarnaast willen we deze bestuursperiode ook werk maken van het project Lageweg (Hoboken). We geloven dat dit project het gebied een stevige injectie kan geven, door het aantrekkelijk te maken voor bedrijven, terwijl er ook genoeg groen is en een prettig buurtleven.
Ook voor de Havanasite worden de nodige budgetten vrijgemaakt net zoals voor de realisatie van de talud
ter hoogte van de Oude Landen. Verder willen we deze legislatuur het park op de gedempte Zuiderdokken realiseren. Bewoners, bezoekers, de horeca en handelaars krijgen met de aanleg van dit park opnieuw zuurstof in hun buurt.
Een andere belangrijke pijler binnen de meerjarenplanning bestaat uit de herontwikkeling van de Arenawijk en het verder investeren in de Droogdokkensite, de innovatieve stadshaven en de Slachthuissite.
We starten ook met Brialmont fase 2 (Berchem), we werken het Kievitplein verder af en de groenzone van Gallifort (Deurne).
Ruimtelijke ordening
Ook op het vlak van ruimte zijn de ambities groot met de opmaak van een nieuw ruimtelijk structuurplan (met aandacht voor groen en blauw in onze stad), het actualiseren van de bouwcode en het verder optimaliseren en digitaliseren van de dienst vergunningen. Er is ook heel wat budget vrij
gemaakt voor een aantal ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) waaronder Ter Beke (Wilrijk) en RUP’s voor het grootste stadsontwikkelingsproject van de 21ste eeuw, namelijk de
stadsvernieuwingsprojecten die met de Oosterweelverbinding gepaard gaan.
Schepen Claude Marinower, bevoegd voor economie, werk, innovatie, industrie, digitalisering, marketing en communicatie, openbaar domein en rechtszaken
Openbaar domein
Een kwalitatief en veilig openbaar domein is onze focus komende legislatuur. Naast een structureel onderhoud van wegen, voet –en fietspaden, zetten we in op specifieke projecten om van onze stad een aangename en veilige stad te maken. Zo zal Via Sinjoor, de wandelboulevard die het Centraal Station met
de Scheldekaaien verbindt, vervolledigd worden (Groenplaats, Wapper, Astridplein en Meir). Ook de
diamantwijk wordt verfraaid.
Met betrekking tot het waterplan zetten we in op ontharden en infiltratie van het regenwater.
Voorbeelden van projecten die we uitvoeren zijn de Stadsparkvijver en de Oude Landen in Ekeren.
Daarnaast leggen we extra tuin– en klimaatstraten aan. We rollen het lichtplan verder uit. Onze Via Sinjoor zullen we ‘verledden’. Ook bij heraanleg van straten in onze stad zullen we ledverlichting voorzien. Dit zorgt voor een besparing op onze energiefactuur en een lagere C02-uitstoot.
Economie, werk, innovatie, industrie en digitalisering
Net zoals in het Vlaams regeerakkoord, zetten wij sterk in op het verhogen van werkgelegenheid. De jeugdwerkloosheid moet drastisch naar beneden. Met de bouw van de Oosterweelverbinding en investering van Ineos, hebben we een aanknopingspunt om jongeren en inactieven duurzaam aan het werk te zetten.
Deze legislatuur investeren we nog meer in een toekomstgerichte economie: duurzaam, circulair en digitaal. We voorzien nieuwe middelen voor innovatieclusters, zoals een programma omtrent digitale skills om start-ups te kunnen laten doorgroeien. We maken onze stad nog ondernemingsvriendelijker met een
digitaal ondernemersportaal, een administratieve vereenvoudiging en minder regels.
Antwerpen wordt een inclusieve Smart City. Innovatieve technologie wordt ingezet om een oplossing te bieden voor onze stedelijke uitdagingen, zoals luchtkwaliteit, sluikstort, mobiliteit of geluidsoverlast. We blijven inzetten op e-inclusie zodat iedereen mee kan in onze digitale samenleving.
Marketing en communicatie
Voor marketing en communicatie gaan we naar merkversterkende campagnes en een ondersteuning van
de beleidsdomeinen. We focussen op het project De Grote Verbinding en op internationale business marketing. Ook geven we met onze campagnes aandacht aan de diversiteit in onze stad en blijven we een jaarlijkse ‘stop-intimidatie’-campagne voeren. . We willen Antwerpen naar voren blijven schuiven als een
boeiende, innovatieve en bruisende stad. Daarom voorzien we middelen voor evenementen zoals het WK Wielrennen of de opening van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen.
Schepen Nabilla Ait Daoud, bevoegd voor cultuur, kinderopvang, personeel, loketten en ontwikkelingssamenwerking
Cultuur
Cultuur is creëren, beleven, ontdekken en verwonderen. Het verbindt mensen onderling en bindt ze aan onze stad. Onze Antwerpse musea en (erfgoed)instellingen zijn ons uithangbord en maken Antwerpen tot culturele hoofdstad van Vlaanderen.
We investeren in ons cultureel patrimonium, zodat ons erfgoed bewaard blijft voor volgende generaties.
Het Rubenshuis wordt een echt belevingscentrum, de Droogdokkensite transformeert tot een dynamische
belevingsplek voor maritiem erfgoed, Museum Mayer van den Bergh wordt verbouwd met voldoende ruimte voor de collectie en comfort voor de hedendaagse bezoeker en het ModeMuseum werken we af om groots het modejaar in te gaan.
We investeren in een betere werking van de openbare bibliotheken, inclusief een systeem van onbemande openingsuren. Met het masterplan Letterenhuis ontsluiten we het literair erfgoed van onze stad conform de huidige standaarden.
Antwerpen wordt het decor van een groots jeugdfilmfestival met internationale allure, waarin de brede jongerenbeeldcultuur in al haar facetten doorheen de stad te beleven zal zijn.
Bovenop het uitgebreide pakket aan ambities, pakken we ieder jaar uit met een groots project dat de internationale uitstraling van onze stad nog meer in de verf zet. In 2020 bouwen we verder aan het museum- en cultuurlandschap van de toekomst, 2021 staat in het teken van de mode, in 2022 vieren we de reuzen, de eerste Antwerpse Biënnale van deze eeuw vindt plaats in 2023 en in 2024 verbinden we de stad in een groots themajaar met internationale uitstraling.
Kinderopvang
Antwerpen is een stad voor jonge gezinnen, waar het aangenaam opgroeien is. We realiseren een dekking van 39% aan kinderopvang, door het stimuleren van private ondernemers. We blijven inzetten op kwaliteitsverbetering van de Antwerpse plaatsen. Met een verstrenging van de voorwaarden om een
stedelijke toelage te bekomen, leggen we de lat nog hoger. Zo schenken we extra aandacht aan pedagogische omkadering en kwalitatieve binnen- en buitenruimtes. Want onze allerkleinsten verdienen de beste zorgen.
Loketten
Ook onze inwoners, bedrijven en bezoekers moeten snel en gemakkelijk toegang hebben tot de diensten die zij nodig hebben, ofwel via het loket, ofwel digitaal via het nieuw centraal klantenprofiel dat we voor iedere inwoner uitrollen. We breiden de self-loketten en attestenzuilen uit en starten een project met
beveiligde lockers zodat onze inwoners hun aangevraagde documenten snel en veilig kunnen afhalen op een tijdstip dat voor hen het best past.
Schepen Ludo Van Campenhout, bevoegd voor sport, diamant en markten en foren
Sport
We zetten de hoofddoelstelling van Sporting A ten volle verder: Antwerpenaren stimuleren om te sporten.
Het bestaande aanbod van onze populaire sportkampen, sportlessen en buurtsportactiviteiten koppelen we aan extra aandacht voor mensen met een beperking (G-sport).We hechten daarbij veel belang aan de verbindende kracht en maatschappelijke waarde van sport door een financiële tussenkomst bij lidgeld en stimulansen voor sportclubs die maatschappelijke projecten starten en opleidingen naar werk. Zo zal ook de sportieve en sociale werking van City Pirates verder ondersteund en uitgebreid worden.
Met deze begroting plannen we ook de ontwikkeling van nieuwe initiatieven om sport en beweging te promoten. Zo voorzien we in 2020 middelen om de honderdste verjaardag van de Antwerpse Olympische Spelen gepast te vieren en wordt de Parkloods in Park Spoor Noord het nieuwe centrum voor Urban
Sports.
Door een goede mix van sportevenementen blijft Antwerpen de sporthoofdstad van Vlaanderen. Met uitschieters als het BK veldrijden, het EK basket 3x3, het EK Karate, het WK wielrennen, het WK artistieke gymnastiek en klassiekers als de Ronde Van Vlaanderen, de Ten Miles en het Antwerp Triathlon
Festival mag de stad ook de komende jaren weer veel deelnemers en bezoekers verwelkomen.
Om te sporten is goed onderhouden infrastructuur nodig. Deze begroting legt de nodige middelen vast voor de nieuwe ijsbaan en het zwemcentrum aan Park Groot Schijn in Deurne en maakt het mogelijk om verder te investeren in kunstgras en de renovatie en modernisering van de bestaande sporthallen en zwembaden. Met nieuwe en gerenoveerde tartanpistes in het Kielpark en sportcentrum Ruggeveld komt er extra aandacht voor atletiek. Ook het openstellen van schoolsportinfrastructuur, in samenwerking met onderwijs, blijft een speerpunt.
Diamant
Onze inspanningen om het wereldcentrum van de diamant te blijven worden verdergezet en in samenwerking met AWDC promoten we de sector. Ook de ondersteuning voor het Antwerpse kwaliteitslabel voor juweliers, Antwerp’s Most Brilliant, wordt verdergezet, evenals de ‘In Antwerp we
speak diamond’-campagne. Daarnaast wordt het programma Diamant 2.0 gestart, dat innovatie en nieuwe ontwikkelingen van nabij zal opvolgen en ondersteunen.
Markten
Samen met de districten, de markthandelaars en de bewoners maken we een grondige evaluatie die moet leiden tot een beter en meer divers aanbod op alle 28 Antwerpse markten.
Schepen Fons Duchateau, voorzitter van AG VESPA, bevoegd voor wonen, patrimonium, groen, dierenwelzijn, stads- en buurtonderhoud, en gezondheids- en seniorenzorg
Stadsreiniging
Op het vlak van stadsreiniging kiezen we resoluut voor propere straten en een hardere aanpak van sluikstort. Niet alleen door sensibilisering maar ook door sanctionering voor wie hardleers is. Daar gaan deze legislatuur prioritair meer middelen en mensen naar toe, zoals hierboven onder handhaving reeds
toegelicht.
Beleid is keuzes maken binnen beschikbare middelen. Er komt geen verdere uitrol van de sorteerstraatjes. Uit financieel onderzoek bleek dat de sorteerstraatjes geen besparing vormen op de kost van huisvuilophaling. We zetten wel in op het verder gebruiksvriendelijk maken van de bestaande sorteerstraatjes en het wegwerken van nadelen van het systeem.
Boetes voor het buitenzetten van vuilnis op feestdagen behoren binnenkort tot het verleden. Ook dan zal, in overleg met het personeel, dienstverlening worden verzekerd.
Wonen
Op vlak van wonen engageert de stad zich om jonge tweeverdieners die in de stad willen blijven, ook maximaal te ondersteunen. Dat doen we door innovatieve initiatieven als het Antwerps woonmodel, waarbij de grond die bij een woning hoort, eigendom blijft van de stad. Dat haalt de prijs van een woning naar beneden zonder dat er aan woonkwaliteit wordt ingeboet. Het Begijnhof zal dan weer aangewend worden voor betaalbare huurwoningen. We binden ook de strijd aan met leegstand en willen meer woningen toevertrouwen aan de sociale verhuurkantoren. Dat doen we met de introductie van
‘huurzorgbeheer’, waarbij wooneenheden door de stad worden gerenoveerd. Die kost wordt terugverdiend doordat ze langer in de portefeuille van de sociale verhuurkantoren blijven. Een win-win situatie. Kwalitatieve sociale woningen en controle op sociale fraude blijven prioritair. Daarnaast zullen we
een conformiteitsattest invoeren dat we in samenwerking met een private partner zullen controleren.
Groen
We kiezen resoluut voor ontharding en meer groen in de stad. We plannen een stadsbos, rollen de tuinstraten verder uit en kiezen voor verticaal groen waar mogelijk.
Ook onze trouwe viervoeters vergeten we niet met het inplannen van een hondenzwemvijver op Linkeroever. Ook het wegwerken van lacunes in hondenloopzones blijft prioritair.
Gezondheidszorg
De samenwerking tussen Antwerpse ziekenhuizen wordt verder in de diepte uitgewerkt. Hiermee lopen we vooruit op het Vlaams regeerakkoord dat stipuleert dat een betere afstemming van medische dienstverlening de gezondheidszorg betaalbaar en hoogstaand moet houden. ZNA kan haar rol blijven spelen in een hertekening van het Antwerps ziekenhuislandschap ten voordele van de Antwerpenaar.
Schepen Karim Bachar, bevoegd voor integratie en inburgering en gelijke kansen
Inburgering en Integratie
Voor het beleidsdomein inburgering en integratie is een eerste speerpunt de inzet op correcte beeldvorming rond de diversiteit in onze stad. We werken aan een verdraagzame stad, en focussen niet op herkomst maar op onze gemeenschappelijke toekomst.
Verder willen we inzetten op kennis en gebruik van het Nederlands, de taal die voor de nieuwkomer deuren opent. Nederlands leer je niet enkel in de klas, dus we investeren bijkomend in taaloefenkansen bij sportclubs, vrijetijdsorganisaties en op de werkvloer. We ondersteunen en vormen organisaties en bedrijven zodat zij leden en werknemers kunnen stimuleren om op informele wijze en in de dagdagelijkse
context Nederlands te oefenen.
Het stadsbestuur blijft daarnaast ook de inburgeringstrajecten versterken. De verdere concretisering van de intenties uit het Vlaams regeerakkoord zullen hiervoor uiteraard mee bepalend zijn.
Gelijke Kansen
Een eerste speerpunt voor het beleidsdomein gelijke kansen is een krachtig en breed beleid rond nondiscriminatie: de strijd tegen homofobie en racisme, voor gelijke behandeling van mannen en vrouwen en respect voor genderdiversiteit is een gemeenschappelijke strijd. De praktijktesten op de huur- en
arbeidsmarkt zijn daarbij een belangrijke tool. We zullen daarnaast ook alle partners rond de tafel brengen om samen te werken rond thema’s als professionele klachtenbehandeling en bereidheid om klachten in te dienen, het ondersteunen van jeugdwerkorganisaties en sportverenigingen bij het uitwerken
van een beleid rond gender en diversiteit, etnisch profileren, … .
Een tweede speerpunt is het verhogen van de toegankelijkheid in onze stad. Iedere Antwerpenaar die in zijn leven (al dan niet tijdelijk) beperkt mobiel was of zal zijn, ervaart het belang van toegankelijkheid. We ondertekenen dan ook het toegankelijkheidscharter van expertisecentrum Inter, en sluiten met hen een convenant af om - over de beleidsdomeinen heen - te komen tot een gemeenschappelijke visie rond integrale toegankelijkheid. Doel is om de stad voor iedereen bereikbaar, betreedbaar, bruikbaar en begrijpelijk te maken.
Als derde speerpunt zetten we in op de sociale participatie van vrouwen met een migratieachtergrond.
Door de sociale mobiliteit van vrouwen te ondersteunen versterken we hele gezinnen en generaties.
De stad richt een cel gelijke kansen op, met een aantal medewerkers die zich specifiek zullen focussen op deze uitdagingen.
Schepen Tom Meeuws, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst, bevoegd voor sociale zaken, armoedebestrijding, samenlevingsopbouw, sociale economie, leefmilieu en erediensten
Sociaal beleid
Met dit stadsbestuur kiezen we er resoluut voor de kwetsbare Antwerpenaren met onvoldoende perspectief op verbetering van hun leven te versterken.
Te veel Antwerpenaren leven vandaag in armoede. Vaak gaat het over een gezin waar niemand werkt. We verhogen hun inkomen met aanvullende steun. Vrouwen met een migratieachtergrond verdienen extra aandacht: hun potentieel wordt vandaag onvoldoende benut. We willen hen nog veel beter bereiken om hen te activeren en te laten participeren in de samenleving. We streven ernaar het aantal werktrajecten voor leefloners in een artikel 60-statuut met tien procent op te trekken om de opstap naar werk te vergemakkelijken.
Kwetsbare jongeren willen we versterken door in te zetten op kleinschalige opvanginitiatieven voor acuut thuislozen: jeugdzorgverlaters, tienermoeders, slachtoffers van tienerpooiers, LGBT-jongeren …missen vandaag soms een tijdelijke veilige thuishaven waar ze tot rust kunnen komen in afwachting van
een permanente woonvorm. We investeren in bijkomende opvangplaatsen en minstens 140 begeleidingstrajecten. We bouwen een tweede zorghostel voor mensen met een psychiatrische en verslavingsproblematiek.
Voor alle kwetsbare Antwerpenaren willen we de toegang tot ons sociaal beleid vereenvoudigen. Daarom zetten we samen met het middenveld in op het uitbouwen van een breed geïntegreerd onthaal. Op die manier hoeven cliënten maar één keer hun verhaal te doen. Het automatisch toekennen van rechten is
een absolute prioriteit: geen overbodig papierwerk meer voor datgene wat je sowieso toekomt.
Ook willen we weten of datgene wat we doen, werkt. Daarom kiezen we ervoor ons sociaal beleid wetenschappelijk te monitoren. We gaan hiervoor een partnerschap aan met de Antwerpse opleidingen sociaal werk van KDG, AP en de UAntwerpen.
Leefmilieu
Inzake leefmilieu maken we van Antwerpen tegen 2050 een klimaatneutrale stad. Voor de uitbouw van het warmtenet nemen we de rol op van warmtenetregisseur. We bevoorraden niet alleen de sites NieuwZuid en Blue Gate maar kijken ook richting Kiel, Luchtbal, Rozemaai en de woonblokken op Linkeroever.
De CO2-neutrale warmtevoorziening van duizenden gezinnen wordt hierdoor gegarandeerd.
De stad breidt het Vlaamse systeem van energieleningen zelf uit. In samenwerking met het Europees Investeringsfonds past Europa voor iedere Antwerpse euro het dubbele bij. Het geld waarmee de Antwerpenaars hun lening aflossen, kunnen we opnieuw uitgeven aan nieuwe leningen.
Naast ontharding en vergroening op het publieke domein, willen we onze stad nog meer klimaatrobuust maken via premies voor het private domein.
Volg @stadantwerpen
- login om te reageren
- 7694 keer gelezen
Mensen die deze pagina bekeken vonden dit ook interessant: